Czy koktajle proteinowe można przedawkować?

Są nieodłącznym towarzyszem podczas treningów. Wystarczy łyk, by nabrać siły, a mięśnie odbudowały się po treningu. Koktajle proteinowe to produkt coraz popularniejszy i cieszący się zaufaniem. Niewiele osób jednak zdaje sobie sprawę, że białko można przedawkować. Skutki są bolesne. A czasem nawet śmiertelne.

Białko można przedawkować

Białko można przedawkować (123rf)

Historia Meegan

Meegan Hefford byłą zapaloną sportsmenką. Uwielbiała podnosić ciężary. Marzyła o tym, by wziąć udział w zawodach kulturystycznych. Aby wzmocnić swoją formę, regularnie piła popularne koktajle białkowe. [b2]Jak na ironię, to one doprowadziły ją do śmierci.[/b2]

Był dzień jak każdy inny. Meegan wróciła z siłowni i chciała odpocząć. Skarżyła się na złe samopoczucie. Nie widziała w tym jednak nic wyjątkowego – zwalała je na karb zmęczenia. Keidy jednak poczuła się na tyle źle, że straciła przytomność i trafiła do szpitala, silne zmęczenie okazało się objawem choroby.

Niestety, mimo szybkiej reakcji lekarzy, kobiety nie udało się uratować. Aby poznać przyczynę śmierci Meegan, lekarze wykonali sekcję zwłok. Ta wykazała, że kobieta cierpiała na hiperemonemię. To rzadka choroba. Występuje, kiedy stężenie amoniaku we krwi jest bardzo wysokie. Osoby, które na nią cierpią powinny unikać białka. To właśnie proteiny rozkładają się w organizmie, tworząc amoniak.

Meegan nie wiedziała, że cierpi na hiperamonemię. Codziennie piła duże ilości koktajli białkowych, co wzmagało objawy zmęczenia i ospałości. Były to typowe symptomy schorzenia.

Koktajle proteinowe — wady i zalety

Koktajle proteinowe to produkt popularny szczególnie wśród osób aktywnych fizycznie, niekoniecznie zawodowych sportowców. W popularnych odżywkach dostępnych w sklepach, w składzie znajdziemy: białka serwatkowe, kazeinę, białko sojowe lub albuminę jaj.

Ich zaletą jest duża przyswajalność białka, które łatwo się rozpuszcza i dobrze wchłania w organizmie. Warto podkreślić, że produkty ze sklepu nie zawierają węglowodanów i tłuszczu.

Po co jednak je spożywać? — Białko jest potrzebne przede wszystkim w celu regeneracji oraz uzupełnienia mikrourazów w strukturze mięśni, powstałych w czasie wysiłku. Jest ono budulcem nie tylko masy mięśniowej, ale także naszych organów, tkanek, hormonów czy przeciwciał, przez co reguluje wiele procesów fizjologicznych organizmu. Zapotrzebowanie na proteiny osób trenujących może być nawet dwukrotnie większe niż osób nieaktywnych fizycznie — wyjaśnia Paulina Limanowska, dietetyk sportowy.

Osoby, które regularnie uprawiają sport, powinny spożywać 1,2–2 g białka na kilogram masy ciała. — Taką ilość białka możemy bez trudu uzyskać z diety — przyznaje Paulina Limanowska. I dodaje, że koktajle proteinowe nie są nam niezbędne, a w niektórych przypadkach mogą wręcz zaszkodzić. — Warto też podkreślić, że koktajle proteinowe to produkty przetworzone, często zawierające w swoim składzie słodziki, sztuczne aromaty i inne dodatki niekorzystne dla naszego zdrowia — dodaje.

