Dlaczego ćwiczenia na pusty żołądek pozwalają spalić więcej tłuszczu?

Nowe badania wykazały, że ćwiczenia na pusty żołądek mogą pozwolić spalić więcej kalorii i sprzyjają korzystnym zmianom w tkance tłuszczowej, co wpływa korzystnie na zdrowie w perspektywie długoterminowej.

Kobieta ćwiczy na siłowni pod okiem trenera

Kobieta ćwiczy na siłowni pod okiem trenera (123RF)

Badacze z Uniwersytetu Bath w Wielkiej Brytanii przeprowadzili analizę z udziałem mężczyzn z nadwagą, którzy maszerowali przez 60 minut przy 60 proc. maksymalnego zużycia tlenu z pustym żołądkiem, a następnie wykonywali ten sam trening dwie godziny po spożyciu kalorycznego śniadania bogatego w węglowodany.

Badanie porównało skutki ćwiczeń po śniadaniu do wpływu ćwiczeń na czczo na ekspresję genów w tkance tłuszczowej.

Zobacz też: Poranny trening — na czczo czy po posiłku?

Główny autor badania, Dylan Thompson z Uniwersytetu Bath w Wielkiej Brytanii, wyjaśnił, że po posiłku tkanka tłuszczowa jest zaangażowana w przetwarzanie spożytego pokarmu, więc ćwiczenia nie przyniosą maksymalnych korzyści, jeżeli chodzi o zmiany w tkance tłuszczowej.

"Oznacza to, że ćwiczenia na czczo mogą powodować korzystniejsze zmiany w tkance tłuszczowej, a to może poprawiać stan zdrowia w perspektywie długoterminowej" - dodał Thompson. Jak zauważa badacz, posiłek przed treningiem może sprawiać, że tkanka tłuszczowa skuteczniej opiera się wysiłkowi fizycznemu.

Zespół badawczy pobrał wiele próbek krwi — po jedzeniu lub na czczo, a także po treningu. Naukowcy pozyskali także próbki tkanki tłuszczowej bezpośrednio przed marszem i jedną godzinę po wysiłku. Ekspresja genów w tkance tłuszczowej znacznie się różniła w obu próbach.

Najlepsze ćwiczenia na każdą partię ciała

Ekspresja dwóch genów, PDK4 i HSL, zwiększyła się, gdy mężczyźni maszerowali na czczo, natomiast obniżała się, kiedy jedli przed wykonaniem ćwiczenia. Wzrost ekspresji PDK4 prawdopodobnie wskazuje, że magazynowany tłuszcz był wykorzystywany do pobudzania metabolizmu podczas ćwiczeń w przeciwieństwie do węglowodanów zawartych w ostatnim posiłku.

Tompson powiedział, że HSL zwykle uaktywnia się, gdy organizm wykorzystuje energię zmagazynowaną w tkance tłuszczowej w celu zwiększenia aktywności, na przykład podczas ćwiczeń.

"Jest to pierwsze badanie, które pokazuje, jak posiłek przed dużym wysiłkiem wpływa na ekspresję genów tkanki tłuszczowej po treningu" – powiedzieli naukowcy.

Badanie opublikowano w "American Journal of Physiology — Endocrinology and Metabolism". Zarówno jedzenie przed, jak i po treningu ma swoich zwolenników oraz przeciwników. Wyniki nowego badania przemawiają jednak silniej za drugą opcją, sugerując, że dzięki treningowi na czczo szybciej uzyskamy upragnioną sylwetkę i poprawimy kondycję organizmu w dłuższej perspektywie czasu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Przysiady – prawidłowe wykonanie 4 najlepsze sporty dla kobiet Tabata dla początkujących NIE ISTNIEJE Najgorsze ćwiczenia na brzuch Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe

Popularne w tym tygodniu:

Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Znasz Shauna T, autora "Insanity"? Teraz pokazuje ćwiczenie, które powinieneś wykonywać, gdy nie masz czasu na cały trening To ćwiczenie powinna codziennie wykonać każda kobieta. Wysmukli talię i poprawi życie seksualne Płaska pupa - ćwiczenia, dieta, postawa Tych napojów nie pij po treningu Grube uda - jak się pozbyć z nich tkanki tłuszczowej, zasady żywienia Sześciopak - dieta, trening Trening na redukcję – zasady, plan treningowy CO ZJEŚĆ PRZED PORANNYM TRENINGIEM Fitness Trendy Jumping Fitness - kontrowersje i mity, a rzeczywistość