Ćwiczysz na trampolinie? To może się dla ciebie źle skończyć

Jumping fitness to ćwiczenia w rytm energicznej muzyki. Polegają na skakaniu na trampolinie. Podczas takiego wysiłku cardio można spalić nawet 1000 kcal w godzinę. Czy jednak skoki są dobre dla naszego organizmu? Zapytaliśmy o to ekspertów.

Zajęcia jumping fitness

Zajęcia jumping fitness (123rf)

Czas na jumping!

Trwa moda na treningi na trampolinach. Kluby oferujące zajęcia chwalą się, że 10 minut sesji na trampolinie równa się 30 minutom biegu. Ćwiczenia ujędrniają pośladki, wzmacniają mięśnie nóg i brzucha. Podnoszą wydolność organizmu, a przy tym sprawiają nam niezłą frajdę. Zdecydowana większość osób korzystających z tego typu zajęć to kobiety.

- Nie dla wszystkich jest to idealny rodzaj ćwiczeń. Jak w wielu tak dynamicznych dyscyplinach, przeciwwskazaniami są: ciąża, dyskopatia, choroby stawów kończyn dolnych, choroby układu oddechowego i krążenia, osteoporoza, endoproteza, zaburzenia równowagi, świeże urazy, nadwaga oraz ogólny zły stan zdrowia – mówi dla WP fitness Łukasz Leksowski, fizjoterapeuta.

Kobiety trenujące jumping są narażone więc na wiele negatywnych skutków.

— Chęć powrotu do sylwetki sprzed ciąży, zrzucenie zbędnych kilogramów i względy zdrowotne, to jedne z wielu powodów determinujących wybór tego typu zajęć przez panie. Niestety zbyt często chcąc poprawić coś w jednym zakresie, pogarszamy w innym. Niewiele kobiet zdaje sobie sprawę z tego, jak ćwiczenia jumpingu wpływają na ich ciało – dodaje dla WP fitness Ewelina Wurm, trenerka personalna i instruktorka jogi.

Wydaje się, że ćwiczenia na trampolinie są wskazane dla kobiet, które chcą wzmocnić osłabione mięśnie dna miednicy. Zajęcia fitness są jednak podporządkowane choreografii w rytm muzyki. A to niekoniecznie jest dla nas dobre.

— Ich intensywność często się zmienia, co powoduje, że mięśnie te pozostają w ciągłym napięciu. Zmiana szybkości i tempa wykonywanych skoków pogłębia skurcze tych mięśni, uniemożliwiając ich rozluźnienie – komentuje Łukasz Leksowski.

Dlaczego tak się dzieje? — Aby mięśnie dna miednicy mogły pracować sprawnie, potrzebne jest odpowiednie skorelowanie ich pracy z oddechem. W warunkach intensywnych zajęć na trampolinie jest to praktycznie niemożliwe – mówi fizjoterapeuta.

Jak dodaje ekspert, nie bez znaczenia jest też wytwarzanie ciśnienia śródbrzusznego, które podczas tak intensywnego wysiłku powoduje ogromny nacisk w dół. Efektem są późniejsze problemy z nietrzymaniem moczu oraz obniżeniem, a nawet wypadaniem narządu rodnego.

Zobacz też: Sprawdź, co jest popularne w fitnessie

Kto może uprawiać jumping?

Jumping fitness mogą uprawiać osoby z bardzo dużą świadomością własnego ciała, umiejące kontrolować napięcie i rozluźnianie mięśni. Wielu z nas tego jednak nie potrafi.

— Tym bardziej nie jest w stanie tego kontrolować instruktor. Na komendę "napnij brzuch", panie często reagują wciągnięciem brzucha, co tylko powoduje dalsze patologie. Przepona nie jest w stanie się rozluźnić, a ćwicząca nabrać wystarczającego oddechu. Sprawia to, że synergia między mięśniami zostaje zaburzona – dodaje Ewelina Wurm.

— Tego rodzaju treningi mogą powodować dolegliwości, takie jak: nietrzymanie stolca, gazów, obniżenie sprawności i satysfakcji seksualnej oraz bóle bioder, pośladków i spojenia łonowego – mówi Łukasz Leksowski.

Jak dodaje fizjoterapeuta, po porodzie należy odczekać minimum sześć miesięcy przed rozpoczęciem tego rodzaju ćwiczeń.

Zobacz też: Skok po szczupłą sylwetkę: jumping fitness

Trampoliny podczas rehabilitacji

Trening na trampolinie to jednak nie tylko zagrożenia dla zdrowia. Skakanie w niektórych przypadkach znajduje się na liście wskazań podczas rehabilitacji mięśni dna miednicy. Zajęcia tego typu z powodzeniem wykorzystywane są również w rehabilitacji pediatrycznej, neurologicznej, sportowej oraz geriatrycznej.

— W momencie skoku na trampolinie, mięśnie te kurczą się, wzmacniają i utrzymują wszystkie narządy w odpowiedniej pozycji. Ale aby taki efekt osiągnąć, należy trenować na trampolinie nie więcej niż 10 minut. Zaczynamy od minuty skoków o stałej i średniej intensywności przy zachowaniu odpowiedniej pracy oddechu i fazy "napnij-rozluźnij" mięśni dna miednicy – wymienia ekspert.

Trenując w odpowiedni sposób włącza się też efekt wibracji, która wpływa pozytywnie na mięśnie głębokie w ciele. — Zajęcia fitness trwające przez godzinę i ze zmienną intensywnością skoków są dla osób z problemami mięśni dna miednicy po prostu niebezpieczne – dodaje Ewelina Wurm.

Czy jednak osoby chodzące regularnie na intensywne zajęcia jumpingu powinny z nich zrezygnować? — Nie muszą. Jeśli czują się sprawne i nie dotyczą ich żadne dolegliwości wymieniane wcześniej, mogą 1–2 razy w tygodniu brać udział w takich zajęciach. Problem powstanie, gdy z treningów na trampolinie będziemy korzystali przez długi czas – komentuje instruktorka fitness.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Co jeść przed i po popołudniowym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Domowe napoje izotoniczne. Przepisy Anny Lewandowskiej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny Co pić po treningu? Oto shaki regeneracyjne polecane przez Annę Lewandowską Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Rozgrzewka z Ewą Chodakowską - rola, ćwiczenia Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Sposób na płaski brzuch w 28 dni – wystarczą cztery minuty dziennie Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 6-minutowy trening Ewy Chodakowskiej na boczki 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis Co jeść po treningu – regeneracja, uzupełnienie minerałów, czas, przepisy Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Ćwiczenia na pośladki czyli piękny tył domowymi sposobami Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Płaski brzuch w miesiąc - wyzwanie, zasady, plan treningu Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ? Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe, mity