Tyle wody powinieneś pić, jeśli chcesz schudnąć

Picie odpowiedniej ilości wody sprzyja utracie wagi. Dzięki temu pobudzamy metabolizm, organizm zaczyna więc działać szybciej i sprawniej. Woda jest niezbędna do prawidłowej pracy mózgu i innych narządów. Pomaga oczyszczać nerki, a zawarty w niej sód usprawnia pracę serca. Jeśli natomiast jesteś na diecie oczyszczającej – to właśnie woda zapewni eliminację zbędnych toksyn.

Ile jednak powinniśmy pić wody, jeśli chcemy schudnąć? Dla niektórych ogromną ilością będą dwie szklanki (pół litra), a dla innych 1 butelka nadal nie wystarczy. Przyjrzyjmy się zatem, jak dużo wody powinniśmy pić. Zapytaliśmy o to dietetyka, dr Krystynę Pogoń.

Zobacz: 24 sygnały, które świadczą o tym, że pijesz za mało wody

Przeciętnie

Choć brzmi jak banał, wcale nim nie jest. Stwierdzenie, że każdy z nas ma indywidualne zapotrzebowanie na wodę, powinniśmy sobie wziąć do serca. Na podstawie statystyk można jednak wyliczyć przeciętną średnią, jeśli chodzi o spożywanie płynów.

Aby to stwierdzić, należy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak waga, wzrost, wiek, aktywność fizyczna, stan fizjologiczny (choroba).

— Dla przeciętnego człowieka, zapotrzebowanie na płyny, także te zawarte w owocach czy warzywach, określić można na poziomie 2,5 l dziennie – wskazuje dr Krystyna Pogoń, dietetyk i ekspert ds. żywienia. - Samej wody powinniśmy pić nie mniej niż 1,5 l - dodaje.

Jak nawadniać organizm?


Osoby z nadwagą i otyłością

Osoby z nadwagą powinny pić więcej. Także wtedy, gdy chcą się odchudzić. Należy jednak zawsze brać pod uwagę indywidualne potrzeby i dostosować do nich spożycie.

Badania opublikowane w "Annals of Family Medicine" pokazały, że osoby z większym BMI były bardziej odwodnione. Co więcej, analizy te sugerują również, że woda jest nie tylko odżywczym składnikiem naszej diety, ale także odgrywa ogromną rolę w odchudzaniu, zaraz po jedzeniu.

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

— W przypadku osób z nadwagą bądź otyłością, również należy przyjąć indywidualny punkt widzenia. Można jednak stwierdzić, że takie osoby, aby schudnąć będą potrzebowały ok. 3–4 l wody dziennie – podkreśla dr Pogoń.

Długość i intensywność ćwiczeń Napój
Ćwiczenie trwające < 30 minut Nic, woda
Ćwiczenia o niskiej/ umiarkowanej intensywności trwające < 60 minut Woda
Ćwiczenia o  dużej intensywności trwające < 60 minut Napoje sportowe hipotoniczne lub izotoniczne, Sok owocowy rozcieńczony wodą w stosunku 2:1
Ćwiczenia o  dużej intensywności trwające > 60 minut Napoje sportowe hipotoniczne lub izotoniczne, napoje zawierające polimery glukozy, sok zagęszczony (całkowicie naturalny) rozcieńczony w stosunku 6:1

Jeśli trenujesz

Dla sportowców nawodnienie organizmu i utrzymanie odpowiedniego poziomu wody w tkankach jest bardzo ważną kwestią. Po intensywnym treningu, ten poziom szybko spada i trzeba go odbudować.

Jak podaje Amerykańskie Kolegium Medycyny Sportowej przed wysiłkiem należy wypić dodatkowy litr wody. Nawadnianie ważne jest także w trakcie treningu i po nim. — Osoby intensywnie trenujące powinny pić ok. 4 l wody na dzień – określa dr Krystyna Pogoń.

Zobacz też: Dlaczego powinniśmy pić czystą, ciepłą wodę?

Groźne skrajności

Zarówno niedobór, jak i nadmiar wody w organizmie są zjawiskami niekorzystnymi dla zdrowia. O odwodnieniu świadczy między innymi kolor moczu. Ten jasnożółty oznacza odpowiedni poziom wody, natomiast barwa ciemniejsza świadczy o tym, że powinieneś się napić wody.

— Inne oznaki braku wody w organizmie to pragnienie, suchość w ustach, bóle głowy, a w skrajnych przypadkach zawroty głowy i uczucie letargu – wyjaśnia dr Krystyna Pogoń. I dodaje, że już niewielki spadek poziomu wody w organizmie może zaburzyć sportowe wyniki.

Picie wody za często i w zbyt dużych ilościach (nawet 3–4 l dziennie przez długi czas) także bywa niebezpieczne i może powodować zatrucie. Przewodnienie hipotoniczne, bo o nim mowa jest zaburzeniem gospodarki wodnej i zazwyczaj przebiega z hiponatremią, czyli obniżonym poziomem sodu we krwi.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi Jagodowe smoothie owsiane 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej 5 pomysłów na jednodniowy detoks Odchudzający napój – działa, gdy śpisz Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Detoksykujące latte z buraka Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Napój, który usprawnia procesy trawienne i hamuje apetyt Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający 13 produktów na odchudzanie wszech czasów Produkty, które sprawią, że szybciej schudniesz z boczków Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Te produkty ruszą twój metabolizm Przekąska z awokado i pestek słonecznika na utratę wagi Woda z tą przyprawą spala tłuszcz Dwa przepisy na detoks w pięć minut Kolacja 12 godzin po śniadaniu. Najłatwiejszy sposób odchudzania Sprawdź, czy... nie zajadasz swoich emocji! Trendy żywieniowe 2017 ze względu na znak zodiaku Jak oni to robią? 5 sekretów szczupłych ludzi Metamorfozy pod okiem Szymona Murawskiego Koktajl palący kalorie z menu Ewy Chodakowskiej Co jeść na kolację, by schudnąć?

Popularne w tym tygodniu:

Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi 5 pomysłów na jednodniowy detoks Spali tłuszcz szybciej niż się spodziewasz Obwisła skóra na brzuchu nie będzie już problemem. Wystarczy 5 składników, aby ją ujędrnić Izabela schudła 10 kg. “Nie lubiłam stawać przed lustrem, o wadze nie wspomnę” Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem" Napój, który usprawnia procesy trawienne i hamuje apetyt