Zobacz film: Tak powinien wyglądać idealny posiłek po treningu

Skutki uboczne nadmiaru białka

- Jeśli dostarczamy przez dłuższy czas zbyt duże ilości protein, mogą one obciążać niektóre funkcje organizmu. Wskutek metabolizmu białek w organizmie powstają grupy aminowe, których nadmiar w postaci mocznika musi być wydalony przez nerki. To może prowadzić do ich obciążenia, a nawet uszkodzenia. Co więcej, produkty białkowe nie powinny stanowić jedynego źródła energii w diecie. Jeśli tak się dzieje, dochodzi do przekształcenia aminokwasów do glukozy, co z kolei może negatywnie wpłynąć na pracę wątroby oraz prowadzić do odkładania energii w postaci tkanki tłuszczowej — tłumaczy Limanowska.

Ale to nie wszystko. Nadmiar białka w organizmie może przyczyniać się do zaburzeń pracy układu pokarmowego. To ze względu na rozlegulowanie metabolizmu. Może więc wystąpić nieżyt żołądka, wzdęcia.

— Nadmiar tego składnika może nie tylko prowadzić do uszkodzenia nerek i wątroby, które muszą zutylizować i wydalić jego nadmiar, ale także do nadmiernego wydalania wapnia, co sprzyja powstaniu osteoporozy. Ponadto, białko spożywane w nadmiarze nie przekształci się tak, jak byśmy sobie tego życzyli — w tkankę mięśniową, lecz odłoży się w postaci tkanki tłuszczowej — dodaje Izabela Michnowska z Centralnego Ośrodka Medycyny Sportowej.

Gdy spożywamy zbyt duże ilości białka, nawet będąc osobą aktywną fizycznie, narażeni jesteśmy na problemy z trawieniem. Nudności, niestrawność i zaparcia mogą być tego objawem.

Jeśli w twoich codziennych posiłkach znajduje się za dużo białka, możesz cierpieć na nudności, niestrawność, a także zaparcia. Podczas gdy jesz wiele produktów takich jak mięso, ryby, drób, ser lub inne wyroby mleczne, musisz pamiętać o dostarczaniu odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego. W przeciwnym razie mogą towarzyszyć ci uciążliwe problemy z przewodem pokarmowym.

— Jeśli dieta jest odpowiednio zbilansowana i osoby aktywne fizycznie chcą po treningu wspomóc swój organizm koktajlem, do czego także chętnie namawiam, powinny wybierać ten zrobiony w domu z naturalnego jogurtu, kefiru, maślanki czy mleka z dodatkiem świeżych, najlepiej sezonowych owoców. Dostarczą one niezbędnych dla swojego organizmu witamin i składników mineralnych, a także porcję białka i węglowodanów — podkreśla Izabela Michnowska.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej Ćwiczysz na trampolinie? To może się dla ciebie źle skończyć Najważniejsza rzecz, o której musisz pamiętać zanim zaczniesz ćwiczyć. Inaczej nie będzie efektów 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Co jeść przed i po popołudniowym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Domowe napoje izotoniczne. Przepisy Anny Lewandowskiej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Co pić po treningu? Oto shaki regeneracyjne polecane przez Annę Lewandowską Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Dużo słońca i masa radości z FUN RUN Ursynów 2017! Domowy plan treningu obwodowego dla początkujących i zaawansowanych Sposób na płaski brzuch w 28 dni – wystarczą cztery minuty dziennie Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron

Popularne w tym tygodniu:

Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej Ćwiczysz na trampolinie? To może się dla ciebie źle skończyć Od zwykłej nastolatki do miss bikini. W czym tkwi sekret Małgosi Mączyńskiej? Skuteczny trening, czyli co powinieneś wiedzieć o ekscentryce Chcesz mieć zgrabną pupę? Podejmij nasze wyzwanie! To ćwiczenie powinna codziennie wykonać każda kobieta. Wysmukli talię i poprawi życie seksualne Grube uda - jak się pozbyć z nich tkanki tłuszczowej, zasady żywienia Tych napojów nie pij po treningu Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud Znasz Shauna T, autora "Insanity"? Teraz pokazuje ćwiczenie, które powinieneś wykonywać, gdy nie masz czasu na cały trening Trening na redukcję – zasady, plan treningowy