Dieta paleo – na czym polega?

Dieta paleo zakłada powrót do nawyków żywieniowych człowieka paleolitycznego. Jej podstawę stanowią źródła białka – dziczyzna i owoce morza. Tłuszcze nasycone zastępuje się tłuszczami wielonasyconymi i dąży się do maksymalnego zredukowania węglowodanów. Dieta paleolityczna nie jest uboga w posiłki, więc nie sprawdzi się u zwolenników głodówek.

123RF

Co to jest dieta paleo?

Dietą paleo nazywamy najbardziej naturalny sposób odżywiania się, który nawiązuje do zasad życia ludzi paleolitu. Jadłospis człowieka prehistorycznego rozpowszechnił amerykański naukowiec Loren Cordain (autor wielu publikacji na temat diety paleolitycznej). W tym okresie człowiek miał ograniczony dostęp do pożywienia, dlatego jego dieta nie była zróżnicowana i składała się z dziczyzny, skorupiaków, ryb, a także warzyw i orzechów. Mimo niewielkiego wachlarza możliwości dieta paleo dostarczała organizmowi więcej składników odżywczych niż współczesna dieta człowieka, która, według naukowców, składa się przede wszystkim z tłuszczów i cukru (tłuszcze stanowią nawet 50 proc. jadłospisu).

Zasady diety paleo

Obecnie zwolennicy diety paleolitycznej rezygnują z popularnych nawyków żywieniowych na rzecz zachowania równowagi między spożywaniem mięsa i produktów roślinnych. Przywiązuje się wagę do tego, by komponować posiłki zawierające prawidłowe ilości białka, tłuszczu i węglowodanów. Główna zasada diety paleo zakłada wzbogacenie jadłospisu w białko, które u człowieka paleolitu było najważniejszym składnikiem pożywienia, dodawało mu siły.

Osoby na diecie paleo powinny spożywać chude mięso. Najlepszym źródłem wartościowego białka są owoce morza i dziczyzna (składają się w 80 proc. z białka i 20 proc. z tłuszczu). Alternatywą dla nich jest chude mięso z piersi kurczaka i cielęcina. Loren Cordain nakazuje, by zrezygnować z parówek i mielonek. Te przetworzone produkty mięsne zawierają nawet trzy razy więcej tłuszczu niż białka. W diecie paleo niezdrowe tłuszcze nasycone należy zastąpić tłuszczami wielo- lub jednonasyconymi (znajdziemy je w orzechach, awokado i oliwie z oliwek).

Wśród założeń diety paleo znajduje się zapis o zredukowaniu ilości spożywanych węglowodanów. Należy je zastąpić sezonowymi owocami i warzywami (najlepiej korzeniowymi i liściastymi). Co ważne, trzeba wybierać te produkty, które nie zawierają skrobi.

Jadłospis diety odchudzającej

Wyróżnia się trzy poziomy diety paleo, które muszą być przestrzegane, jeżeli naszym celem jest zrzucenie kilku kilogramów. Celem pierwszego poziomu jest przygotowanie organizmu na zmianę w sposobie żywienia. Dlatego w tym czasie należy spożywać dwa takie posiłki, jakie jedliśmy dotychczas, i wprowadzić jeden, który zostanie przygotowany wedle zasad diety paleo (przykładowe śniadanie składa się z 2 jaj na twardo, surówki z jabłka, marchwi i oliwy z oliwek, bezkofeinowej kawy).

Pierwszy etap diety paleo to sprawdzian, jak organizm zareaguje na zmiany żywieniowe. Jeżeli reakcja jest pozytywna, można przejść do realizacji kolejnych etapów i wprowadzania następnych zmian. Na drugim poziomie diety paleolitycznej spożywamy 3 posiłki otwarte (czyli wedle dotychczasowych przyzwyczajeń) w tygodniu, na trzecim już tylko jeden w ciągu siedmiu dni.

Zobacz również: Wiosenny detoks

Dieta paleo uwzględnia drugie śniadanie (może to być sałatka z tuńczyka i pomidorów), obiadokolację (na przykład grillowana pierś kurczaka z warzywami ugotowanymi na parze) i przekąski (suszone owoce lub orzechy). Osoby na diecie paleolitycznej powinny pamiętać o piciu dużych ilości wody.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Chrom a odchudzanie Znaczenie błonnika w odchudzaniu Schudnij przed ślubem Bezpieczne oszukiwanie na diecie Przekąski, które zmniejszają apetyt Bezpieczne odchudzanie Pas wyszczuplający – jak działa? Schudnij bez wysiłku Zmniejsz wartość kaloryczną posiłków Odchudzanie zimą Dieta odchudzająca – jaką wybrać? Dieta kopenhaska – na czym polega? Odchudzanie - od czego zacząć? Dieta kapuściana – na czym polega? Dieta dla osób zapracowanych Piramida żywieniowa a dieta Dieta 1000 kcal – na czym polega? Poznaj porady dietetyczne dla osób odchudzających się Czym jest nieinwazyjne usuwanie tkanki tłuszczowej? Czym jest efekt jo-jo? Poznaj zabiegi odchudzające Czy warto stosować środki na odchudzanie? Preparaty odchudzające – jakie wybrać? Czy też popełniasz te błędy żywieniowe?

Popularne w tym tygodniu:

Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi 5 pomysłów na jednodniowy detoks Spali tłuszcz szybciej niż się spodziewasz Obwisła skóra na brzuchu nie będzie już problemem. Wystarczy 5 składników, aby ją ujędrnić Izabela schudła 10 kg. “Nie lubiłam stawać przed lustrem, o wadze nie wspomnę” Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem" Napój, który usprawnia procesy trawienne i hamuje apetyt