Jak pozbyć się soli z potraw bez utraty smaku?

Czy można obyć się kuchni bez używania soli? Ta substancja nie tylko nadaje smak potrawom, ale także ma właściwości konserwujące, a naszemu organizmowi dostarcza sód. Jednak niestety, nadmierne używanie soli prowadzi do wielu konsekwencji zdrowotnych. Czym zatem ją zastąpić, tak by jedzenie nie straciło smaku?

123RF

Dlaczego powinniśmy ograniczyć spożycie soli?

Owszem, sól jest potrzebna naszemu organizmowi, ponieważ dostarcza nami sód. Jednak dla prawidłowego funkcjonowania potrzeba nam go jedynie 1 g dziennie. Ponieważ żywność, którą kupujemy i tak jest słona, nie musimy martwić się, że doświadczymy niedoboru sodu.

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie maksymalnie 5 g soli na dobę, w przeciwnym razie na własne życzenie możemy nabawić się choroby sercowo-naczyniowej, cukrzycy typu II, miażdżycy lub nadciśnienia tętniczego. Ponieważ substancja ta zatrzymuje wodę w organizmie i zaburza metabolizm, zwiększa także ryzyko otyłości. Ale jak ograniczyć spożywanie soli, kiedy bez niej potrawy zwyczajnie nam nie smakują?

Sposoby na ograniczenie soli

Zwykłą sól kuchenną warto zastąpić przyprawami. Gwarantujemy, że używając ziół takich jak chociażby bazylia, oregano, lubczyk, rozmaryn, szafran, jałowiec czy liść laurowy, odkryjesz nowy smak potraw i zapomnisz, że można było po prostu je posolić.

Warto także kupować jak najświeższe produkty, bo w takich właśnie zawartość soli jest niewielka. Powinniśmy ograniczyć za to przetworzone produkty i te, w których zawartość soli jest wysoka. Dlatego czytaj etykiety i wybieraj żywność o niskiej zawartości soli i sodu. Niestety oznacza to także rezygnację ze sztucznie barwionych słodyczy i słonych przekąsek. Jeśli będziesz przygotowywał potrawy w temperaturze maksymalnie 85 stopni Celcjusza, jedzenie zachowa swój wyrazisty smak i nie trzeba będzie go doprawiać – warto zatem jak najwięcej gotować na parze i piec.

Przy nowej diecie bez soli, trzeba być cierpliwym — sam będziesz zaskoczony, jak po kilku dniach twoje kubki smakowe przyzwyczają się do nowych smaków, a wówczas solniczka na stole okaże się zbędna.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Bananowy chleb Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Domowe pralinki Dietetyczna pizza w 10 minut Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki 6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą 5 fit śniadań z płatków owsianych

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Desery z płatków owsianych Właściwości pomelo. Sprawdź, dlaczego warto je jeść Co i o której godzinie najlepiej jeść na śniadanie? Zapytaliśmy o to dietetyka Fit przepisy – charakterystyka, przykładowe dania Śniadania od Chodakowskiej na okres jesienno-zimowy. Aż siedem propozycji!