Zmotywuj się do ćwiczenia

Dla nikogo nie będzie tajemnicą, że rozpoczęcie treningu jest najłatwiejszym jego etapem. Później zaczynają się schody. Prawdziwa trudność to kontynuowanie ćwiczeń. Nie mamy ochoty na trening, szukamy wymówek, brakuje nam energii, ćwiczenia wydają się nam zbyt trudne. Kiedy nie mamy odpowiedniej motywacji, nawet joga dla początkujących może wydawać się dla nas zbyt trudna. Bardzo często związane jest to z tym, że nie widzimy rezultatów naszych ćwiczeń. Zanim porzucimy ćwiczenia na dobre, warto się zastanowić, co sprawia, że są osoby, które ćwiczą? Czy one znają jakiś sekret? Czy można coś zrobić, aby ćwiczenia stały się naszą codziennością?

Źródło: 123RF

Od czego zacząć ćwiczenia?

To już postanowione – chcemy zacząć ćwiczyć. Systematycznie. Pierwsze co musimy zrobić, to wybrać odpowiedni rodzaj aktywności fizycznej. Może to być bieganie, podnoszenie ciężarów, jazda na rowerze, joga dla początkujących. Należy pamiętać, że ograniczanie się tylko do jednego typu ćwiczeń nie jest dobrym rozwiązaniem. Najlepiej, kiedy będziemy uprawiali takie sporty, które sprawiają nam prawdziwą przyjemność. Warto pamiętać, że drogi sprzęt do ćwiczeń nie wpływa jakoś specjalnie na motywację. Nie musimy także wybierać się na siłownię, kiedy nie lubimy tego typu ćwiczeń ani atmosfery, jaka panuje w takich miejscach. Aby skutecznie ćwiczyć, należy wybrać takie formy aktywności ruchowej, jakie sprawiają nam największą przyjemność.

Może to być spacerowanie, jazda na nartach, jazda na rowerze, treningi fitness, joga, bieganie itd. Wybór jest ogromny. Warto postawić na różnorodność, dzięki czemu unikniemy znudzenia i nie będziemy zależni np. od warunków atmosferycznych. Bo kiedy nie będziemy mogli jeździć na nartach, wsiądziemy na rower lub zaczniemy ćwiczenia jogi. Joga dla początkujących to bardzo dobry sposób na motywowanie się do ćwiczeń.

Warto rozważyć pomysł treningu w parze lub w grupie. Wspólne wykonywanie ćwiczeń fizycznych, to doskonały sposób motywacji. Mamy świadomość, że ktoś na nas liczy oraz że my możemy liczyć na kogoś. To naprawdę spora motywacja. Osoby, które są typem samotnika, nie powinny zmuszać się do ćwiczeń w grupie, gdyż będzie to czynnik demotywujący. Najlepiej dobrać aktywność fizyczną do swojej osobowości, potrzeb i zainteresowań.

Każdą aktywność, wszystkie ćwiczenia fizyczne należy traktować poważnie. Trzeba doprowadzić do tego, aby wysiłek fizyczny był na pierwszym miejscy. Nie należy rezygnować z ćwiczeń tylko z powodu gorszego nastroju. Jeśli nie możemy wykonać danego treningu, bo nie mamy na to ochoty, nie porzucamy ćwiczeń, tylko od razu zmieniamy formę aktywności. Jeśli podnosimy ciężary i czujemy, że potrzebujemy zmiany, można udać się na basen. Należy ćwiczyć nawet wtedy, kiedy jesteśmy zmęczeni. Jest duże prawdopodobieństwo, że po wysiłku fizycznym otrzymasz spory zastrzyk energii.

Bardzo ważna jest odpowiednia pora treningu. Część osób ma najwięcej energii i czasu rano, część wieczorem. Specjaliści zalecają ćwiczenia rano, ale jeśli lepiej ćwiczy się nam wieczorem, to nie należy na siłę tego zmieniać. Kiedy nie wiemy, jaka pora jest dla nas najlepsza, starajmy się ćwiczyć rano i wieczorem, aby wybrać moment, który jest najkorzystniejszy.

Jedyną drogą rozwoju jest ciągłe podnoszenie poprzeczki. Jedyną miarą sukcesu jest wysiłek, jaki włożyliśmy, aby go osiągnąć.

Bruce Lee, aktor i mistrz sztuk walki

Jak wytrwać w ćwiczeniach?

Aby nie porzucić szybko treningu, warto zapisywać swoje osiągnięcia. Doskonałym rozwiązaniem jest prowadzenie dziennika, w którym można zapisywać wszystko, co związane jest z ćwiczeniami – czyli dystans, jaki przebiegliśmy, podniesione kilogramy, liczba powtórzeń, liczba kroków, waga itd. Warto kupić krokomierz, dzięki któremu w łatwy sposób dowiemy się, ile kroków dziennie wykonujemy. Świadomość tego, ile już osiągnęliśmy, jest najlepszą motywacją. Podobnie jak oznaki naszych postępów, czyli:

  • wydłużający się czas treningu,
  • lepszy wygląd,
  • podnoszenie większych ciężarów,
  • brak zadyszki przy wchodzeniu po schodach,
  • lepszy sen,
  • więcej energii do działania,
  • łatwość myślenia,
  • brak zakwasów po wysiłku,
  • lepsze wyniki wydolnościowe.

To wszystko pozwala na to, by zauważyć, że ćwiczenia przynoszą wymierne korzyści. Bardzo motywująca jest też poprawa zdrowia, która następuje w wyniku systematycznych ćwiczeń. Czasem bardzo motywujące jest też nagradzanie siebie za osiągnięte efekty. Mogą to być niewielkie nagrody i przyjemności, które zmotywują nas do dalszego działania. Mogą to być nowe hantle do ćwiczeń, buty do biegania, wyjście do kina itd.

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

Systematyczny trening ma wiele zalet. Jest korzystny dla lepszego samopoczucia, wpływa na figurę, poprawia zdrowie. Wymaga jednak dużo samozaparcia i motywacji. Warto skorzystać ze sprawdzonych sposobów, które pozwolą nam na wytrwanie w postanowieniach i sprawią, że nie zrezygnujemy z treningów.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Skurcze – objawy niedoboru magnezu Czym jest niedomykalność zastawki mitralnej? Wybierz odpowiedni sport Czym jest choroba wysokościowa? TBC Kiedy suplementować magnez? Czym jest bradykardia? Stretching Poznaj metody ćwiczenia z piłką Co oznacza ból w klatce piersiowej? Pole dance Choroba wieńcowa – przyczyny, objawy, leczenie i profilaktyka Kiedy do lekarza, gdy bolą mięśnie? Pierwsza pomoc przy naciągnięciu mięśni Diagnostyka niewydolności serca Pilates Nietypowe symptomy zawału serca Na czym polega callanetics? Choroba niedokrwienna serca Magnez a mięśnie Moda na crossfit Kołatanie serca

Popularne w tym tygodniu:

10 zalet jazdy na rowerze Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? 10-minutowy trening wzmacniający organizm 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najczęstsze błędy po treningu Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Dlaczego ćwiczenia na pusty żołądek pozwalają spalić więcej tłuszczu? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? Co jeść przed i po popołudniowym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej