Rowery miejskie. Na co zwracać uwagę przy wyborze? Co jest niezbędne?
REDAKCJA WP FITNESS • dawno temu • 2 komentarzeRower miejski to dla wielu codzienny środek transportu. Tani i nieporównywalnie najzdrowszy ze wszystkich innych alternatywnych środków lokomocji. Skoro masz się nim poruszać niemal codziennie, musi być bezpieczny, wygodny i funkcjonalny. Warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę przy wyborze. Które elementy roweru miejskiego to miłe dodatki, a które to „must have’y”?
Rower miejski — co to jest?
Rower miejski jest przeznaczony do codziennej jazdy po utwardzonych nawierzchniach. Charakteryzuje się stosunkowo dużymi kołami na oponach o gładkim bieżniku, giętą kierownicą i ustawieniem ramy pozwalającym na wygodną, wyprostowaną pozycję w trakcie jazdy. Najczęściej ma też dodatki w postaci bagażnika, błotników i oświetlenia, itd. To najprostszy opis. Ale jakie elementy są w tym wszystkim kluczowe?
Rowery miejskie — na co zwracać uwagę?
Są cztery kluczowe elementy roweru: rama, koła i opony, przerzutki, siodełko i hamulce.
Jaka rama roweru miejskiego?
Ramy rowerowe produkowane są ze stali, z aluminium, z karbonu (włókna węglowego) lub z tytanu. Rodzaj materiału, z którego są wykonane, ma wpływ na trzy ważne aspekty: ciężar całego roweru, wytrzymałość i pochłanianie drgań podczas jazdy. Ma też wpływ na cenę. Tytan jest zdecydowanie najdroższy i tak naprawdę bardzo rzadko spotyka się tytanowe rowery miejskie. Karbon jest trochę tańszy, niebywale lekki, ale stosunkowo mniej wytrzymały. Najczęściej spotkać można ramy aluminiowe, które są dosyć lekkie, sztywne i wytrzymałe. Nie najlepiej tłumią drgania, ale ten aspekt w przypadku rowerów miejskich nie jest kluczowy — większą rolę pełni w rowerach górskich. Generalnie ramy aluminiowe mają korzystny stosunek jakości do ceny. Ramy stalowe z kolei bardzo dobrze tłumią drgania, ale są ciężkie i podatne na korozję.
Ważne jest także, aby prawidłowo dobrać rozmiar ramy roweru miejskiego. Najczęściej będziesz pytany o wzrost, ale warto też zmierzyć długość swoich nóg — od krocza do podłogi i z tą wiedzą udać się do sklepu. Bardzo często rowery miejskie mają obniżoną poziomą poprzeczkę ramy, by wygodnie wchodziło i schodziło się z niego w niekoniecznie sportowych ubraniach.
Jakie koła i opony w rowerze miejskim wybrać?
Koła w rowerze miejskim są stosunkowo duże, by pozwalać na szybką, stabilną jazdę po utwardzonej nawierzchni. Koła w średnicy 26 cali, które w rowerach górskich są standardem, w rowerach miejskich są najmniejszym dostępnym rozmiarem. Najczęściej można spotkać koła o rozmiarze 28 cali i te zdecydowanie rekomendujemy. Opony dobrze, żeby miały gładki bieżnik, bez większych wypustek – taki będzie najlepszy na chodniki i asfalty. Czy rowerem miejskim można jeździć po lesie? Oczywiście, można, choć trzeba zaznaczyć, że lepiej, żeby to były bite leśne drogi, a nie "single-tracki”. Jeśli zamierzasz jeździć nie tylko po asfalcie, warto kupić opony typu semi-slick, które poradzą sobie zarówno na nawierzchniach utwardzonych, jak i w niezbyt wymagającym terenie.
Rowery miejskie bez przerzutek?
Kolejnym ważnym elementem są przerzutki. Na pewno słyszeliście hasło "rower miejski bez przerzutek”. Jeśli szukacie opinii na ten temat, to najpierw upewnijcie się, co autor miał na myśli. Czy faktycznie rower bez żadnych przełożeń czy rower, w którym tych przerzutek po prostu nie widać, bo są ukryte w piaście roweru. Jeśli chodzi o ten pierwszy typ, czyli rower w którym nie ma przerzutek (są tylko dwie zębatki — jedna z przodu, druga z tyłu), to nie polecamy. Aby wygodnie jeździło się po mieście i pokonywało nawet niewielkie wzniesienia, ważne, żeby rower miał przynajmniej trzy biegi. Nie ma też potrzeby, żeby miał ich bardzo wiele, czyli np. 5–7 przełożeń. Takie przerzutki przydadzą się bardziej w rowerze górskim. W rowerze miejskim najlepsze będą tzw. przerzutki planetarne, które są ukryte w piaście roweru — są osłonięte, więc mniej narażone na zabrudzenia i uszkodzenia, łańcuch pracuje linii prostej, więc posłuży nam dłużej i są proste w obsłudze.
Jakie hamulce wybrać?
W rowerze miejskim najlepiej sprawdzą się zwykłe hamulce zaciskowe typu v-brake. Są tanie i proste w regulacji. Nie ma potrzeby inwestować w hamulce tarczowe, choć te są na pewno bardziej wytrzymałe i czulsze w trudnych warunkach pogodowych.
Siodełko w rowerze miejskim? – wygodne!
Ostatnim ważnym elementem jest siodełko. Tu nie ma jakiś wypracowanych standardów. Jest jedna, najważniejsza wytyczna — musi być wygodne. Unikaj wąskich, twardych siodełek. W rowerach miejskich najczęściej montuje się szerokie, żelowe lub na sprężynach. Ważne też, by było obite naturalną skórą, by Twoja skóra mogła oddychać i jej nie odparzyć.
Zbędne i niezbędne dodatki
Jest jeszcze kilka elementów ważnych dla komfortu użytkowania roweru. W rowerze miejskim do tych niezbędnych dodatków zaliczylibyśmy błotniki i oświetlenie roweru, które zresztą ze względów bezpieczeństwa ruchu drogowego jest wymagane przepisami. Oświetlenie roweru montowane jest fabrycznie, często zasilane dynamem. Jeśli uznasz je za niewystarczające, kup dodatkowe mocne, jasne światło przednie (zwróć uwagę na liczbę lumenów — im więcej tym lepiej) i czerwone światło tylne, najlepiej z kilkoma trybami świecenia (jednostajne, migające).
Jeśli planujesz wyprawy po zakupy albo dojeżdżasz do pracy z torebką lub plecakiem, na pewno docenisz też bagażnik lub koszyk na kierownicy. Może nie jest to wyposażenie niezbędne, ale – szczególnie latem – ułatwia życie i zapobiega zapoceniu ubrań. Przydatnym elementem, który również ochroni Twoje ubranie, jest osłonka na łańcuch.
Elementem, w który na pewno nie warto inwestować, to amortyzator. Podczas jazdy po mieście czy innych utwardzonych nawierzchniach naprawdę nie wykorzystasz jego właściwości. To zbędny, a duży wydatek. Podobnie sprawa ma się z hamulcami tarczowymi czy dużą liczbą przerzutek.
MS
Ten artykuł ma 2 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze