Licznik rowerowy. Jak działa? Jak zamontować licznik rowerowy?
REDAKCJA WP FITNESS • dawno temu • 2 komentarzeLicznik rowerowy pokaże, jak szybko jedziesz i ile kilometrów już za tobą. Może też policzyć, ile kalorii spalasz, z jaką kadencją kręcisz, pokazać prognozę pogody, trasę, którą masz jechać i oszacować, kiedy znajdziesz się u celu. Licznik do roweru nie jest wyposażeniem obowiązkowym, ale trzeba przyznać, że to niezwykle przydatny gadżet. Jak działa i jak go obsługiwać? Jak ustawić licznik w rowerze?
Jak działa licznik rowerowy?
Licznik rowerowy składa się z monitora, czujnika, magnesu i opcjonalnie kabelków, jeśli nie zdecydujesz się na licznik bezprzewodowy. Pierwszym podstawowym elementem zestawu jest monitorek, wyposażony w przyciski służące do zaprogramowania licznika, a potem do przełączania się pomiędzy różnymi funkcjami. Wszystkie dane wyświetlają się na ekranie urządzenia.
Czujnik i magnes są elementami koniecznymi do mierzenia prędkości jazdy i pokonanego dystansu. Te dane licznik wylicza w trakcie jazdy, na bieżąco, na postawie liczby obrotów koła. Na widelcu zazwyczaj przedniego koła montowany jest czujnik, a na jednej ze szprych — magnes. Gdy magnes zbliża się do czujnika, powstaje impuls, który to przesyłany jest do licznika. Im szybciej kręci się koło, tym krótszy jest czas pomiędzy kolejnymi impulsami — ta wartość mówi o prędkości, z jaką się poruszasz. Sumując liczbę obrotów (impulsów), licznik mierzy z kolei przebyty dystans.
Jak ustawić licznik rowerowy? Ustawianie licznika rowerowego
Licznik rowerowy będzie precyzyjny tak bardzo, jak dokładnie go skalibrujesz. Może być bardziej niezawodny od wskaźnika prędkości w samochodzie czy na urządzeniu GPS! Ustawienie licznika rowerowego polega na wpisaniu dokładnego obwodu koła (w centymetrach) lub na wybraniu jednego z wprowadzonych w pamięć urządzenia rozmiarów kół rowerowych. Wyświetlacz urządzenia i czujnik prędkości są ze sobą połączone albo kablem albo bezprzewodowo.
A licznik rowerowy bezprzewodowy? W przypadku liczników bezprzewodowych trzeba pamiętać o regularnej wymianie baterii nie tylko w monitorze, ale także w czujniku zamontowanym na widelcu (słaba bateria może być przyczyną przekłamanych wyników parametrów jazdy). W topowych modelach liczników rowerowych prędkość i dystans mierzone są za pomocą modułu GPS — wówczas kalibracja, o której piszemy powyżej, nie jest konieczna.
Jak sprawdzić, czy licznik rowerowy działa?
Liczniki rowerowe mierzą parametry jazdy na podstawie przemierzonego dystansu w danej jednostce czasu. Dlatego aby sprawdzić, czy licznik dobrze działa, należałoby zweryfikować zarówno to, czy dobrze mierzy odległość, jak i to, czy dobrze mierzy czas.
Aby upewnić się że prawidłowo mierzy odległość, możesz wytyczyć odcinek długości np. 100 m i stawiając koło z czujnikiem na linii startu, przejechać go na rowerze. Na pomiar odległości powinieneś spojrzeć, gdy przednie koło przejedzie linię 100 metrów. Jeśli nie masz możliwości samodzielnie wyznaczyć takiej trasy, możesz oprzeć się na odległości między dwoma słupkami przydrożnymi (jest to obarczone pewnym błędem, ale niewielkim).
Natomiast aby sprawdzić, czy licznik prawidłowo odmierza czas, porównaj po prostu wynik jego pomiaru z pomiarem ze swojego zegarka.
Jak zamontować licznik rowerowy?
Zamontowanie licznika rowerowego to operacja bardzo prosta, nie wymagająca zazwyczaj praktycznie żadnych narzędzi.
Zarówno przy zakładaniu licznika bezprzewodowego, jak i takiego z kablami, montaż zacznij od przymocowania podstawki pod monitor na kierownicy. Montuje się ją zazwyczaj między rączką a mostkiem kierownicy. Niektóre modele można mocować za pomocą gumki albo opasek zaciskowych. Zanim przytwierdzisz podstawkę, pamiętaj, żeby upewnić się co do miejsca, w którym ją montujesz, czy na pewno będzie dla Ciebie wygodne w użytkowaniu. Następnie włóż monitorek do podstawki.
Dalej można zająć się już czujnikiem i magnesem. Czujnik zakłada się na przedni widelec lub amortyzator. Nie ma większego znaczenia, na jakiej wysokości się znajdzie, choć pewnie lepiej, gdyby nie był zbyt nisko, by o nic nie zahaczyć w trakcie jazdy i się nie zniszczyć.
W przypadku liczników przewodowych pamiętaj, aby dokładnie opleść po widelcu kabel, idący do podstawki monitora. Ostatnim elementem jest magnes, który montuje się na szprychę przedniego koła. Odległość pomiędzy magnesem a czujnikiem na widelcu powinna być możliwie jak najmniejsza (maksymalnie 12 mm). Aby upewnić się, że czujnik reaguje na magnes, a monitor odbiera sygnał, zakręć kołem kilka razy i sprawdź wyświetlacz (czasami potrzeba 2–3 obrotów, żeby licznik zareagował). Na koniec skalibruj odpowiednio licznik, o czym pisaliśmy powyżej. I gotowe!
MS
Ten artykuł ma 2 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze