Wegesportowiec - dieta bezmięsna a intensywny wysiłek fizyczny

Niektórym nadal trudno jest zaakceptować fakt o wyeliminowaniu mięsa z diety. Jak się jednak okazuje, wielu ludzi w sposób świadomy preferuje wegetarianizm i weganizm nie tylko jako sposób odżywiania, ale i styl życia. Dieta roślina nie wyklucza też aktywności fizycznej na wysokim poziomie.

Wegetarianizm a aktywność fizyczna

Wegetarianizm a aktywność fizyczna (123RF)

Sport powinien być wpisany w życie każdego człowieka. Pozwala on zachować zdrowie, dobrą formę i komfort psychiczny. Osoby, które wyeliminowały mięso z codziennej diety są często ludźmi bardzo aktywnymi, niektórzy z nich sport uprawiają zawodowo. Nie zawsze jednak spotykają się oni z akceptacją i zrozumieniem.

Wegesportowiec na start!

Wydaje się bowiem, że tylko mięso może dodać siły i energii (przede wszystkim chodzi o zawarte w nim białko). Jak się jednak okazuje, dobrze skomponowana dieta wegetariańska doskonale zaspokaja potrzeby żywieniowe sportowców. Zawarte w owocach i warzywach antyoksydanty nie tylko neutralizują wolne rodniki, ale też wspomagają wydolność organizmu. Wspomniane białko z kolei dostarczyć mogą produkty pochodzenia roślinnego.

Wegetarianizm a aktywność fizyczna

Głównym źródłem białka dla wegetarian są warzywa strączkowe, jak również orzechy i pestki (np. dyni, słonecznika).

Najważniejsza jest jednak kaloryczność diety. Aktywność fizyczna zwiększa zapotrzebowanie na energię. Konieczne jest zatem monitorowanie wagi ciała i dbanie o świadome komponowanie posiłków.

Co powinien jeść sportowiec-wegetarianin?

  • zboża i warzywa,
  • owoce,
  • produkty bogate w białko,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • produkty mleczne.

Przeciwnicy diety wegetariańskiej w przypadku sportowców wskazują, że na diecie roślinnej łatwo o niedobór żelaza. Jak się jednak okazuje, anemia równie często dotyczyć może również osób regularnie spożywających mięso.

By dostarczyć organizmowi żelazo, do diety powinno się włączyć:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe (kasze, pieczywo razowe, otręby, brązowy ryż),
  • owoce suszone (morele, figi, rodzynki, daktyle),
  • warzywa zielone (brokuły, szpinak, rzeżucha),
  • nasiona roślin strączkowych (groch, fasola, bób, soja, soczewica, ciecierzyca),
  • orzechy (pistacje, orzechy laskowe, migdały).

Jak komponować posiłki na diecie wegetariańskiej?

Wegetarianizm to styl życia. Zrezygnować ze spożywania mięsa można z różnych powodów: etycznych, ekonomicznych, zdrowotnych, ekologicznych. Kuchnia bezmięsna jest bardzo smaczna i pozwala na dużą różnorodność. Nie wyklucza również z zawodowego uprawiania sportu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Bananowy chleb Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki Dietetyczna pizza w 10 minut Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki 6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej

Popularne w tym tygodniu:

Syrop na problemy z tarczycą. Wspomaga utratę wagi Oto co stanie się z twoim ciałem, gdy codziennie będziesz pić siemię lniane Oto co dzieje się z twoim ciałem po zjedzeniu imbiru Proste metody, które pomogą na nieszczelne jelito Przeszedł na wegetarianizm. Jego ciało zmieniło się nie do poznania Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Chcesz żyć dłużej? Postaw na pikantne posiłki – zapewnią zdrowie i długowieczność Koktajl, który wymiecie pasożyty z jelit. Prosty przepis 4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych Właściwości przyprawy dyniowej. Poznaj 7 korzyści, jakie niesie dla twojego zdrowia Sprawdzamy skład zdrowych chipsów. Kupisz je w wielu sklepach Właściwości zdrowotne żołędzi. Znasz je wszystkie?