Najgorsze ćwiczenia na brzuch

Jako najgorsze ćwiczenia na brzuch wskazuje się m.in. brzuszki z wyprostowanymi nogami, skłony z hantlami i trening na maszynach. Dlaczego? Wbrew powszechnym opiniom nie są one skuteczne — nie rozwijają bowiem mięśni tej partii ciała i angażują mocniej inne grupy mięśniowe.

Podziel się:

Najgorsze ćwiczenia na brzuch — brzuszki z wyprostowanymi w kolanach nogami

Ten wariant popularnego ćwiczenia na mięśnie brzucha zakłada zachowanie nóg wyprostowanych w kolanach. Wykonujemy spięcia brzucha, podnosząc tułów i niemal dotykając głową kończyn dolnych. Ta metoda nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Dlaczego?

W trakcie wykonywania tego ćwiczenia angażowane są przede wszystkim mięśnie bioder i lędźwiowe. Mięśnie brzucha są mniej aktywne — pracują jedynie w momencie, gdy odrywamy plecy od podłoża. Jeżeli chcemy praktykować brzuszki — róbmy je ze zgiętymi w kolanach nogami i unośmy tułów niezbyt wysoko nad podłogę.

Co więcej, brzuszki przy wyprostowanych nogach obciążają kręgosłup. Podobnie jest w przypadku ćwiczeń na mięśnie brzucha, które wykonujemy w klubie fitness na ławce rzymskiej (ławce skośnej, po położeniu na niej głowa znajduje się niżej niż nogi). Obciążają one odcinek lędźwiowy.

Najgorsze ćwiczenia na brzuch — unoszenie nóg wyprostowanych w kolanach w pozycji leżącej

Pozycja startowa do wykonania tego ćwiczenia to leżenie na plecach na podłożu. Nogi całkowicie wyprostowane w kolanach. Jego istotą jest unoszenie nóg możliwie najwyżej (do pionu, zginając je w stawie biodrowym) tak, by pomiędzy udem a tułowiem powstał kąt prosty.

Należy pamiętać, żeby kończyny były cały czas wyprostowane w stawie kolanowym, a stopy zgięte w kostkach. Opuszczamy nogi na podłogę, kontrolując wyprost nóg i nie odrywając dolnej części pleców od podłoża. Nie unosimy kończyn z rozmachem, robimy to powoli, w kontrolowany sposób. Choć jest to ćwiczenie na mięśnie brzucha, najmocniej w tym przypadku pracują biodra.

Najgorsze ćwiczenia na brzuch — skłony boczne z dwoma hantlami w pozycji stojącej

Jeżeli zależy nam na wyrzeźbieniu mięśni brzucha, z planu treningowego powinniśmy wykreślić skłony do boku z hantlami w obu dłoniach w pozycji stojącej. To ćwiczenie nie jest efektywne i skuteczne, a mimo to bardzo popularne wśród osób dbających o brzuch. Co prawda, ma pozytywny wpływ na mięśnie przykręgosłupowe, ale nie angażuje mięśni skośnych brzucha.

Co więcej, użycie dwóch akcesoriów jest niezgodne z założeniami tego ćwiczenia. To równomierne obciążenie nie mobilizuje organizmu do uaktywniania mięśni tej partii ciała — każde z nich stanowi dla siebie przeciwwagę, przez co nie możemy pracować nad konkretną partią mięśni skośnych brzucha.

Aby to zmienić, wystarczy zrezygnować z jednej hantli. Wówczas trzymamy ją w ręce przeciwległej do strony, którą trenujemy (trzymając hantel w lewej ręce, wykonujemy skłon w prawo). Możemy też modyfikować pozycję ręki z obciążeniem — trzymać ją z boku, za głową, w poprzek klatki piersiowej.

Najgorsze ćwiczenia na brzuch — ćwiczenia na maszynach

Niektóre sprzęty, z których możemy korzystać w klubach fitness, nie są sprzymierzeńcami w drodze ku płaskiemu i wyrzeźbionemu brzuchowi. Wśród tych sprzętów często wykorzystywana jest maszyna do ćwiczeń mięśni prostych tej partii ciała. Ćwiczymy na niej w pozycji siedzącej, przyciągając do siebie nogi i ręce (na kształt brzuszków na leżąco). Jednak ten trening nie jest efektywny.

Podobnie jest w przypadku maszyny do wykonywania skrętów tułowia (utrzymujemy plecy proste przez cały czas wykonywania ćwiczenia) przy unieruchomionych nogach (zgięte w kolanach, stopy skierowane do przodu). Ruch polega na skręcaniu tułowia raz w lewo, raz w prawo (można to robić w pozycji siedzącej lub w klęku).

Wedle wyników badań przeprowadzonych przez naukowców z uniwersytetu w San Diego, te sprzęty nie uaktywniają wystarczająco mięśni prostych i skośnych brzucha. Oceny dokonano za pomocą elektromiografu, który sprawdzał czynność tych partii mięśniowych podczas ćwiczeń na omówionych maszynach.

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Na tę sylwetkę pracował latami. Polski kulturysta ujawnia, jak osiągnął sukces Zalety boot camp fitness Skuteczne leczenie nadciśnienia Jak ćwiczyć fit ball? Trening całego ciała na smukłą sylwetkę w „małej czarnej” Jak ćwiczyć aerobik w domu? Kosmetyki dla sportowców - kremy, balsamy, żele, sztyfty Ćwicz dla wspaniałego seksu! Joga w pigułce dla początkujących Seria ćwiczeń na siłowni pięknej trenerki fitness. Jej pośladki robią wrażenie Trening nóg w domu. 5 efektywnych ćwiczeń do wykonania bez sprzętu Prawidłowa technika wykonywania ćwiczeń - dlaczego jest tak ważna?

Popularne w tym tygodniu:

"Pączuś" vs. gwiazda fitness. Niesamowita zmiana pięknej Polki Co za pompa! To najlepsza klata współczesnej kulturystyki? Street workout - co to jest i jakich potrzeba akcesoriów, żeby ćwiczyć? Efekty podciągania podchwytem i nachwytem. Typy podciągania na drążku dla początkujących "Bo się zakochać można!". Internauci uwielbiają urodę polskiej fitnesski Anna Banks w zjawiskowej sukience. Fani od razu zwrócili uwagę na mięśnie Marzy o karierze w ringu. 10-latek z Rosji trenuje jak zawodowiec Piękna gwiazda fitness długo pracowała na ten sukces. "Zaczynałam od zera" Jak on to robi? Wspaniały pokaz siły na wózku inwalidzkim Na taki efekt pracowała latami. Piękna fitnesska przeszła wielką przemianę Stanik sportowy - jaki wybrać? Jak nosić biustonosz sportowy? Wycisnął na klatkę cztery kobiety. Zobacz niesamowity wyczyn Eddiego Halla