Jak wybrać dobry jogurt naturalny?

Zalet jogurtów jest wiele. Są lepiej przyswajalne od mleka, pozytywnie wpływają na układ trawienia, zawierają cenne dla organizmu probiotyki. Jednak jogurt jogurtowi nie równy.

Jogurt naturalny

Jogurt naturalny (123rf)

Na półkach w sklepie znajdziemy przecież takie o niskiej zawartości tłuszczu, o kremowej konsystencji czy naturalne. Czym kierować się więc przy wyborze tego najlepszego? I dlaczego z pozoru takie same opakowania tak bardzo różni od siebie ich zawartość?

Zawartość szczepów bakterii

Jogurt powstaje z połączenia mleka oraz dobrych bakterii. Najczęściej są to Lactobacillus bulgaricus oraz Streptococcus thermophilus, które w większości przyczyniają się do rozkładu laktozy.

Mitem jest jednak zdanie, że każdy jogurt jest probiotykiem, czyli produktem pozytywnie wpływającym na nasz układ odpornościowy. Są nimi tylko te jogurty, które w swoim składzie zawierają konkretne, żywe bakterie probiotyczne. Leczą one np. biegunki i bóle żołądka spowodowane przyjmowaniem leków. Żywe szczepy przemieszczają się aż do jelit – właśnie dlatego jogurty polecane są podczas kuracji antybiotykowej.

Jak sprawdzić czy dany jogurt zawiera dobre kultury bakterii? Szukajmy na etykiecie gatunku, rodzaju i szczepu bakterii, np. Lactobacillus acidophilus LA-5.

Zobacz też: Co się stanie z twoim ciałem, gdy zrezygnujesz z nabiału?

Mleko w proszku

W składzie wielu jogurtów naturalnych możemy znaleźć mleko w proszku lub tajemniczo brzmiące białka mleka. Producenci dodają je, by nasze jogurty miały kremową konsystencję.

Nie wszyscy konsumenci je jednak lubią i część z nas poszukuje na półkach jogurtów bez tego typu dodatków. Niektórzy boją się także, że mleko w proszku jest szkodliwe dla zdrowia. Uspokajamy – jest całkowicie bezpieczne.

Substancje słodzące

W jogurtach naturalnych często kryją się niezliczone ilości cukru lub syropu glukozowo-fruktozowego. W efekcie osoby, które na diecie sięgają po jogurty, nie chudną. Kilka łyżek dziennie, spożywanych jako przekąski, może nawet doprowadzić do niechcianego przyrostu masy.

Zobacz też: 5 zaskakujących produktów, w których ukrywa się cukier!

Do jogurtów dodawany jest również aspartam – słodzik, który spożywany w nadmiarze, powoduje biegunkę. Właśnie dlatego przed podaniem dziecku tego rodzaju przekąski, sprawdź etykietę.

Smak jogurtu naturalnego nie jest lubiany przez wszystkich. Starajmy się go jednak nie dosładzać. Łyżeczka miodu i garść suszonych lub świeżych owoców powinny pomóc. Nie tylko zmienią one smak jogurtu, ale wpłyną także na poprawę trawienia.

Konserwanty

W jogurtach naturalnych tkwi również wiele substancji szkodliwych dla naszego zdrowia. Dodawane są do nich: skrobia modyfikowana kukurydziana, substancje zagęszczające tj. pektyna i guma guar, regulatory kwasowości czy barwniki.

Badajmy także ich wartość odżywczą, kaloryczność czy zawartość tłuszczów i węglowodanów. Niektóre liczby i procenty mogą nas niemile zaskoczyć.

Kto szczególnie powinien jeść jogurty?

Jogurt naturalny jest źródłem witaminy D odpowiedzialnej za wzmacnianie kości i przyswajanie wapnia oraz witaminy A, dzięki której włosy i paznokcie są mocne i lśniące.

To doskonały produkt dla osób zmagających się z problemami układu pokarmowego. Polecany jest również cierpiącym na nietolerancję laktozy.

Jogurt na stałe powinien także zagościć w menu dziecięcym. Zawiera on wiele wapnia i białka – czyli związków niezbędnych do prawidłowego wzrostu dzieci. Pamiętajmy, że najlepszy dla maluchów jest ten naturalny, bez dodatkowych substancji chemicznych.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Przepisy na zdrowe smoothies z typowo jesiennych produktów Powidła śliwkowe Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Ciasto gruszkowe Orkiszowy placek ze śliwkami Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal 3 napary oczyszczające nerki — z mniszka lekarskiego, ze skrzypu polnego, z pietruszki Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu 24 sygnały, które świadczą o tym, że pijesz za mało wody Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Daktylowa tarta z kremem kokosowym Domowe pralinki

Popularne w tym tygodniu:

Oto co stanie się z twoim ciałem, gdy codziennie będziesz pić siemię lniane Syrop na problemy z tarczycą. Wspomaga utratę wagi Oto co dzieje się z twoim ciałem po zjedzeniu imbiru Proste metody, które pomogą na nieszczelne jelito Przeszedł na wegetarianizm. Jego ciało zmieniło się nie do poznania Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Chcesz żyć dłużej? Postaw na pikantne posiłki – zapewnią zdrowie i długowieczność Koktajl, który wymiecie pasożyty z jelit. Prosty przepis 4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych Właściwości przyprawy dyniowej. Poznaj 7 korzyści, jakie niesie dla twojego zdrowia Sprawdzamy skład zdrowych chipsów. Kupisz je w wielu sklepach Właściwości zdrowotne żołędzi. Znasz je wszystkie?