Zdrowa alternatywa, czyli co zjeść kiedy mamy ochotę na coś zakazanego?

Słodycze i słone przekąski, to wrogowie szczupłej sylwetki. Ale na diecie często dopada nas ochota na „małe co nieco”, zwłaszcza, że podświadomie wiemy, że jest to zakazane. Na szczęście nasze kubki smakowe łatwo jest oszukać. Czym zastąpić niezdrową żywność, kiedy naprawdę mamy na nią ochotę, aby nie złamać diety?

123RF

Dlaczego mamy ochotę na coś słodkiego?

Słodki smak, jest jednym z pierwszych jakie poznajemy na początku swojego życia, ponieważ w mleku matki znajduje się cukier – laktoza. Od dziecka rodzice nagradzają nas słodyczami, z czasem sami po nie sięgamy, bo po prostu… mamy na nie ochotę! I w ten sposób przyzwyczajamy się do tego, że słodka przekąskę, sprawi nam przyjemność i łagodzi stres – stąd jedzenie słodyczy, często ma podłoże psychiczne.

Ale ochota na słodkie może być także oznaką, że organizmowi brakuje jakiś składników i zwyczajnie się ich domaga. Dzieje się tak np. przy niedoborze chromu, cynku, manganu, witamin z grupy B, czy witaminy C – ponieważ biorą one udział w metabolizmie glukozy i ich brak w organizmie odczuwamy chociażby poprzez zwiększony apetyt.

Chęć na słodycze szybko złagodzimy sięgając po suszone owoce. Dzięki zawartości sorbitolu (cukru powstającego w procesie suszenia) i błonnika pokarmowego, taka przekąska nie tylko załagodzi naszą ochotę na coś zakazanego, ale także poprawi perystaltykę jelit. Warto także przygotowywać słodycze samemu w domu, które nie będą zawierały ani cukru, ani konserwantów. Polecamy chociażby kisiel, budyń jaglany z owocami, pieczone jabłko lub gruszkę z cynamonem oraz ciasteczka owsiane.

Dlaczego mamy ochotę na coś słonego?

Jeśli często miewasz ochotę na chipsy, krakersy, paluszki, precle czy inną słoną przekąskę, może to być sygnałem niedoboru wapnia. Poziom tego składnika mineralnego w organizmie podnosi sód, który znajduje się w soli. Zatem zjedzenie czegoś słonego wysyła do organizmu mylny sygnał o zaspokojeniu potrzeby, ale po chwili znowu odczuwamy chęć na słone i sięgamy po kolejną porcję.

Ochotę na słoną przekąskę ugasi nabiał, główne źródło wapnia. Dlatego wypij szklankę mleka, albo zjedz jogurt naturalny (możesz dla smaku doprawić go bazylią), kefir, czy chudy twaróg. Warto też sięgnąć w takich sytuacjach po garść ziaren słonecznika, migdałów lub orzechów.

Zarówno glukoza jak i sód, są potrzebne naszemu organizmowi, ale powinniśmy dostarczać je z innych, zdrowych produktów, a nie pustych kalorii bez wartości odżywczych, ponieważ organizm niemal w całości odkłada je w postaci tkanki tłuszczowej. Chęć na słodycze czy słoną przekąskę może sygnalizować także zaburzenia flory bakteryjnej w jelitach, a nawet przerost drożdżaków, które wytwarzają związek powodujący silne łaknienie. Dlatego warto ustalić przyczynę ochoty na coś zakazanego i poszukać zdrowych zamienników.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Bananowy chleb Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Domowe pralinki Dietetyczna pizza w 10 minut Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki 6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą 5 fit śniadań z płatków owsianych

Popularne w tym tygodniu:

Oto co stanie się z twoim ciałem, gdy codziennie będziesz pić siemię lniane Syrop na problemy z tarczycą. Wspomaga utratę wagi Oto co dzieje się z twoim ciałem po zjedzeniu imbiru Dietetyczny sernik – składniki, dietetyczne przepisy Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Chcesz żyć dłużej? Postaw na pikantne posiłki – zapewnią zdrowie i długowieczność FIT ciasteczka - bez mąki i cukru Koktajl, który wymiecie pasożyty z jelit. Prosty przepis Właściwości przyprawy dyniowej. Poznaj 7 korzyści, jakie niesie dla twojego zdrowia 4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych Olej rzepakowy nową nadzieją w leczeniu otyłości Sprawdzamy skład zdrowych chipsów. Kupisz je w wielu sklepach