5 mitów na temat kardio, przez które nie chudniesz

Trening kardio uchodzi za jedną z najlepszych metod skutecznego spalania tkanki tłuszczowej. Ćwiczenia wytrzymałościowe mogą być stosowane właściwie przez wszystkich – niezależnie od płci i wieku. Pozytywnie wpływają na cały nasz organizm, dotleniając go i usprawniając pracę serca. Trening ten obrósł jednak w szereg mitów, które mogą sabotować nasze osiągnięcia. Najwyższa pora się z nimi rozprawić!

123rf

Kardio zamiast treningu siłowego

Rezygnacja z ćwiczeń siłowych na rzecz kardio sprawi, że trening stanie się nie tylko monotonny, ale i mniej efektywny pod względem ilości spalanych kalorii. Ćwiczenia siłowe pozwalają budować masę mięśniową, co usprawnia tempo zachodzenia procesów metabolicznych.

Zasada jest zatem prosta – im więcej mięśni, tym więcej spalonych kalorii. Niektóre spośród ćwiczeń siłowych mogą podwoić efekty osiągane dzięki kardio. Badania dowodzą, że maksymalizacji rezultatów odchudzania sprzyja włączenie do treningowego planu ćwiczeń takich jak: podnoszenie ciężarów, kettlebell, czyli trening z odważnikiem czy ćwiczenia z taśmami TRX.

500 kalorii na sesję

Wypruwanie żył na bieżni do momentu, w którym licznik spalania kalorii nie pokaże jakiejś magicznej liczby, wcale nie działa na naszą korzyść. Pamiętajmy, że urządzenie to jest w stanie jedynie w przybliżeniu oszacować tempo przemiany materii.

Nie warto zatem rozpraszać się niepewnymi danymi – lepiej skupić się na intensywności treningu. Krótsze, ale bardziej zaawansowane sesje, pozwolą pozbyć się większej liczby kalorii, a proces ich spalania nie zakończy się wraz z treningiem. Aby określić, czy pracujemy wystarczająco ciężko, warto użyć monitoru pracy serca lub skali intensywności wysiłku.

„Strefa spalania tłuszczu” gwarantem sukcesu

Zdaniem wielu osób długotrwały trening na niepełnych obrotach, sięgających 65–75 proc. możliwości, pomoże w bardziej efektywny sposób pozbyć się tkanki tłuszczowej. Owszem, energia potrzebna do ćwiczeń jest wówczas pobierana z naddatków tłuszczu, jednak całościowa liczba spalonych kalorii będzie mniejsza niż ta, którą moglibyśmy uzyskać, pracując intensywniej. Do zadania należy podchodzić jednak rozważnie. Przyjmując taką taktykę, łatwo o urazy i przetrenowanie. Najlepszym rozwiązaniem jest przeplatanie treningu o wysokiej i niskiej intensywności.

Rezygnacja z posiłku przed ćwiczeniami negatywnie wpływa na proces spalania kalorii

Kardio najlepsze na czczo

To kolejny mit, za sprawą którego wykonywane ćwiczenia kardio tracą na wartości. Problem polega na tym, że największe mięśnie, które najintensywniej pracują podczas treningu kardio, czerpią energię z węglowodanów i tłuszczów.

Kiedy ćwiczymy z pustym żołądkiem, nasze ciało czerpie ją z krwi i mięśni, a nie bezpośrednio z komórek tłuszczowych. Może to doprowadzić do odwodnienia, a nawet hipoglikemię. Lekkostrawny posiłek warto zjeść na około 90 minut przed planowanym wysiłkiem fizycznym. Może to być np. niskotłuszczowy jogurt z owocami i odrobiną muesli.

Odchudzające maratony

Biegi długodystansowe mają wszechstronnie pozytywny wpływ na nasze ciało, m.in. zapewniają poprawę wydolności układu krążenia i wytrzymałości organizmu. Jednak zmniejszenie masy ciała najczęściej, niestety, nie figuruje wśród tych korzyści.

Wszystkie zachodzące w naszym organizmie procesy, mające umożliwić przekroczenie linii mety, prowadzą do ograniczenia zużycia energii, co wiąże się ze spadkiem liczby spalanych kalorii. Ma to pozwolić na pokonanie długiego dystansu, jednak stanowi dokładne przeciwieństwo tego, co potrzebne nam do spalania tłuszczu.

Ćwiczenia sposobem na długie życie

Aby pokonywać duże odległości, a jednocześnie pozbywać się nadmiaru kilogramów, warto uzupełnić swój tygodniowy grafik treningów o ćwiczenia oporowe, koncentrujące się na przeciwstawnych grupach mięśniowych, np. mięśniach klatki piersiowej i pleców, a także na ćwiczeniach poprawiających ruchomość stawów.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Co jeść przed i po popołudniowym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Domowe napoje izotoniczne. Przepisy Anny Lewandowskiej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny Co pić po treningu? Oto shaki regeneracyjne polecane przez Annę Lewandowską Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Rozgrzewka z Ewą Chodakowską - rola, ćwiczenia Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Sposób na płaski brzuch w 28 dni – wystarczą cztery minuty dziennie Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 6-minutowy trening Ewy Chodakowskiej na boczki 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Stagnacja treningowa – jak radzić sobie z brakiem efektów Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Ćwiczenia na pośladki czyli piękny tył domowymi sposobami Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis Płaski brzuch w miesiąc - wyzwanie, zasady, plan treningu Co jeść po treningu – regeneracja, uzupełnienie minerałów, czas, przepisy Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ?