Uniwersalne rowery damskie. Wszystko, co musisz wiedzieć, by wybrać właściwy
REDAKCJA WP FITNESS • dawno temuRowery damskie dostępne są wielu rodzajach - miejskie, trekkingowe, górskie, crossowe, szosowe. Ale jeśli rower ma ci służyć przede wszystkim jako środek codziennego transportu, najlepszy będzie model uniwersalny. Czyli taki, który poradzi sobie w większości warunków, będzie wygodny i niezawodny. Jak taki wybrać?
Na początek warto krótko wyjaśnić, czym się różnią rowery damskie od rowerów męskich. Największa różnica, widoczna na pierwszy rzut oka, to konstrukcja ramy rowerowej. Typowy rower damski ma obniżona górną rurę ramy lub w ogóle tej rury nie ma. Dzięki temu łatwiej jest na taki rower wsiadać i zsiadać — szczególnie w spódnicy, sukience czy w innym, niekoniecznie sportowym stroju.
Kolejne elementy wyróżniające "damki", mające wpływ na wyprostowaną pozycję podczas jazdy, to odległość siodełka od kierownicy oraz nachylenie rury podsiodłowej. W damskich rowerach rura pod siodełkiem (ta, w którą włożona jest sztyca, na której to trzyma się siodełko), jest bardziej odchylona, siodełko natomiast jest umiejscowione bardziej z przodu, bliżej kierownicy. Rowery damskie charakteryzują się też inną budową samego siodełka. Z uwagi na budową anatomiczną kobiecego ciała (miednicy), są one zazwyczaj szersze i bardziej obszerne od męskich.
Rowery damskie — jaki wybrać?
Jak już zostało wspomniane, rodzajów rowerów damskich jest mnóstwo. Zazwyczaj jednak szukamy jednego, który sprawdzi się w większości sytuacji. Najbardziej uniwersalne rowery damskie to rowery trekkingowe, zwane też turystycznymi — coś pomiędzy miejskimi a górskimi.
To model pozwalający na wygodną, wyprostowaną pozycję w trakcie jazdy. Ma duże koła, umożliwiające szybką jazdę po płaskim terenie. Ma zazwyczaj 4–5 przełożeń, więc na wzniesieniach też sobie poradzi. Damskie rowery trekkingowe są przeważnie wyposażone w opony typu semi-slick z gładkim środkiem, a trochę bardziej zaznaczonymi bokami bieżnika. Dzięki temu świetnie radzą sobie zarówno na twardych nawierzchniach, jak i na polnych czy leśnych ścieżkach. Rower trekkingowy często ma też fabrycznie zamontowane funkcjonalne dodatki, typu błotnik przedni i tylny czy bagażnik, do którego łatwo można zamontować sakwy lub koszyk na podręczny bagaż.
Panie często pytają także o trzybiegowe rowery damskie. Taki uproszczony wariant dotyczy zazwyczaj rowerów damskich do jazdy miejskiej. Trzy biegi i duże koła o gładkim bieżniku świetnie nadadzą się do jazdy po chodnikach i asfaltach, bez większych wzniesień. Podobnie zresztą, jak rowery damskie bez przerzutek, które również są bardzo popularnym ostatnio modelem. To jednak warianty dobre tylko na wycieczki po mieście. Kiedy trafimy na bardziej wymagający, wyboisty lub górzysty teren, natrafimy tym samym na spore problemy.
Jeśli miasto to nie jest twój żywioł i planujesz wycieczki w trudniejszym terenie, warto rozważyć zakup roweru damskiego crossowego. To model zbliżony do roweru MTB (górskiego), ale pozwala na wygodniejszą, mniej pochyloną pozycję jazdy. W stosunku do roweru trekkingowego, ma zazwyczaj odrobinę mniejsze, bardziej zwrotne koła i opony z bardziej agresywnym bieżnikiem.
Rowery damskie — jak dobrać rozmiar?
Niezależnie od modelu, na jaki się zdecydujesz, ważne jest, by prawidłowo dobrać rozmiar roweru. Aby to zrobić, konieczne jest zmierzenie długości nóg — od krocza do śródstopia. To istotne! Czasami spotkać można tabelę rozmiarów odnoszącą się do wzrostu użytkownika. Tak naprawdę jest to spore uproszczenie i może prowadzić do błędnego wyboru wielkości ramy. Wynika to z proporcji między tułowiem a długością nóg — każdy z nas ma je inne. Dlatego tak ważne jest dokładne zmierzyć długości kończyn dolnych po wewnętrznej strony, od krocza do podłogi.
Następnie wynik ten mnożymy przez specjalne współczynniki: przez 0,57 (w przypadku roweru górskiego) lub przez 0,63 (jeśli chcemy dopasować rower miejski lub trekkingowy) lub też przez 0,67 (w przypadku roweru szosowego). Otrzymamy wynik w centymetrach, który to finalnie należy podzielić przez 2,54, gdyż rozmiary ram są zazwyczaj podawane przez producentów w calach (1 cal = 2,54 cm).
W ten sposób otrzymujemy wynik, który możemy sprawdzić w tabeli rozmiarów ram. Jeśli wynik znajduje się pomiędzy dwom dostępnymi rozmiarami, nie pozostaje nam nic innego, jak wybrać się do sklepu i przetestować oba rozmiary. To znaczy usiąść i przejechać się na obu, żeby sprawdzić, na jakim będziesz czuć się bardzie komfortowo. Wybór odpowiedniego rozmiaru ramy to szalenie istotna sprawa. Za duża rama wymusza nienaturalną pozycję jazdy i nie pozwala na swobodne oparcie nóg na ziemi. Przy za małej ramie z kolei, możemy zawadzać kolanami o kierownicę, a stopami o przednie koło.
MS
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze