Co się stanie z twoim ciałem, gdy zrezygnujesz z nabiału?

Mleko i produkty mleczne są obecne w diecie wielu z nas. Od dzieciństwa wpajano nam, że są zdrowe, wartościowe i wspomagają prawidłowy rozwój. Szklanka mleka dziennie miała zapewnić nam odpowiednią ilość wapnia.

Produkty mleczne

Produkty mleczne (123rf)

Dzisiaj jednak coraz więcej osób świadomie rezygnuje ze spożywania nabiału. Niektórzy robią to ze względów zdrowotnych, inni światopoglądowych.

Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia umieścili nabiał na czwartym poziomie piramidy zdrowej diety. Jego spożywanie jest zatem niezbędne, choć w ograniczonej ilości. Zaleca się pić maksymalnie dwie szklanki mleka, kefiru lub jogurtu naturalnego dziennie. A co stanie się z naszym organizmem, gdy świadomie będziemy pomijać ten składnik diety?

Zdrowe odżywianie

Lepsze trawienie

Chyba każdy z nas zauważył, że na sklepowych półkach pojawia się coraz więcej produktów nabiałowych bez laktozy. To ukłon producentów w stronę osób, które nie tolerują tego cukru. A ich grono systematycznie się powiększa.

Z nietolerancją laktozy ma się do czynienia wówczas, gdy organizm wytwarza zbyt mało laktazy. Jest to enzym trawienny, który jest niezbędny do prawidłowego rozkładu laktozy. Gdy jest go za mało, cukier mleczny ulega fermentacji bakteryjnej w jelicie grubym. Objawem tego są dolegliwości ze strony układu pokarmowego: wzdęcia, nadmierna produkcja gazów, bóle brzucha, biegunka.

Piękna skóra

Jednym z powodów, dla których ludzie decydują się zrezygnować z nabiału są problemy skórne. Wiele osób zauważyło zależność między spożyciem produktów mlecznych a nasileniem trądziku.

Zobacz też: Zdrowe produkty spożywcze o działaniu anti-aging

Mleko krowie zawiera naturalne hormony, który mogą powodować pojawienie się wyprysków na skórze. Gruczoły łojowe w skórze zostają przez nie pobudzone, a to sprzyja powstawaniu niedoskonałości.

Mocne kości

Już przedszkolaki wiedzą, że mleko to źródło wapnia. A ten jest niezbędny, by mieć zdrowe i mocne kości. Tezie tej przeczą jednak wyniki badań uzyskane przez szwedzkich naukowców, które opublikowano na łamach czasopisma "British Medical Journal".

Pod lupę wzięto nawyki żywieniowe ponad 61 tys. kobiet i 45 tys. mężczyzn. Analizowano je na przestrzeni 20 lat. Okazało się, że panie, które spożywały trzy szklanki mleka dziennie były bardziej narażone na złamania niż osoby, które piły go mniej.

Zobacz też: Zaskakujące zmiany, które zauważysz po odstawieniu mleka

Zdaniem autorów badań za tę zależność odpowiada obecna w laktozie galaktoza, która utrudnia wchłanianie wapnia.

Zgrabna sylwetka

Nabiał ma niekorzystną dla naszej sylwetki proporcję tłuszczu, cukrów i protein. Organizm musi bardzo się napracować, by go strawić. Obecne w mleku hormony z kolei znacząco spowalniają metabolizm.

Produkty mleczne budzą kontrowersje również dlatego, że większość z nich zawiera mnóstwo dodatków. A te mają niekorzystny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

Dobrym przykładem jest tu jogurt owocowy. Jeśli spojrzymy na jego etykietę to zauważymy, że cukier ulokowany jest na drugim, czasem nawet na pierwszym miejscu. Produkt taki to zatem nic innego jak kaloryczna bomba. A jeśli pojawia się on w naszej diecie regularnie, o szczupłej sylwetce możemy jedynie pomarzyć.

O wiele zdrowsze i korzystniejsze dla naszej figury jest sięganie po naturalny jogurt z dodatkiem świeżych owoców.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej Desery z płatków owsianych Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Przepisy na zdrowe smoothies z typowo jesiennych produktów Powidła śliwkowe Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Ciasto gruszkowe Orkiszowy placek ze śliwkami Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal 3 napary oczyszczające nerki — z mniszka lekarskiego, ze skrzypu polnego, z pietruszki Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Desery z płatków owsianych Właściwości pomelo. Sprawdź, dlaczego warto je jeść Co i o której godzinie najlepiej jeść na śniadanie? Zapytaliśmy o to dietetyka Fit przepisy – charakterystyka, przykładowe dania Śniadania od Chodakowskiej na okres jesienno-zimowy. Aż siedem propozycji!