Rowery szosowe - rodzaje, cechy charakterystyczne. Jaki wybrać?
REDAKCJA WP FITNESS • dawno temu • 3 komentarzeRowery szosowe w ciągu kilku lat z maszyn kojarzonych właściwie wyłącznie ze światem profesjonalnego kolarstwa, stały się niezwykle popularnymi i modnymi rowerami codziennego użytku. W czym tkwi ich fenomen? Przeczytaj, jakie są rodzaje rowerów szosowych i co je charakteryzuje.
Rowery szosowe to rozwiązanie dla tych wszystkich, którzy lubią długie dystanse i szybką jazdę po asfaltowych drogach. Docenią je także na pewno esteci, bo rowery szosowe uznawane są za najbardziej stylowe pośród wszystkich rodzajów jednośladów.
Dlaczego rower szosowy jest szybszy od MTB czy roweru trekkingowego?
To, że na rowerze szosowym łatwiej rozwija się duże prędkości, wynika z trzech zasadniczych rzeczy. Po pierwsze z wagi samego roweru. Rower szosowy wykonany jest z specjalnych, lekkich stopów aluminium lub ultralekkiego, choć mniej wytrzymałego, carbonu. To sprawia że waga takiego pojazdu sięga zaledwie 6–10 kg (choć są też takie ekstremalnie lekkie modele, ważące mniej niż 5kg!).
Drugi czynnik, sprawiający, ze na "szosie" jeździ się szybciej, to duże i cienkie koła. Wielkość koła to zazwyczaj 28 cali, co w połączeniu z wąskimi i gładkimi oponami daje możliwości bardzo szybkiej jazdy.
Trzeci element, to pozycja kolarza jadącego na rowerze szosowym. Konstrukcja roweru wymusza bardzo niską, aerodynamiczną pozycję jazdy. Dzieje się tak m.in. dzięki budowie ramy, ale też na przykład giętej kierownicy (tzw. baranek), która przy chwycie dolnym pozwala na bardzo wydajną przy dużo mniejszym oporze powietrza, niż na tradycyjnym rowerze.
Czy rower szosowy jest wygodny?
Mówiąc o pozycji na rowerze, często pada pytanie o komfort jazdy. Cóż, to pojęcie bardzo względne. Dla jednych nawet wyprostowana pozycja na szerokim, żelowym siodełku roweru miejskiego będzie na granicy strefy komfortu. Innym zupełnie nie będzie przeszkadzała "zgięta w pół" pozycja na rowerze szosowym. Nikt pewnie jednak nie będzie polemizował ze stwierdzeniem, że rower szosowy przy tradycyjnym, niskim ustawieniu kierownicy, nie jest najwygodniejszym z rowerów. Jeśli Twoim priorytetem jest nie tylko szybka, ale i komfortowa jazda, zainwestuj w tzw. gravela, gdzie pozycja kolarza jest dużo bardziej wyprostowana.
Jaki rower szosowy wybrać?
Skoro już o priorytetach mowa, dochodzimy do kluczowego pytania - jaki rower szosowy wybrać?
Żeby na nie odpowiedzieć, najpierw przemyśl, gdzie (w jakich warunkach) i w jakim celu chcesz z roweru korzystać. O tym, jaka rama roweru szosowego do wzrostu będzie najlepsza, podpowiedzą ci specjalne tabele, które można znaleźć w internecie. Choć tu lepiej operować nie miarą wzrostu, a długością kończyn (od krocza do podłoża). Tę długość należy pomnożyć przez specjalny współczynnik, który w przypadku roweru szosowego wynosi 0,67 i uzyskany wynik będzie wskazywał sugerowaną wielkość ramy.
Rowery szosowe — rodzaje
Na rynku jest kilka różnych rodzajów rowerów szosowych. Zobacz, który będzie odpowiedni dla Ciebie!
• Klasyczny rower szosowy - to taki, jaki opisujemy na początku tekstu: lekki, z giętą kierownicą, dużymi kołami (28”), cienkimi oponami na płaskim bieżniku oraz hamulcami i biegami w klamkomanetkach.
• Rower szosowy czasowy - służy do ścigania. Jego rama najczęściej wykonana jest z carbonu, by rower był jeszcze lżejszy, a geometria ramy pozwala na jeszcze bardziej aerodynamiczną pozycję. Często wyposażony jest w tzw. lemondkę, czyli dodatkowy element na kierownicy umożliwiający niemal "położenie się" na niej, co niweluje opory powietrza.
• Rower triathlonowy - ten oczywiście też służy do ścigania, też posiada lemondkę, a jego konstrukcja także pozwala na superopływową pozycję jazdy. Dodatkowo ustawienie siodełka względem ramy i kierownicy jest takie, by pracujące podczas jazdy na rowerze mięśnie, mogły łatwo przystosować się do biegu (który w triathlonie jest dyscypliną następującą po kolarstwie).
• Rower gravelowy (tzw. gravel) - hit ostatnich kilku sezonów. Mówiąc krótko, jest to rower szosowy przystosowany do jazdy w terenie: ma grubsze opony i koła, przez to też inne hamulce, często da się w nim zamontować błotniki i bagażnik, co w tradycyjnej szosie jest wręcz niedopuszczalne.
• Rower torowy - służy do kolarstwa indoorowego, czyli jazdy po torze kolarskim (velodromie). Jest niezwykle lekki, nie ma hamulców, ani przerzutek, tylko działa na napędzie typu "ostre koło". Przez to nie da się na nim jechać bez pedałowania.
MS
Ten artykuł ma 3 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze