Zapalenie mięśni – przyczyny, objawy, leczenie

Czynniki wywołujące zapalenie mięśni nie są jeszcze do końca poznane. Podejrzewa się, że za powstanie choroby odpowiedzialny jest proces autoimmunologiczny, który może się rozwinąć w wyniku przebytych infekcji wirusowych. Na skutek ostrego stanu zapalnego włóka mięśniowe mogą ulec zwyrodnieniu lub martwicy.

Shutterstock

Kategorie zapalenia mięśni

Zapalenie mięśni nie jest jednym schorzeniem, lecz grupą chorób, w przebiegu których dochodzi do stanu zapalnego obejmującego i uszkadzającego komórki mięśniowe. Do grupy tych chorób należą między innymi:

  • zapalenie skórno-mięśniowe,
  • zapalenie wielomięśniowe,
  • młodzieńcze zapalenie mięśni,
  • wtrętowe zapalenie mięśni.

Oznaki zapalenia mięśni

Główne objawy tego schorzenia pochodzą od układu mięśniowego, choć w niektórych przypadkach mogą im towarzyszyć również zmiany dotykające innych narządów oraz tkanek. O zapaleniu mięśni może świadczyć między innymi:

  • osłabienie siły mięśniowej powodujące problemy z poruszaniem się,
  • ból oraz tkliwość mięśni,
  • niewydolność oddechowa powstała w wyniku osłabienia mięśni oddechowych,
  • problemy z przełykanie i mówieniem wynikające z osłabienia mięśni przełyku, gardła oraz krtani.

CO WARTO WIEDZIEĆ O BÓLU MIĘŚNI?

Niektóre rodzaje zapalenia mięśni mają charakter skórno-mięśniowy, dlatego niektóre objawy mogą dotykać skóry:

  • rumień okularowy wokół oczu,
  • rumień okolic dekoltu,
  • rumień barków,
  • rumień karku,
  • rumień ud oaz bioder,
  • pogrubiona i podniszczona skóra dłoni (tzw. ręce mechanika),
  • grudki Gottrona (sine grudki w okolicach stawów rąk),
  • zwapnienie tkanki podskórnej,
  • owrzodzenia,
  • światłowstręt,
  • łysienie.

Zapaleniu mięśni dość często towarzyszy tak zwany objaw Raynauda, który jest napadowym skurczem naczyń krwionośnych w palcach. Osoba, u której występuje ten objaw, może mieć zimne i blade palce na skutek zaburzenia krążenia krwi. Innymi charakterystycznymi dla zapalenia mięśni objawami o charakterze ogólnym są także: utrata masy ciała, osłabienie, okresowe skoki temperatury ciała.

Diagnostyka zapalenia mięśni

W celu potwierdzenia diagnozy zapalenia mięśni zazwyczaj wykonuje się różnego rodzaju badania laboratoryjne takiej jak:

Zobacz również: Jak ćwiczą gwiazdy?

  • CRP lub OB – informujące o stanie zapalnym rozwijającym się w organizmie;
  • poziom enzymów mięśniowych – ich wysokie stężenie jest dowodem na uszkodzenie mięśni;
  • przeciwciała przeciwjądrowe (ANA) – ich obecność świadczy o chorobie;
  • badanie histologiczne.

Badaniami pomocnymi w diagnostyce zapalenia mięśni są również te sprawdzające elektryczną czynność mięśnia, tak zwane badania elektromiograficzne.

Terapia zapalenia mięśni

Leczenie zapalenia mięśni ma zazwyczaj charakter objawowy. W terapii najczęściej wykorzystuje się leki z grupy glikokortykosteroidów. Jeśli ten rodzaj leczenia po kilku tygodniach nie przynosi oczekiwanego efektu lub gdy choroba przebiega bardzo gwałtownie, stosuje się terapię skojarzoną, która polega na równoczesnym podawaniu pacjentowi glikokortykosteroidów oraz takich środków jak:

  • immunoglobuliny ludzkie,
  • cyklosporyna,
  • azatiopryna,
  • chlorochina,
  • cyklofosfamid,
  • metotreksat.

Leczenie zapalenia mięśni nie ogranicza się tylko i wyłącznie do stosowania farmakoterapii. Równie ważna w tym procesie jest rehabilitacja, a dokładnie rzecz ujmując – kinezyterapia. Leczenie ruchem jest bardzo skuteczne, a zarazem bezpieczne dla pacjenta. Dobre efekty przynosi na przykład wykonywanie ćwiczeń w wodzie. Szybko rozpoczęta i dobrze prowadzona terapia przynosi bardzo dobre rezultaty.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Magnez a mięśnie Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Sprzęt fitness do ćwiczeń w domu Rodzaje nadciśnienia Sposoby na szczupłe nogi Wirus cytomegalii a nadciśnienie Sposoby na ból mięśni Skuteczne ćwiczenia na płaski brzuch Przyczyny i profilaktyka nagłego zgonu sercowego Poznaj skuteczne ćwiczenia na uda Ból mięśni – skąd się bierze? Pilates – ćwiczenia na płaski brzuch i boczki Skurcze a chromanie przestankowe Joga a ciąża Na czym polega niedomykalność zastawki aortalnej? Naturalne metody na ból kręgosłupa Joga i pilates – idealne połączenie Jakie ćwiczenia na pośladki wybrać? Kiedy kołatanie serca jest niebezpieczne? Zdrowe serce – jak o nie zadbać? Jak ćwiczyć na twisterze? Jak obniżyć ciśnienie krwi – domowe sposoby Ćwiczenia na szczupłą talię

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut 6-minutowy trening Ewy Chodakowskiej na boczki Sposób na płaski brzuch w 28 dni – wystarczą cztery minuty dziennie Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Ćwicząca mama jest po prostu sexy... Produkty, których nigdy nie powinieneś jeść przed treningiem Przez ćwiczenia wpadła w anemię. “Przestańcie porównywać się z innymi i zacznijcie kochać ciało, które macie”