Skurcze mięśni w wodzie – zapobieganie

Nagłe napięcie mięśni w czasie pływania może doprowadzić do utonięcia. Skurczom można jednak skutecznie zapobiec.

123RF

Skurcze mięśni określane są jako bolesne, mimowolne i nagłe napięcie mięśnia lub całej ich grupy. Mogą pojawić się również w czasie pływania, co prowadzi do ograniczenia lub nawet niemożliwości wykonania jakiegokolwiek ruchu w wodzie. W przypadku pływaków najczęściej dochodzi do skurczu mięśni ud i pośladków, stawów kolanowych oraz mięśni kończyn górnych.

Przyczyny skurczu mięśni w czasie pływania

 Nagła zmiana temperatury – o szoku termicznym mówi się zwłaszcza w kontekście wypoczynku nad wodą w czasie upalnych dni. Organizm skurczem mięśni reaguje, gdy dojdzie do nagłej zmiany temperatury, np. gdy mamy rozgrzane ciało i wejdziemy do zimnego morza. Istotne jest zatem, by wchodzić do wody stopniowo.
 Zachwiana równowaga wodno-elektrolitowa – niedobór magnezu jest częstą przyczyną skurczów mięśni, wpływa on bowiem na pobudliwość mięśniowo-nerwową. Magnez jest ponadto niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mięśni – jest odpowiedzialny za proces przewodzenie sygnałów wysyłanych do komórek nerwowych ulokowanych w mięśniach. Do zachwiania równowagi wodno-elektrolitowej dochodzi najczęściej wskutek nieodpowiedniej diety, ubogiej w żelazo, potas, wapń, magnez i cynk. Za wypłukiwanie magnezu z organizmu odpowiada ponadto alkohol i kawa.
 Przetrenowanie – w wyniku zaburzenia kontroli nerwowo-mięśniowej dochodzi do przemęczenia organizmu, czego efektem mogą być nagłe skurcze mięśni.
 Zaburzenia układu krążenia – skurcze mięśni pojawiają się również w przebiegu takich chorób jak zapalenie żył lub zakrzepowo-zarostowe zapalenie tętnic.

Jak zapobiegać skurczom mięśni?

Skurcze mięśni nie są miłym doświadczeniem, a jeśli dochodzi do nich w wodzie – stanowią również poważne zagrożenie dla życia. Jak zatem zapobiegać nagłym skurczom mięśni?
 Do wody wchodź zawsze co najmniej godzinę po zjedzeniu obfitego posiłku. To zminimalizuje ryzyko wystąpienia kolki, a więc i ostrego bólu spowodowanego skurczem mięśni gładkich.
 Jeśli planujesz intensywny trening w wodzie, zawsze poprzedź go rozgrzewką.
Pływając więcej niż 30 minut, należy robić co najmniej 5-minutowe przerwy, wykonując masaże rozluźniające mięśnie.
 Zadbaj, by twoja dieta była bogata w cenne pierwiastki, tj. magnez, cynk, wapń, potas i żelazo. Pij świeże soki, jedz kasze, nabiał i zielone jarzyny.
 Ogranicz spożycie soli (jej maksymalna dawka dobowa to jedna płaska łyżeczka).

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Dlaczego warto pływać? Przyczyny skurczu łydek Przyczyny skurczu mięśni Ćwiczenia idealne na basen Skurcze Czym są ćwiczenia aerobowe? Co warto wiedzieć o kulturystyce? Co lepsze na odchudzanie – aerobik czy zumba? Chcesz schudnąć? Biegaj Błędy, które prawdopodobnie popełniasz w czasie treningu fitness Aqua aerobik dla kobiet w ciąży Aerobik Sprawdzone sposoby na siniaki Siniak Siniak a rak Stłuczenie mięśnia – objawy, pierwsza pomoc, leczenie Jak postępować w przypadku skręconego stawu? Stłuczenie łokcia i inne urazy stawu łokciowego Sposoby na ból mięśni Stłuczenia, otarcia, skaleczenie – jak radzić sobie z drobnymi urazami? Sposoby leczenia najczęstszych kontuzji Stłuczenie kolana – pierwsza pomoc w urazach stawu kolanowego

Popularne w tym tygodniu:

Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Ćwiczysz na trampolinie? To może się dla ciebie źle skończyć Ćwicząca mama jest po prostu sexy... Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej Forma Anny Lewandowskiej po ciąży - motywuje czy denerwuje? Orgazm podczas ćwiczeń? To możliwe! Zarządzanie przez cele, czyli marketing w karierze sportowca. Bądź SMARTER! 7 momentów, w których powinnaś uprawiać seks Ćwiczenia na cellulit, które naprawdę działają Żyj i pracuj na zdrowie, ergonomia w pracy