Rola regularnych posiłków w odchudzaniu

Tylko niewielka grupa Polaków spożywa regularnie posiłki. Bardzo wiele osób rano wypija tylko kawę i nie przejmuje się śniadaniem. Często pierwszy posiłek ma miejsce koło jedenastej i niczym nie przypomina zdrowego jedzenia. Taki tryb życia nie jest niestety zdrowy. Nie dość, że powoduje problemy z trawieniem, to jeszcze sprzyja odkładaniu się dodatkowych kilogramów. Później taka osoba sięga po suplementy na odchudzanie. Powinna natomiast zmienić swoje nawyki żywieniowe.

123RF

Śniadanie to podstawa

Przeprowadzone badania dowodzą, że 25 proc. Polaków rezygnuje z jedzenia śniadań. To bardzo zła informacja, gdyż to właśnie śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. To ono powinno być podstawowym źródłem energii i składników odżywczych. Poranny posiłek ma za zadanie pobudzenie przemiany materii. Rano jest ona słabsza, gdyż jest spowolniona przez nocną głodówkę. Jeśli zależy nam na utracie zbędnych kilogramów, w żadnym wypadku nie powinniśmy rezygnować ze śniadania. Zamiast sięgać po suplementy na odchudzanie, lepiej zjeść śniadanie i postawić na zwiększoną aktywność fizyczną, która rewelacyjnie wpływa na zwiększenie tempa przemian metabolicznych.

Warto wiedzieć, że śniadanie odpowiada także za pobudzenie układu trawiennego do pracy. Śniadanie pobudza także jelita. Jak widać, jest ono niezwykle ważnym posiłkiem. Nie tylko nie należy z niego rezygnować, ale warto je celebrować i spożywać w spokoju.

Co jeść na śniadanie?

Niektórzy nie jedzą śniadań, bo wydaje im się, że przygotowanie zdrowego porannego posiłku jest czasochłonne. To mit, z którym zaraz się rozprawimy. Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów na zdrowe i pełne substancji odżywczych śniadania.

  • Można przygotować kanapki z chleba razowego. Wystarczy położyć na nich chudą wędlinę oraz pomidor, paprykę i ogórek. Całość przykryć liściem sałaty i śniadanie gotowe. Takie kanapki dostarczą nam odpowiednią porcję energii.
  • Równie prosta w przygotowaniu jest owsianka na odtłuszczonym mleku. Wystarczy przygotować owsiankę, dorzucić do niej ulubione świeże owoce i gotowe. Zamiast świeżych można zastosować suszone owoce.
  • Niczego trudnego nie ma w podaniu pełnoziarnistej bułki oraz serka białego z dodatkiem ulubionych warzyw. Z serem białym doskonale komponuje się świeży ogórek, szczypiorek, rzodkiewka.
  • Można pokusić się o przygotowanie prostego omletu. Do jaja dodajemy pomidor, natkę pietruszki, kawałek pora i całość miksujemy, a następnie pieczemy na patelni. Gotowy omlet jemy z chrupkim pieczywem.

Podstawa zdrowej diety

Trzeba pamiętać, że jeśli chcemy się zdrowo odżywiać i odchudzać, samo jedzenie śniadania nie wystarczy. Ważne jest, aby posiłek ten dostarczył odpowiednią ilość kalorii. Zakłada się, że śniadanie powinno dostarczać 25 proc. dziennego zapotrzebowania na kalorie. Dlatego najlepszym źródłem energii będą węglowodany złożone, które pochodzą z produktów pełnoziarnistych. Są one wolno trawione i nie wpływają na szybkie podniesienie poziomu cukru we krwi. Jeśli śniadanie będzie składało się cukrów prostych, zamiast dawki energii, zaczniemy odczuwać senność. Odpowiedni rodzaj pożywienia wpływa także na poprawę koncentracji.

Równie ważna, jak węglowodany złożone, jest odpowiednia porcja białka. Produkty białkowe odpowiadają za pobudzanie metabolizmu. Na ich strawienie organizm zużywa znacznie więcej energii. Zaraz po białkach bardzo ważnym elementem śniadania są warzywa oraz owoce. Dostarczają one niezbędnej dawki witamin.

Szczególnie ważne jest to, by kolejne posiłki miały miejsce w tych samych porach. Muszą odbywać się w regularnych odstępach. Największym błędem żywieniowym jest spożywanie dwóch dużych posiłków w ciągu dnia. W takim przypadku zwalnia metabolizm, gdyż broni się przed utratą energii. Zamiast spalać kalorie, oszczędza je. Zapobiegają temu regularne posiłki. Najlepiej, gdy w ciągu dnia zjadamy pięć posiłków co trzy, cztery godziny. Wtedy wszystkie składniki odżywcze są wykorzystane, nie jesteśmy głodni i chudniemy. Regularne posiłki sprzyjają odchudzaniu.

