Kasza jaglana – czy już ją znacie?

Nie znacie? A szkoda! Czas wprowadzić kaszę jaglaną do swojego menu! My (ja i kasza) znamy się osobiście i baaardzo się lubimy. Rzeczywiście jest to moja ulubiona kasza, którą jem codziennie (naprawdę!) na śniadanie z duszonymi jabłkami. Sama się dziwię, że tak często mam na nią nieodpartą ochotę!

Kasza jaglana

Kasza jaglana (123rf)

Kasza jaglana to tradycyjna polska kasza, nieco zapomniana, choć ostatnio wracająca do łask. Nazywa się ją też jagłami lub krupami, a powstaje z prosa, które jest uprawiane od epoki neolitu (na ziemiach polskich ok. 4500 do 1700 p.n.e.). To malutkie, żółciutkie ziarenka z czarną kropeczką.

Ponieważ dziś wiemy już dużo na temat stosowania diety bezglutenowej, dietetycy polecają spożywanie zbóż niezawierających glutenu, do których należą m.in.: ryż, komosa ryżowa, gryka i właśnie kasza jaglana. Ten rodzaj kaszy szczególnie doceniono w medycynie chińskiej, ponieważ to właśnie w tym kraju uważa się, że ma niezwykłe właściwości ogrzewające i wzmacniające, a 90% naszych chorób powstaje z powodu wychłodzenia organizmu przez spożywanie nieodpowiedniego pożywienia.

Wiele osób nie toleruje glutenu. Niekiedy prowadzi to do alergii pokarmowej, ale w niektórych przypadkach objawia się nietypowo, np. w postaci bólów stawów czy depresji. Kasza jaglana jest lekkostrawna i może być spożywana przez osoby z celiakią i nietolerancją glutenu. Można ją też podawać niemowlętom jako jeden z pierwszych produktów zbożowych.

Przepisy z kaszą w roli głównej


Ma właściwości zasadotwórcze, co jest niezwykle cenne w naszej tradycyjnej zakwaszonej diecie, wielce niekorzystnej dla organizmu. W przypadku zaburzeń żołądkowych choremu można podać kleik z kaszy jaglanej na wodzie.

Ponadto kasza jaglana:
– jest bogata w krzemionkę, która ma leczniczy wpływ na stawy; krzem korzystnie wpływa na proces mineralizacji kości, zapobiega ich odwapnianiu i przyśpiesza regenerację po urazach;
– wpływa na zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci, poprawia kondycję naczyń krwionośnych i zapobiega odkładaniu się w nich złogów cholesterolowych, korzystnie wpływa na poziom cholesterolu;
– korzystnie działa na przemianę materii i ułatwia odchudzanie;
– zawiera dużo witamin z grupy B i E;
– obfituje w lecytynę oraz w składniki mineralne, takie jak magnez, wapń, fosfor, potas i żelazo;
– jest źródłem antyoksydantów;
– zawiera 10–11% białka.

Kasza jaglana – cudowna na lekkostrawne, a jednak sycące, szybkie śniadanie (szybkie, bo kaszę można ugotować wieczorem!). Może z powodzeniem zastąpić pieczywo. Gotujemy ją według upodobań – na wodzie, wodzie z mlekiem lub na samym mleku. Doskonała jest z duszonymi jabłkami (i innymi owocami) oraz bakaliami – oczywiście bez dodatku cukru.

Zobacz też: Desery z kaszy jaglanej

W daniach obiadowych zastępuje ziemniaki czy makaron, może być wykorzystana do zup czy zapiekanek z owocami bądź z warzywami, jako deser z owocami i cynamonem (oczywiście bez dodatku cukru), doskonała jest z oliwkami, suszonymi pomidorami  i oregano czy bazylią, można zrobić z niej kotlety i wiele innych pysznych potraw. 
 

Jak ugotować kaszę?

Zaczynamy od bardzo dokładnego przepłukania kaszy na drobnym sicie, pod strumieniem zimnej wody. Jest to warunek podstawowy, by nie miała gorzkiego posmaku. Tak przygotowaną zalewamy wrzącą wodą w ilości 3-krotnie większej niż ilość kaszy (na 1 szklankę suchej kaszy dodajemy 3 szklanki wrzącej wody), ewentualnie dodajemy nieco soli.

Zobacz też: Kotleciki z kaszą jaglaną. To jest łatwe!

Gotujemy na małym ogniu, pod przykryciem ok. 20 min – sprawdzając od czasu do czasu, czy się nie przypala! Po tym czasie kasza zdąży wchłonąć już całą wodę i będzie potrzebowała jeszcze chwilkę, by dojść. Będzie sypka i miękka!

Zapowiada się zdrowo i smacznie, prawda?

Źródło: potrafiszschudnąć.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Daktylowa tarta z kremem kokosowym Brownie z batatem i rodzynkami Pierniczki Fit Home Made Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Pierniczki bez glutenu, bez laktozy i bez jajek Owsianka z jabłkiem i migdałami (bez laktozy) Fit ciasto z masła orzechowego Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Wegański sernik z awokado bez pieczenia Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej Desery z płatków owsianych Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Przepisy na zdrowe smoothies z typowo jesiennych produktów Powidła śliwkowe

Popularne w tym tygodniu:

DEKALOG zdrowego odżywiania Trenerki Zdrowej Diety Regulamin konkursu "DIETA MIND" Sól nie taka straszna. 6 AFRODYZJAKÓW na WALENTYNKI i nie tylko…