Przyrządy do treningu funkcjonalnego - bosu, TRX, sandbag

Przyrządy do treningu funkcjonalnego to m.in. piłka bosu, kettlebell i flexi-bar. Poza tymi akcesoriami wykorzystuje się taśmy TRX i worek z piaskiem, tak zwany sandbag. Jak ćwiczyć z tymi przyrządami? Jakie efekty daje trening funkcjonalny?

Podziel się:

Trening funkcjonalny — definicja

Mianem treningu funkcjonalnego określa się intensywne ćwiczenia, które imitują ruchy towarzyszące wykonywaniu codziennych czynności, na przykład podnoszenia przedmiotów, wskakiwania na schody czy sięgania po jakąś rzecz.

Jego celem jest rozbudowanie masy mięśni, ich wzmocnienie oraz zmniejszenie ryzyka wystąpienia urazu. Ćwiczenia w ramach treningu funkcjonalnego można wykonywać zarówno na siłowni, w domu, jak i na zewnątrz.

Przyrządy do treningu funkcjonalnego — bosu

Piłka bosu to przyrząd do ćwiczeń, który z jednej strony ma płaską powierzchnię, a z drugiej przypomina półkulę wykonaną z gumy. Istotą ćwiczeń na tym akcesorium jest utrzymanie równowagi. Podczas stania na bosu angażowane są mięśnie tułowia i nóg.

Z wykorzystaniem tego przyrządu możemy trenować uda, pośladki, brzuch, a nawet klatkę piersiową i ramiona. W efekcie poprawiamy koordynację ruchową, szybkość reakcji i wzmacniamy mięśnie.

Przyrządy do treningu funkcjonalnego — kettlebell

Kettlebell to ciężarek w kształcie kuli z rączką. Ćwiczenia z jego wykorzystaniem angażują więcej grup mięśni niż na przykład trening z użyciem hantli czy sztangi. Jeżeli będziemy systematycznie ćwiczyć z kettlebell, poprawimy siłę mięśni, staną się one bardziej wytrzymałe.

Z tym przyrządem możemy ćwiczyć zarówno na siłowni, w domu, jak i na świeżym powietrzu. Jednym z popularnych treningów z użyciem kettlebell jest american swing.

Przyrządy do treningu funkcjonalnego — TRX

TRX to regulowane paski w kształcie litery Y, które są wykonane z polimeru o wysokiej jakości, a przez to bardzo wytrzymałe. Możemy je zawiesić na drążku lub konarze drzewa, jeśli ćwiczymy w terenie. Istotą ćwiczeń z TRX jest wykorzystanie masy własnego ciała.

Ich efekty to wzmocnienie i rozbudowanie mięśni, poprawa ich wytrzymałości i siły. Z wykorzystaniem taśm TRX możemy wykonać następujące ćwiczenia: pompki w zawieszeniu, plank przy zawieszonych nogach czy przysiady z zakrokiem jednonóż.

Przyrządy do treningu funkcjonalnego — flexi-bar

Flexi-bar to cienki i lekki pręt o długości 150 centymetrów wykonany z włókna węglowego. W połowie jego długości znajduje się uchwyt z kauczuku, a na jego krańcach — obciążniki. W trakcie ćwiczeń z flexi-bar uaktywniane są mięśnie ramion, klatki piersiowej, pleców oraz brzucha.

Można go używać w pozycji siedzącej, stojącej i w trakcie poruszania się. Istotą ćwiczeń jest wprowadzenie przyrządu w nieustające drganie, które przenosi się na ćwiczącego.

Przyrządy do treningu funkcjonalnego — sandbag

Sandbag to worek wypełniony piaskiem, wyposażony w uchwyty i wymienne wkłady, dzięki czemu możemy decydować o obciążeniu. Trening z tym akcesorium wykonuje się celem zredukowania liczby nadmiernych kilogramów i kształtowania mięśni.

Sandbag wykorzystuje się w trakcie następujących ćwiczeń: wykrok boczny z rwaniem worka, wyciskanie francuskie w pozycji stającej czy pompki z przesunięciem sandbag. Co ważne, efekty ćwiczeń z tym workiem są widoczne szybciej niż w przypadku treningu ze sztangą lub hantlami.

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Zasady treningu. Tych żelaznych zasad musisz się trzymać! Pompki na poręczach. W wersji domowej - na krzesłach Ćwiczenia mięśni Kegla dla zdrowia i poprawy doznań seksualnych Koronawirus. Polscy sportowcy nie nudzą się podczas akcji #zostanwdomu Trening powięziowy Dieta ujemnych kalorii - warzywa, owoce i zioła z ujemnymi kaloriami Jak samodzielnie sprawdzić poziom tkanki tłuszczowej? Krótko i intensywnie. Natalia Gacka podpowiada, jak ćwiczyć brzuch Hula hop - zabawka dla dzieci czy może fajna alternatywa na trening? Trening w parze - zalety Jak chronić kolana w trakcie ćwiczeń? Sposoby na podniesienie efektywności treningu o 500%

Popularne w tym tygodniu:

Przygotował "bezczelną" formę. Daniel Myszkowski zachwyca sylwetką Medalowe żniwa Polaków podczas mistrzostw Europy w kulturystyce. Mamy powody do radości Ćwiczenia na brzuch dla mężczyzn w domu. Liczy się regularność i kolejność wykonywanych sekwencji Masz 20 wolnych minut? Tyle potrzeba na trening na uda i pośladki od Moniki Kołakowskiej Sposób na szybkie spalenie tkanki tłuszczowej. Postaw na trening HIIT Lordoza lędźwiowa - co to jest? Przyczyny, objawy, leczenie i ćwiczenia Stretching dynamiczny, stretching statyczny - co to jest i jak go stosować? Ćwiczenia na mięsień czworogłowy uda. Trening idealny do wykonania w domu Rozgrzewka ważnym elementem treningu. Spróbuj tych ćwiczeń odcinka piersiowego Trening ABS. Drea Thomas pokazuje ćwiczenia, które warto wypróbować Trening na macie w wykonaniu Linn Lowes. Przygotuj się na spory wysiłek Trening na brzuch od Kelsey Wells. Potrzebna mata, hantel i chęci