Wartości odżywcze kasz

Kasze są bardziej wartościowym pokarmem niż ziemniaki, makaron i ryż. Najwięcej składników odżywczych mają te grube, a drobne są polecane osobom na diecie odchudzającej. Czym wyróżniają się gatunki kaszy, takie jak: gryczana, kukurydziana, kuskus, jaglana, manna i jęczmienna?

Gatunki kasz

Wyróżniamy następujące gatunki kasz:

  • kasza gryczana, która powstaje z nasion gryki,
  • kasza jaglana z prosa,
  • kasza jęczmienna (w zależności od stopnia rozdrobnienia: pęczak, gruba, średnia, drobna i perłowa), która produkowana jest z nasion jęczmienia,
  • kasza kukurydziana z kukurydzy,
  • kasza kuskus z pszenicy twardej durum,
  • kasza manna, która powstaje z nasion pszenicy.

Kasza gryczana

  • należy do grona najzdrowszych kasz (najzdrowsza jest biała nieprażona),
  • jest bogata w białko o wysokiej wartości odżywczej,
  • zawiera kwas foliowy i antyoksydanty,
  • dostarcza minerałów: magnezu, cynku, potasu i fosforu,
  • nie zakwasza organizmu,
  • nie zawiera glutenu.
  • jest bogata w błonnik – 6 gramów w 100 gramach kaszy gryczanej.

Kasza jaglana

Kasza jaglana
  • zawiera niewielkie ilości skrobi, ale dużo białka,
  • wyróżnia się najwyższą zawartością witamin B1, B2, B6, minerałów: żelaza i miedzi oraz krzemionki,
  • kasza jaglana nie zawiera glutenu.

Kasza jęczmienna

  • źródło witaminy PP,
  • bogata w rozpuszczalny błonnik,
  • pęczak zawiera największe ilości witamin i minerałów spośród wszystkich rodzajów kaszy jęczmiennej, to źródło witaminy B1, B2, B6 i PP oraz potasu, magnezu, żelaza, selenu i miedzi.

Kasza manna

Śniadanie z kaszą manną
  • wyróżnia się wysoką zawartością jodu,
  • jest słabym źródłem błonnika,
  • dostarcza minerałów (żelaza, magnezu, cynku, potasu, miedzi) i witamin (B1, B2, B6, PP),
  • jest bogata w węglowodany – 77 gramów w 100 gramach ugotowanej kaszy manny, co niemal w zupełności pokrywa dzienne zapotrzebowanie na węglowodany,
  • jest lekkostrawna.

Kasza kukurydziana

  • jest źródłem witaminy E,
  • zawiera dobre tłuszcze – nienasycone kwasy tłuszczowe.

Kasza kuskus

Danie z kuskusem
  • jest lekkostrawna i sycąca,
  • jest dobrym źródłem białka i węglowodanów,
  • zawiera mniejsze ilości błonnika w porównaniu z pozostałymi gatunkami kasz,
  • zawiera niewielkie ilości witamin (B1, B2, B6 i PP) i minerałów (żelaza, magnezu, cynku, miedzi).
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Bananowy chleb Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki Dietetyczna pizza w 10 minut Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki 6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej

Popularne w tym tygodniu:

Oto co stanie się z twoim ciałem, gdy codziennie będziesz pić siemię lniane Syrop na problemy z tarczycą. Wspomaga utratę wagi Oto co dzieje się z twoim ciałem po zjedzeniu imbiru Proste metody, które pomogą na nieszczelne jelito Przeszedł na wegetarianizm. Jego ciało zmieniło się nie do poznania Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Chcesz żyć dłużej? Postaw na pikantne posiłki – zapewnią zdrowie i długowieczność Koktajl, który wymiecie pasożyty z jelit. Prosty przepis 4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych Właściwości przyprawy dyniowej. Poznaj 7 korzyści, jakie niesie dla twojego zdrowia Sprawdzamy skład zdrowych chipsów. Kupisz je w wielu sklepach Właściwości zdrowotne żołędzi. Znasz je wszystkie?