Czy kawa "parzona" na zimno jest zdrowsza od tej tradycyjnej?

Kawa jest szalenie popularna. Według statystyk 73 proc. Polaków pije ją codziennie, a 46 proc. nawet kilka razy dziennie. Coraz większą popularność zyskuje tzw. "cold brew", czyli kawa "parzona" na zimno.

123rf

Napój ten nie jest tym samym co mrożona kawa, którą przygotowuje się, zalewając normalnie przygotowany napój kostkami lodu. Cold brew to coś więcej. W tym przypadku ziarna kawy są zanurzone w wodzie zimnej lub o temperaturze pokojowej na 12–24 godziny.

Miłośnicy cold brew uważają, że tak przygotowana kawa nie tylko smakuje lepiej, ale też jest zdrowsza niż ta parzona tradycyjnie. Jak jest naprawdę?

Zobacz też: Co może ci się przytrafić po odstawieniu kawy?

Cold brew po "zaparzeniu" zawiera dużo więcej kofeiny niż kawa tradycyjna. Wynika to z faktu, że aby ją przygotować, potrzebujemy kawy i wody w proporcjach 1:6, a przypadku tradycyjnego parzenia wystarczy 1:20. Tak duża dawka kofeiny oznacza, że teoretycznie cold brew zapewnia większe pobudzenie, co jest przydatne np. w czasie treningu na siłowni.

Jednak kawa parzona na zimno jest rozcieńczana wodą lub śmietanką, właśnie po to, aby obniżyć zawartość kofeiny. Porównanie ilości tej substancji w tych dwóch rodzajach kawy jest problematyczne również z innych powodów. Zawartość kofeiny zależy od wielu zmiennych jak np. rodzaj czy liczbę ziaren użytych do parzenia. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że cold brew jest rozcieńczana, oznacza to, że mimo wszystko zawiera mniej kofeiny niż tradycyjnie parzona kawa.

Ponadto przygotowanie cold brew nie wymaga użycia ciepłej wody, dlatego dzięki temu nie ma ona gorzkiego smaku. Kwasowatość jest charakterystyczna dla mielonej kawy, która jest parzona w wyższych temperaturach. Dlatego cold brew ma w przeciwieństwie do niej łagodniejszy smak, a to sprawia, że jest ona idealna dla osób o bardziej wrażliwych żołądkach lub chorych na refluks.

Kolejną kwestią są korzyści zdrowotne wynikające z picia kawy. Istnieje wiele badań naukowych wskazujących na pozytywny wpływ ziaren na nasze zdrowie, jak np. zwiększenie wrażliwości na insulinę, spalanie tłuszczu, ograniczenie neurodegeneracji i rozwoju demencji. Niestety ze względu na fakt, że kawa parzona na zimno jest stosunkową nowością zarówno dla konsumentów, jak i naukowców, nie ma żadnych solidnych dowodów na to, że zawiera np. więcej przeciwutleniaczy.

Zobacz też: Kawa z awokado, która odchudza i podkręca metabolizm

William Cole, lekarz medycyny funkcjonalnej, uważa, że niektórzy ludzie po prostu nie tolerują kawy. Choć cold brew ma mniej kofeiny to jednak dla osób, które są bardzo na nią wrażliwe jest to nadal za dużo. Posiadają oni bowiem wariant genu kodującego enzym CYP1A2, który spowalnia metabolizm kawy. W ich przypadku nawet mała filiżanka "cold brew" sprawi, że ich serce przyspieszy.

Kawa parzona na zimno jest natomiast ciekawą propozycją, ale dla osób, które dobrze tolerują kofeinę i chcą dostrzec długofalowe korzyści wynikające z picia kawy, ponieważ jest ona delikatniejsza dla żołądka i można wypić jej więcej.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Przepisy na zdrowe smoothies z typowo jesiennych produktów Powidła śliwkowe Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na obiad. Pięć przepisów 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Ciasto gruszkowe Orkiszowy placek ze śliwkami Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Co się stanie, kiedy przestaniesz pić gazowane napoje? Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut 7 pomysłów na przepisy z komosą ryżową - koktajl, "owsianka", sałatki, faszerowane warzywa, burgery, panierka, desery Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal 3 napary oczyszczające nerki — z mniszka lekarskiego, ze skrzypu polnego, z pietruszki Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu

Popularne w tym tygodniu:

Oto co stanie się z twoim ciałem, gdy codziennie będziesz pić siemię lniane Syrop na problemy z tarczycą. Wspomaga utratę wagi Oto co dzieje się z twoim ciałem po zjedzeniu imbiru Proste metody, które pomogą na nieszczelne jelito Przeszedł na wegetarianizm. Jego ciało zmieniło się nie do poznania Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Chcesz żyć dłużej? Postaw na pikantne posiłki – zapewnią zdrowie i długowieczność Koktajl, który wymiecie pasożyty z jelit. Prosty przepis 4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych Właściwości przyprawy dyniowej. Poznaj 7 korzyści, jakie niesie dla twojego zdrowia Sprawdzamy skład zdrowych chipsów. Kupisz je w wielu sklepach Właściwości zdrowotne żołędzi. Znasz je wszystkie?