Przyczyny skurczów łydek w ciąży

Zazwyczaj skurcze łydek u kobiet w ciąży pojawiają się w trzecim trymetrze. Jako przyczyny bólu mięśni nóg podaje się zaburzenia gospodarki elektrolitowej, pogłębienie naturalnych krzywizn kręgosłupa i długotrwałe przebywanie w jednej pozycji.

123RF

Skurcze w łydkach w ciąży

Ze skurczem łydek w nocy borykają się kobiety w trzecim trymetrze ciąży. Ból mięśni nóg bywa bardzo silny i uporczywy. Jeżeli dolegliwości te występują ze zwiększoną częstotliwością, niezbędna jest konsultacja z ginekologiem.

Skurcze łydek – przyczyny

  • zaburzenia gospodarki elektrolitowej, na skutek których w organizmie kobiety odnotowuje się niedobór wapnia, potasu i magnezu, a nadmiar fosforu,
  • zwiększający swe rozmiary płód – brzuch powoduje, że naturalne krzywizny kręgosłupa kobiety ciężarnej ulegają pogłębieniu, co sprawia, że dochodzi do ucisku na nerwy, które przebiegają wzdłuż miednicy ku nogom,
  • powiększająca się macica naciska na naczynia tętnicze, czego skutkiem jest słabsze ukrwienie mięśni,
  • długotrwałe przebywanie w jednej pozycji.

Sposoby na skurcze łydek w ciąży

Gdy pojawi się skurcz łydki, należy rozmasować dłonią bolesną część kończyny dolnej, co pobudzi krążenie krwi. Najlepiej w tym celu wykorzystać rękawicę frotte. Inną metodą walki z bólem mięśni nóg jest postawienie stopy na chłonnej powierzchni, naciskanie dłonią na kolano i unoszenie palców stopy ku górze.
Odpowiednia dieta, ćwiczenia oraz dbanie o wygodną postawę ciała pozwolą uniknąć skurczy lub zminimalizować ryzyko ich wystąpienia. Dieta kobiety w ciąży powinna być bogata w witaminy i składniki mineralne. Jeżeli jej jadłospis będzie ubogi w produkty spożywcze, które zawierają potas, magnez i wapń, pojawią się bolesne skurcze łydek.

Produkty bogate w potas to m.in. suszone śliwki i morele, świeże banany, sok z pomarańczy, fasola, gotowany szpinak i buraki, pieczone ziemniaki, a także ryby. Aby uzupełnić niedobór magnezu, należy jeść nabiał, mięso, orzechy i zielone warzywa. Z kolei wapń znajdziemy w mleku, jogurtach, gotowanych brokułach i jarmużu, a także rybach (łososiu i sardynkach).

Za skurcze łydek jest odpowiedzialny nadmiar fosforu w organizmie kobiety w ciąży. Nie oznacza to jednak, że musi ona całkowicie wyeliminować z jadłospisu produkty zawierające ten pierwiastek. Fosfor jest bowiem niezbędny m.in. do prawidłowego funkcjonowania nerek i serca, dlatego należy jeść, ale z umiarem, m.in. drób i orzechy bogate w fosfor.

W celu zapobiegania skurczom mięśni łydek należy często zmieniać pozycję ciała ze stojącej na siedzącą i odwrotnie. Kobiety w ciąży powinny wykonywać ćwiczenia gimnastyczne przeznaczone dla osób w stanie błogosławionym, a także wykonywać masaż nóg od kostek w kierunku bioder. Przed snem warto rozciągać nogi, wykonując następujące ćwiczenie: siadamy na podłodze siadem płaskim przodem do ściany tak, by całe podbicie stóp dotykało jej powierzchni. Odciągamy palce stóp od ściany, próbując nie odrywać pięt od podłogi. Ćwiczenie należy powtórzyć ośmiokrotnie.

Kobiety w ciąży powinny nosić buty na grubej podeszwie i o szerokim nosku. Ważne, aby wybierały luźne i niekrępujące ruchów ubrania.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Fitness Sposoby na kolkę Ból nóg u mężczyzn Do czego służy stepper? Skurcze mięśni w wodzie – zapobieganie Dlaczego warto pływać? Przyczyny skurczu łydek Przyczyny skurczu mięśni Ćwiczenia idealne na basen Skurcze Czym są ćwiczenia aerobowe? Co warto wiedzieć o kulturystyce? Co lepsze na odchudzanie – aerobik czy zumba? Chcesz schudnąć? Biegaj Błędy, które prawdopodobnie popełniasz w czasie treningu fitness Aqua aerobik dla kobiet w ciąży Aerobik Sprawdzone sposoby na siniaki Siniak Siniak a rak Stłuczenie mięśnia – objawy, pierwsza pomoc, leczenie Jak postępować w przypadku skręconego stawu?

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis Co jeść po treningu – regeneracja, uzupełnienie minerałów, czas, przepisy Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Płaski brzuch w miesiąc - wyzwanie, zasady, plan treningu Ćwiczenia na pośladki czyli piękny tył domowymi sposobami Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ? Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe, mity