6 zalet zielonych koktajli

Wśród zalet zielonych koktajli wskazuje się m.in. redukcję zbędnych kilogramów, poprawę stanu skóry, oczyszczenie organizmu z toksyn. Napoje te są elementem jadłospisu zdrowej diety. Zielone koktajle są łatwe i szybkie pod względem przygotowania oraz, co ważne, źródłem cennych składników odżywczych.

Zielony koktajl warzywno-owocowy

Zielony koktajl warzywno-owocowy (bembu.com)

Dostarczają witamin i składników mineralnych

Zielone koktajle, do których przygotowania wykorzystujemy surowe, a więc nieprzetworzone produkty, są bogate w składniki odżywcze (wzrost temperatury podczas obróbki termicznej powoduje, że warzywa i owoce tracą wiele cennych substancji). Dostarczają witamin (A i C) i składników mineralnych, m.in. magnezu, potasu, selenu i żelaza.

Co ważne, są źródłem chlorofilu, który poprawia obraz krwi, wzmacnia układ naczyniowy, pomaga oczyścić wątrobę. Pamiętajmy: gdy nie ma potrzeby, nie obierajmy owoców i nie usuwajmy gniazd nasiennych, jeśli można je zmiksować. Dlaczego? Pestki dostarczają błonnika i witaminy B17.

Zielone warzywa i owoce, z których można przygotować koktajl:

  • szpinak (dostarcza witamin: K, C, z grupy B, E, beta-karotenu, wapnia, magnezu, fosforu, żelaza, potasu, jodu, cynku i manganu),
  • jarmuż (to źródło wapnia, potasu, witaminy K, A i C),
  • natka pietruszki (bogata w witaminę C, E i beta-karoten, kwas foliowy, magnez, wapń, potas, fosfor, cynk, miedź i mangan),
  • ogórek (dostarcza witamin: A, C, z grupy B, kwasu foliowego, cynku, żelaza, potasu, fosforu, wapnia i magnezu),
  • gruszka (to źródło witaminy K i C, kwasu foliowego, potasu, manganu, magnezu, boru i jodu),
  • kiwi (bogata w witaminę: C, B, K i E, cynk, żelazo, magnez, wapń, potas i miedź).
Zielony koktajl ze szpinaku

Są lekkostrawne

Posiłki w postaci płynnej są łatwiejsze do strawienia w porównaniu z pokarmami stałymi (w tym przypadku organizm nie wykorzystuje w pełni zawartych w nich składników). Osoby, które borykają się z problemami trawiennymi, będą lepiej tolerować koktajle. Ponadto cenne składniki warzyw i owoców w formie napoju są łatwiej przyswajane.

Koktajle te są na tyle lekkostrawne, że proces wchłaniania substancji odżywczych rozpoczyna się już w jamie ustnej człowieka, jeszcze przed tym, nim koktajl dostanie się do żołądka. Płynna forma jest idealna dla osób aktywnych fizycznie, które po treningu potrzebują uzupełnienia składników mineralnych w krótkim czasie. Co więcej, łatwiej wypić litr napój z marchwi i jabłek niż zjeść kilogram tych warzyw i owoców.

Dobrze nawadniają organizm

Jeżeli organizm człowieka jest odpowiednio nawodniony, to wszystkie jego organy wewnętrzne funkcjonują sprawniej. Ma on również więcej energii. Przyczyną odwodnienia może być nie tylko picie niewystarczających ilości wody. Powodują je też: przetworzona żywność, nałogi (palenie papierosów) i napoje energetyzujące (kawa) i gazowane.

Alternatywą dla wody, której smak nie każdej osobie przypada do gustu, są zielone koktajle. Warzywa i owoce, z których są przygotowywane, zawierają pokaźne ilości wody, które pomogą utrzymać odpowiedni poziom nawodnienia organizmu.

Wspomagają procesy trawienne

Fakt, że zielone koktajle składają się z już rozdrobnionych warzyw i owoców, sprawia, że żołądek jest mniej obciążony. Część pracy, jaką ten organ musiałby wykonać, zrealizowało urządzenie elektryczne, w którym przygotowujemy napój. Wówczas łatwiej o szybkie przyswajanie wartości odżywczych, które dostarcza ten płynny posiłek.

Ponadto spożywanie koktajli przeciwdziała dolegliwościom ze strony układu trawiennego, takim jak zgaga, kolka czy refluks żołądkowy, za których występowanie jest odpowiedzialna dieta bogata w żywność przetworzoną, produkty smażone i zawierające gluten.

Zielony koktajl owocowo-warzywny

Dodają energii i poprawiają kondycję skóry

Koktajle z surowych warzyw i owoców, pozbawione toksycznych substancji, dodają energii, dlatego można je spożywać na śniadanie (wbrew pozorom są pożywne). Sprawiają, że czujemy się i wyglądamy młodziej. Stan cery ulega znacznej poprawie (znikają wypryski), przebarwienia bledną, zmarszczki zostają spłycone, skóra stanie się bardziej jędrna, a włosy pełne blasku (to zasługa m.in. witaminy młodości i innych składników, które odżywiają każdą komórkę ciała).

Oczyszczają organizm z toksyn i wspomagają proces odchudzania

Szkodliwe substancje to przyczyna wzrostu masy ciała i złego samopoczucia. Pijąc zielone koktajle, dostarczamy organizmowi błonnika pokarmowego, który działa w jelitach jak miotełka. Wspomaga pracę układu trawiennego i usuwa toksyny, by nie zalegały w przewodzie pokarmowym i nie obciążały systemu.

Ponadto błonnik gwarantuje uczucie sytości na długi czas i redukuje łaknienie. Obecność tego składnika pokarmowego daje koktajlom przewagę nad sokami, które są go pozbawione (sokowirówka odrzuca to, co najlepsze). Osoby na diecie odchudzającej powinny pić przede wszystkim te warzywne z niewielkim dodatkiem owoców.

Lista składników niezbędna do przygotowania przykładowego zielonego koktajlu:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Przepisy na zdrowe smoothies z typowo jesiennych produktów Powidła śliwkowe Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Ciasto gruszkowe Orkiszowy placek ze śliwkami Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki LOW CARBOWA BOMBA SMAKOWA! :):) Dietetyczna pizza w 10 minut Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki Jadłospis dzienny dla osób, które chcą „jeść czysto”

Popularne w tym tygodniu:

Oto co stanie się z twoim ciałem, gdy codziennie będziesz pić siemię lniane Syrop na problemy z tarczycą. Wspomaga utratę wagi Oto co dzieje się z twoim ciałem po zjedzeniu imbiru Przeszedł na wegetarianizm. Jego ciało zmieniło się nie do poznania Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Chcesz żyć dłużej? Postaw na pikantne posiłki – zapewnią zdrowie i długowieczność FIT ciasteczka - bez mąki i cukru Koktajl, który wymiecie pasożyty z jelit. Prosty przepis Właściwości przyprawy dyniowej. Poznaj 7 korzyści, jakie niesie dla twojego zdrowia 4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych Olej rzepakowy nową nadzieją w leczeniu otyłości Sprawdzamy skład zdrowych chipsów. Kupisz je w wielu sklepach