Skurcze mięśni w wodzie – zapobieganie

Nagłe napięcie mięśni w czasie pływania może doprowadzić do utonięcia. Skurczom można jednak skutecznie zapobiec.

123RF

Skurcze mięśni określane są jako bolesne, mimowolne i nagłe napięcie mięśnia lub całej ich grupy. Mogą pojawić się również w czasie pływania, co prowadzi do ograniczenia lub nawet niemożliwości wykonania jakiegokolwiek ruchu w wodzie. W przypadku pływaków najczęściej dochodzi do skurczu mięśni ud i pośladków, stawów kolanowych oraz mięśni kończyn górnych.

Przyczyny skurczu mięśni w czasie pływania

 Nagła zmiana temperatury – o szoku termicznym mówi się zwłaszcza w kontekście wypoczynku nad wodą w czasie upalnych dni. Organizm skurczem mięśni reaguje, gdy dojdzie do nagłej zmiany temperatury, np. gdy mamy rozgrzane ciało i wejdziemy do zimnego morza. Istotne jest zatem, by wchodzić do wody stopniowo.
 Zachwiana równowaga wodno-elektrolitowa – niedobór magnezu jest częstą przyczyną skurczów mięśni, wpływa on bowiem na pobudliwość mięśniowo-nerwową. Magnez jest ponadto niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mięśni – jest odpowiedzialny za proces przewodzenie sygnałów wysyłanych do komórek nerwowych ulokowanych w mięśniach. Do zachwiania równowagi wodno-elektrolitowej dochodzi najczęściej wskutek nieodpowiedniej diety, ubogiej w żelazo, potas, wapń, magnez i cynk. Za wypłukiwanie magnezu z organizmu odpowiada ponadto alkohol i kawa.
 Przetrenowanie – w wyniku zaburzenia kontroli nerwowo-mięśniowej dochodzi do przemęczenia organizmu, czego efektem mogą być nagłe skurcze mięśni.
 Zaburzenia układu krążenia – skurcze mięśni pojawiają się również w przebiegu takich chorób jak zapalenie żył lub zakrzepowo-zarostowe zapalenie tętnic.

Jak zapobiegać skurczom mięśni?

Skurcze mięśni nie są miłym doświadczeniem, a jeśli dochodzi do nich w wodzie – stanowią również poważne zagrożenie dla życia. Jak zatem zapobiegać nagłym skurczom mięśni?
 Do wody wchodź zawsze co najmniej godzinę po zjedzeniu obfitego posiłku. To zminimalizuje ryzyko wystąpienia kolki, a więc i ostrego bólu spowodowanego skurczem mięśni gładkich.
 Jeśli planujesz intensywny trening w wodzie, zawsze poprzedź go rozgrzewką.
Pływając więcej niż 30 minut, należy robić co najmniej 5-minutowe przerwy, wykonując masaże rozluźniające mięśnie.
 Zadbaj, by twoja dieta była bogata w cenne pierwiastki, tj. magnez, cynk, wapń, potas i żelazo. Pij świeże soki, jedz kasze, nabiał i zielone jarzyny.
 Ogranicz spożycie soli (jej maksymalna dawka dobowa to jedna płaska łyżeczka).

Zobacz również: Jakie partie ciała wyrzeźbisz, ćwicząc na tych sprzętach?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Dlaczego warto pływać? Przyczyny skurczu łydek Przyczyny skurczu mięśni Ćwiczenia idealne na basen Skurcze Czym są ćwiczenia aerobowe? Co warto wiedzieć o kulturystyce? Co lepsze na odchudzanie – aerobik czy zumba? Chcesz schudnąć? Biegaj Błędy, które prawdopodobnie popełniasz w czasie treningu fitness Aqua aerobik dla kobiet w ciąży Aerobik Sprawdzone sposoby na siniaki Siniak Siniak a rak Stłuczenie mięśnia – objawy, pierwsza pomoc, leczenie Jak postępować w przypadku skręconego stawu? Stłuczenie łokcia i inne urazy stawu łokciowego Sposoby na ból mięśni Stłuczenia, otarcia, skaleczenie – jak radzić sobie z drobnymi urazami? Sposoby leczenia najczęstszych kontuzji Stłuczenie kolana – pierwsza pomoc w urazach stawu kolanowego

Popularne w tym tygodniu:

Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Aerobiczna szóstka Weidera Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż Co jeść przed i po popołudniowym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Przebiegła 100 metrów w 74 sekundy. Ma 101 lat Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Trening po świętach — ćwiczenia w domu, na siłowni i na zewnątrz