Najbardziej i najmniej kaloryczne wigilijne potrawy

Jednym z najbardziej kalorycznych dań wigilijnych jest kutia — 100-gramowa porcja tej potrawy dostarcza niemal 500 kcal. Niskokaloryczną zupą jest barszcz czerwony (30 kcal w 220 ml, jeśli nie zjemy zbyt dużej liczby uszek, które podnoszą jego kaloryczność — o 70 kcal sztuka).

Podziel się:

Kaloryczność świątecznych potraw — wstęp

Podczas wieczerzy wigilijnej problemem osób na diecie odchudzającej jest mnogość dań. Wedle tradycji należy bowiem spróbować każdej z 12 potraw, które znajdują się na świątecznym stole. Co więcej, dania te, choć postne, dostarczają niemałej liczby kalorii.

Istnieje jednak kilka sposobów na to, żeby odchudzić wigilijne menu, na przykład w trakcie ich przygotowywania możemy wykorzystać produkty ekologiczne, a te tuczące zastąpić lżejszymi (jogurt naturalny z ziołami zamiast majonezu jako dodatek do sałatki). Znaczenie ma również sposób przygotowania: wybieramy gotowanie na parze i pieczenie w piekarniku zamiast smażenia.

Kaloryczność świątecznych potraw — Czym jest kaloria?

Kalorią nazywamy jednostkę fizyczną, która określa wartość energetyczną produktu spożywczego. Zostaje ona przyswojona przez organizm w trakcie procesu jego trawienia, a potem wykorzystana do podtrzymywania podstawowych funkcji życiowych i odłożona w postaci tkanki tłuszczowej.

Kaloria to wielkość, która umożliwia zwiększenie temperatury 1 kilograma wody o 1 stopień Celsjusza. Powszechnie używa się dwóch terminów kcal (kilokalorie) i kalorie jako synonimy, co nie jest prawidłową praktyką. Kaloria jest jednostką tysiąc razy mniejszą od kilokalorii.

Kaloryczność świątecznych potraw — Najbardziej kaloryczne dania świąteczne

  • kutia z pszenicą, makiem, miodem, mlekiem, orzechami, bakaliami (100 gramów) — 480 kcal,
  • pierogi z kapustą i grzybami gotowane i odsmażone na tłuszczu (200 gramów) — 220 kcal,
  • krokiet z kapustą i grzybami obtoczony w bułce tartej i odsmażony (sztuka o wadze około 130 gramów) — 308 kcal,
  • śledzie w oleju (100 gramów) — 295 kcal (kaloryczności dodaje im olej, surowy płat śledzenia nie jest kaloryczny),
  • karp smażony w panierce z jajka i bułki tartej (100 gramów) — 221 kcal,
  • zupa grzybowa z makaronem i grzybami (250 ml) — 300 kcal,
  • kompot z suszonych owoców (150 ml) — 200 kcal (kaloryczność zależy od ilości użytej substancji słodzącej: cukru, miodu, stewii),
  • sałatka jarzynowa z majonezem (100 gramów) — 250 kcal,
  • łazanki z kapustą i grzybami (200 gramów) — 258 kcal,
  • sałatka śledziowa z jabłkiem i śmietaną (280 gramów) — 420 kcal,
  • sałatka śledziowa z burakiem, żurawiną i orzechami włoskimi (280 gramów) — 596 kcal,
  • makowiec w formie rolady polany lukrem (100 gramów) — 360 kcal (kaloryczność deseru podnosi gotowa masa makowa z bakaliami, której 3 łyżki to 218 kcal),
  • piernik staropolski (100 gramów) — 352 kcal,
  • sernik wiedeński (120 gramów) — 305 kcal,
  • pierniczki z lukrem (100 gramów) — 350 kcal.
  • keks (100 gramów) — 359 kcal (to wynik kalorycznych składników: masła, bakalii, ponadto zawiera jaja i miód),
  • kluski z makiem i bakaliami (100 gramów) — 294 kcal.
3 z 4Źródło: Internet

Kaloryczność świątecznych potraw — Najmniej kaloryczne dania świąteczne

  • pasztecik z kapustą i grzybami do barszczu czerwonego (1 sztuka) — 50 kcal,
  • kapusta z grochem (3 łyżki, 100 gramów) — 150 kcal (bez zasmażki i oleju),
  • bezmięsna kapusta z grzybami (3 łyżki, 100 gramów) — 80 kcal (bez zasmażki i oleju),
  • ryba (mintaj, miruna, sola, dorsz) po grecku (100 gramów) — 150 kcal (kaloryczność dania może podnieść olej i panierka, do której przygotowania wykorzystamy mąkę i jaja),
  • śledzie w śmietanie (100 gramów) — 96 kcal,
  • śledzie marynowane (100 gramów) — 104 kcal,
  • karp w galarecie (100 gramów) — 136 kcal,
  • pierogi z kapustą i grzybami podane z wody (200 gramów) — 160 kcal,
  • pierogi z kapustą i grzybami pieczone w piekarniku — 170 kcal,
  • barszcz czerwony (o ile nie zjemy w nadmiarze uszek — jedna sztuka to około 70 kcal; 220 ml czystego barszczu ma nie więcej niż 30 kcal),
  • zupa grzybowa niezabielana (250 ml) czysta (bez makaronu) — 30 kcal, zabielana — 100 kcal,
  • pieczony karp w folii z ziołami i przyprawami (100 gramów) — 147 kcal.
4 z 4Źródło: Internet

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Przepisy na napary odchudzające z ziół, owoców i warzyw Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym Złote mleko na odchudzanie - właściwości prozdrowotne, przepis, efekty Dieta na jesień - zasady, produkty dozwolone i zakazane Fit desery - proteinowe smoothie 6 składników smoothie, które wspomagają spadek wagi Koktajl na płaski brzuch Grzyby zamiast mięsa. Pieczarki jako składnik diety odchudzającej Naturalne spalacze tłuszczu. 6 najlepszych produktów 5 dziwnych, ale skutecznych trików dietetycznych Deser wspomagający odchudzanie Deser na śniadanie - badania, przepisy Kąpiel detoksykująca – przyjemna metoda ułatwiająca odchudzanie Schudła 20 kilogramów w 10 miesięcy – niezwykła przemiana Kamili Saganowskiej "Dni kobiece" a odchudzanie? Ratunku! Waga rośnie :( Chcesz schudnąć? Oto połączenia produktów, które ci to ułatwią 5 objawów, które świadczą o tym, że potrzebujesz detoksu Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Jagodowe smoothie owsiane 13 produktów na odchudzanie wszech czasów Sprawdź, czy... nie zajadasz swoich emocji! Metamorfozy pod okiem Szymona Murawskiego Przekąski do 100 kcal - jabłko, orzechy, warzywa, nabiał