Posiłki a poziom cukru we krwi

Po zjedzeniu dużego posiłku do krwi wydzielana jest w dużych ilościach insulina. To właśnie inulina odpowiada za powstawanie tkanki tłuszczowej. Z tego właśnie powodu u osób, które spożywają małą liczbę posiłków, pojawiają się problemy z nadwagą. Spożywanie regularnych posiłków wpływa na utrzymanie stałego poziomu glukozy, co jest niezwykle ważne dla osób, które wykazują nietolerancję glukozy lub chorują na cukrzycę. Regularne posiłki chronią także przed nagłymi napadami głodu. Osoby, które jedzą częściej, szybciej chudną. Ich dieta jest skuteczniejsza.

Wydawać by się mogło, że zjedzenie pięciu posiłków podczas intensywnej pracy jest niemożliwe. Jednak warto wiedzieć, że wszystko, co wkładamy do ust, jest posiłkiem. Szczególnie podczas diety odchudzającej. Z tego powodu nie możemy podjadać, bo nawet niegroźne przekąski są w stanie dostarczyć ogromnej ilości dodatkowych kalorii.

Sporym błędem jest też jedzenie obfitych, późnych obiadów. Organizm, który cały dzień ograniczał zużycie energii, przestawił się na tryb oszczędzania. I po posiłku, zamiast chudnąć, zaczyna gromadzić zapasy. W ten sposób tyjemy. Kolację należy zjeść najpóźniej na dwie godziny przed udaniem się na spoczynek. Wieczorne posiłki powinny być niewielkie i lekkostrawne. Ważne jest, aby nie zawierały węglowodanów. Nie należy objadać się na noc, bo obfity posiłek nie zostanie w pełni strawiony. Obciąży za to jelita, co może zakłócić spokojny sen.

Zdrowe odchudzanie to najlepsza opcja, jeśli chcemy być zdrowi i zrzucić zbędne kilogramy. Jest znacznie lepsze niż wszystkie suplementy na odchudzanie razem wzięte. Rozważne jedzenie, regularne posiłki, niewielkie porcje to najlepsza metoda, aby zachować zdrowie i pozbyć się nadmiarowych kilogramów.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Znaczenie błonnika w odchudzaniu Schudnij przed ślubem Bezpieczne oszukiwanie na diecie Przekąski, które zmniejszają apetyt Bezpieczne odchudzanie Schudnij bez wysiłku Zmniejsz wartość kaloryczną posiłków Cała prawda o słodzikach Rola silnej woli w odchudzaniu Cała prawda o diecie Dukana Sauna sposobem na odchudzanie Skuteczna i szybka dieta Bieganie a odchudzanie Skuteczne diety gwiazd Skuteczne tabletki na odchudzanie Alkohol na diecie – można czy nie? Sposoby na poprawę metabolizmu Zmiana nawyków żywieniowych a odchudzanie Sposoby na przyspieszenie odchudzania Zielona kawa na odchudzanie Środki wspomagające odchudzanie Zapomnij o efekcie jo-jo W czym tkwi tajemnica tabletek odchudzających? Wpływ wody na odchudzanie

Popularne w tym tygodniu:

Schudła 70 kilogramów w ciągu 3 lat. Metamorfoza Agnieszki Pniak Czy owsianka może pomóc schudnąć? Sprawdź dietę owsiankową Jak schudnąć w miesiąc? Poznaj dietę Whole30 Dlaczego warto jeść zimne ziemniaki? Idealne na dolegliwości pokarmowe i problemy z poziomem cukru we krwi Wrzuciła na Facebooka post ze swoim zdjęciem i obaliła mit Jak poradzić sobie z tłuszczem na brzuchu? Choroby, które mogą utrudniać odchudzanie. Znasz je? Znana blogerka z dysmorfofobią publikuje zaskakującą metamorfozę. "Nie wierzcie w idealne zdjęcia na Instagramie" Dieta redukcyjna jadłospis – czym jest, zasady diety, przykładowy jadłospis Prosty Fitness [Lekcja 24] Na czym smażyć? Prosty Fitness [Lekcja 25] Cholesterol, to nie jego wina Prosty Fitness [Lekcja 26] Wysoki cholesterol to nie powód zawału