Psychologia sportu - podstawowe credo warte powtarzania

Psychologia sportu i trening mentalny jest często postrzegany w środowisku sportowym jako dodatek, czy zbędna ekstrawagancja. Niektórzy szkoleniowcy w dalszym ciągu nie zauważają potrzeby wzbogacania warsztatu treningowego o wiedzę psychologiczną. Radzenie sobie ze stresem, pewność siebie, czy umiejętne motywowanie jest tak samo ważnym praktycznym elementem jak ćwiczenie techniki czy szybkości. Warto pamiętać, że nie każdy reaguje tak samo i w podobny sposób przeżywa obciążenie fizyczne jak i psychiczne.

Trening z trenerem

Trening z trenerem (123rf)

PRESJA JAKO ELEMENT TRENINGU

Trudno wymagać od zawodnika wysokich kompetencji w zakresie działania pod presją w przypadku, gdy zawodnik ten nie doświadczył nigdy wygórowanych oczekiwań i nie miał szansy potrenować poczucia takiego stanu przed najważniejszą sportową imprezą. Trudno się więc dziwić, że nawet najwięcej dający z siebie młodzi ludzie czasem nie potrafią w pełni pokazać swojego sportowego potencjału gdy po raz pierwszy startują w ważnych zawodach.

A poziom zawodów, ich ranga, a zetem i presja im towarzysząca wraz z rozwojem kariery rośnie. Owszem, trenerzy nie mają zwyczaju wystawiać nieprzygotowanych zawodników na ważnych zawodach. Mimo to nie zawsze zwracają uwagę na aspekt przygotowania mentalnego. I to on często zawodzi w tych najtrudniejszych momentach – blokując, spowalniając rozwój zawodnika!

PRZECZYTAJ TAKŻE


SPORTOWCY SĄ RÓŻNI

Trening sportowca to oddziaływanie na różne sfery jego życia — widzenie wieloaspektowe. Obserwacja jedynie fizjologicznych i biochemicznych parametrów – łatwo porównywalnych i weryfikowalnych w cyklu treningowym może zawieść nos trenerski który nie wyczuwa podniesionego stanu napięcia lub przekraczającej optimum motywacji podopiecznego.

Wiedza z psychologii sportu pozwala dostrzec jaki ktoś jest, jak reaguje na różne bodźce, czy lub czy posiada umiejętności w zakresie przełamywania własnych granic. Czym innym jest bowiem trening, czym innym zawody.

Jak zmienić swoje życie?

Te teoretycznie oczywiste, ale czasem zapominane prawdy mogą sprawić, że współpraca trenera i psychologa przyczyni się do optymalnych rozwiązań zarówno treningowych jak i ustanawiania odpowiednich celów na zawodach, z perspektywą płynnego rozwoju zawodniczego młodych sportowców.

Autor tekstu: Aleksandra Samełko - pracuje na Wydziale Wychowania Fizycznego warszawskiej AWF w Katedrze Nauk Humanistycznych i Społecznych w Zakładzie Pedagogiki i Psychologii. W ramach Sportowej Akademii Veolii prowadzi zajęcia poświęcone psychologii sportu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Co jeść przed i po popołudniowym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Domowe napoje izotoniczne. Przepisy Anny Lewandowskiej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny Co pić po treningu? Oto shaki regeneracyjne polecane przez Annę Lewandowską Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Rozgrzewka z Ewą Chodakowską - rola, ćwiczenia Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Sposób na płaski brzuch w 28 dni – wystarczą cztery minuty dziennie Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie?

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis Co jeść po treningu – regeneracja, uzupełnienie minerałów, czas, przepisy Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Płaski brzuch w miesiąc - wyzwanie, zasady, plan treningu Ćwiczenia na pośladki czyli piękny tył domowymi sposobami Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ? Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe, mity