Psychologia sportu - podstawowe credo warte powtarzania

Psychologia sportu i trening mentalny jest często postrzegany w środowisku sportowym jako dodatek, czy zbędna ekstrawagancja. Niektórzy szkoleniowcy w dalszym ciągu nie zauważają potrzeby wzbogacania warsztatu treningowego o wiedzę psychologiczną. Radzenie sobie ze stresem, pewność siebie, czy umiejętne motywowanie jest tak samo ważnym praktycznym elementem jak ćwiczenie techniki czy szybkości. Warto pamiętać, że nie każdy reaguje tak samo i w podobny sposób przeżywa obciążenie fizyczne jak i psychiczne.

Trening z trenerem

Trening z trenerem (123rf)

PRESJA JAKO ELEMENT TRENINGU

Trudno wymagać od zawodnika wysokich kompetencji w zakresie działania pod presją w przypadku, gdy zawodnik ten nie doświadczył nigdy wygórowanych oczekiwań i nie miał szansy potrenować poczucia takiego stanu przed najważniejszą sportową imprezą. Trudno się więc dziwić, że nawet najwięcej dający z siebie młodzi ludzie czasem nie potrafią w pełni pokazać swojego sportowego potencjału gdy po raz pierwszy startują w ważnych zawodach.

A poziom zawodów, ich ranga, a zetem i presja im towarzysząca wraz z rozwojem kariery rośnie. Owszem, trenerzy nie mają zwyczaju wystawiać nieprzygotowanych zawodników na ważnych zawodach. Mimo to nie zawsze zwracają uwagę na aspekt przygotowania mentalnego. I to on często zawodzi w tych najtrudniejszych momentach – blokując, spowalniając rozwój zawodnika!

PRZECZYTAJ TAKŻE


SPORTOWCY SĄ RÓŻNI

Trening sportowca to oddziaływanie na różne sfery jego życia — widzenie wieloaspektowe. Obserwacja jedynie fizjologicznych i biochemicznych parametrów – łatwo porównywalnych i weryfikowalnych w cyklu treningowym może zawieść nos trenerski który nie wyczuwa podniesionego stanu napięcia lub przekraczającej optimum motywacji podopiecznego.

Wiedza z psychologii sportu pozwala dostrzec jaki ktoś jest, jak reaguje na różne bodźce, czy lub czy posiada umiejętności w zakresie przełamywania własnych granic. Czym innym jest bowiem trening, czym innym zawody.

Jak zmienić swoje życie?

Te teoretycznie oczywiste, ale czasem zapominane prawdy mogą sprawić, że współpraca trenera i psychologa przyczyni się do optymalnych rozwiązań zarówno treningowych jak i ustanawiania odpowiednich celów na zawodach, z perspektywą płynnego rozwoju zawodniczego młodych sportowców.

Autor tekstu: Aleksandra Samełko - pracuje na Wydziale Wychowania Fizycznego warszawskiej AWF w Katedrze Nauk Humanistycznych i Społecznych w Zakładzie Pedagogiki i Psychologii. W ramach Sportowej Akademii Veolii prowadzi zajęcia poświęcone psychologii sportu.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Produkty, których nigdy nie powinieneś jeść przed treningiem Przysiady – prawidłowe wykonanie 5 popularnych przekąsek po treningu, które tuczą Ćwicz dla wspaniałego seksu! 4 najlepsze sporty dla kobiet Tabata dla początkujących NIE ISTNIEJE Najgorsze ćwiczenia na brzuch Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Rowerowy Maj 2017 – czekamy na wyniki końcowe! Co to jest burpees? Rozgrzewka z Ewą Chodakowską - rola, ćwiczenia Co pić po treningu? Oto shaki regeneracyjne polecane przez Annę Lewandowską Brzuszki - prawidłowe wykonanie Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki 5 popularnych przekąsek po treningu, które tuczą Tabata dla początkujących NIE ISTNIEJE Najgorsze ćwiczenia na brzuch Przysiady – prawidłowe wykonanie Ćwicząca mama jest po prostu sexy... 4 najlepsze sporty dla kobiet Produkty, których nigdy nie powinieneś jeść przed treningiem