Najgorsze ćwiczenia na brzuch

Jako najgorsze ćwiczenia na brzuch wskazuje się m.in. brzuszki z wyprostowanymi nogami, skłony z hantlami i trening na maszynach. Dlaczego? Wbrew powszechnym opiniom nie są one skuteczne — nie rozwijają bowiem mięśni tej partii ciała i angażują mocniej inne grupy mięśniowe.

Podziel się:

Najgorsze ćwiczenia na brzuch — brzuszki z wyprostowanymi w kolanach nogami

Ten wariant popularnego ćwiczenia na mięśnie brzucha zakłada zachowanie nóg wyprostowanych w kolanach. Wykonujemy spięcia brzucha, podnosząc tułów i niemal dotykając głową kończyn dolnych. Ta metoda nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Dlaczego?

W trakcie wykonywania tego ćwiczenia angażowane są przede wszystkim mięśnie bioder i lędźwiowe. Mięśnie brzucha są mniej aktywne — pracują jedynie w momencie, gdy odrywamy plecy od podłoża. Jeżeli chcemy praktykować brzuszki — róbmy je ze zgiętymi w kolanach nogami i unośmy tułów niezbyt wysoko nad podłogę.

Co więcej, brzuszki przy wyprostowanych nogach obciążają kręgosłup. Podobnie jest w przypadku ćwiczeń na mięśnie brzucha, które wykonujemy w klubie fitness na ławce rzymskiej (ławce skośnej, po położeniu na niej głowa znajduje się niżej niż nogi). Obciążają one odcinek lędźwiowy.

Najgorsze ćwiczenia na brzuch — unoszenie nóg wyprostowanych w kolanach w pozycji leżącej

Pozycja startowa do wykonania tego ćwiczenia to leżenie na plecach na podłożu. Nogi całkowicie wyprostowane w kolanach. Jego istotą jest unoszenie nóg możliwie najwyżej (do pionu, zginając je w stawie biodrowym) tak, by pomiędzy udem a tułowiem powstał kąt prosty.

Należy pamiętać, żeby kończyny były cały czas wyprostowane w stawie kolanowym, a stopy zgięte w kostkach. Opuszczamy nogi na podłogę, kontrolując wyprost nóg i nie odrywając dolnej części pleców od podłoża. Nie unosimy kończyn z rozmachem, robimy to powoli, w kontrolowany sposób. Choć jest to ćwiczenie na mięśnie brzucha, najmocniej w tym przypadku pracują biodra.

Najgorsze ćwiczenia na brzuch — skłony boczne z dwoma hantlami w pozycji stojącej

Jeżeli zależy nam na wyrzeźbieniu mięśni brzucha, z planu treningowego powinniśmy wykreślić skłony do boku z hantlami w obu dłoniach w pozycji stojącej. To ćwiczenie nie jest efektywne i skuteczne, a mimo to bardzo popularne wśród osób dbających o brzuch. Co prawda, ma pozytywny wpływ na mięśnie przykręgosłupowe, ale nie angażuje mięśni skośnych brzucha.

Co więcej, użycie dwóch akcesoriów jest niezgodne z założeniami tego ćwiczenia. To równomierne obciążenie nie mobilizuje organizmu do uaktywniania mięśni tej partii ciała — każde z nich stanowi dla siebie przeciwwagę, przez co nie możemy pracować nad konkretną partią mięśni skośnych brzucha.

Aby to zmienić, wystarczy zrezygnować z jednej hantli. Wówczas trzymamy ją w ręce przeciwległej do strony, którą trenujemy (trzymając hantel w lewej ręce, wykonujemy skłon w prawo). Możemy też modyfikować pozycję ręki z obciążeniem — trzymać ją z boku, za głową, w poprzek klatki piersiowej.

Najgorsze ćwiczenia na brzuch — ćwiczenia na maszynach

Niektóre sprzęty, z których możemy korzystać w klubach fitness, nie są sprzymierzeńcami w drodze ku płaskiemu i wyrzeźbionemu brzuchowi. Wśród tych sprzętów często wykorzystywana jest maszyna do ćwiczeń mięśni prostych tej partii ciała. Ćwiczymy na niej w pozycji siedzącej, przyciągając do siebie nogi i ręce (na kształt brzuszków na leżąco). Jednak ten trening nie jest efektywny.

Podobnie jest w przypadku maszyny do wykonywania skrętów tułowia (utrzymujemy plecy proste przez cały czas wykonywania ćwiczenia) przy unieruchomionych nogach (zgięte w kolanach, stopy skierowane do przodu). Ruch polega na skręcaniu tułowia raz w lewo, raz w prawo (można to robić w pozycji siedzącej lub w klęku).

Wedle wyników badań przeprowadzonych przez naukowców z uniwersytetu w San Diego, te sprzęty nie uaktywniają wystarczająco mięśni prostych i skośnych brzucha. Oceny dokonano za pomocą elektromiografu, który sprawdzał czynność tych partii mięśniowych podczas ćwiczeń na omówionych maszynach.

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

O kręgosłupie, ale inaczej Ćwiczenia z kettlebell dla początkujących Kocha czekoladę, nie stroni od alkoholu. Oto dlaczego zachowuje perfekcyjną sylwetkę Pełnia kobiecości zaklęta w poręcznej mgiełce Woda kokosowa - naturalny izotonik Sportowa linia So!Fit od ESOTIQ Majesty Collection. Odzież sportowa Cardio Bunny dla kobiet, które zmieniają świat Brak zimy przeszkadza organizatorom Biegu Piastów. Skrócony królewski dystans! Ból. Jak go uniknąć? Jak ćwiczyć? Jak się ruszać, by nie mieć problemów z bólem pleców? Na co pomaga wyciskanie żołnierskie? Jaką techniką podnosić nad głowę sztangę i hantle? Nie chcesz skakać podczas treningu? Piękna trenerka fitness ma na to rozwiązanie CZAS ZMIAN......

Popularne w tym tygodniu:

"Nigdy nie jest za późno". Polska fitnesska spełniła marzenia grubo po trzydziestce! Debiut i medal w MP Jak prawidłowy oddech poprawia odporność? Trening oddechu (WIDEO) Polska gwiazda fitness nawołuje do buntu. "Nie bójcie się mandatów" Polska fitnesska w światowej elicie! Przed występem w Las Vegas ma jeden problem Przyczyny bólu bioder. Jak zapobiegać bólowi bioder? Trzy złote medale w trakcie dwóch dni. Polska fitnesska nie dała szans rywalkom Rodzaje pompek na klatkę - klasyczne i na uchwytach. Na jakie partie mięśni działają? "Ciężka praca opłaciła się". Tak prezentuje się najbardziej wysportowana kobieta Ameryki Ćwiczenia z gumą oporową - na brzuch, pośladki, ramiona i plecy. Jakie dają efekty? Polka kandydatką do medali mistrzostw świata. "Zrobiła sezon życia" Waży 73 kg, a w trójboju zaliczył... ponad 800 kg! Z maseczką na twarzy. Wielki wyczyn Amerykanina Zakwasy - co to jest i jakie są ich przyczyny? Jak zmniejszyć zakwasy w udach, na brzuchu i po bieganiu?