Dieta Kenijczyków, dzięki której wygrasz maraton

Złapałeś bakcyla biegania? Jeśli tak, to na pewno zastanawiasz się jak podnieść efektywność swoich treningów i uzyskiwać coraz lepsze rezultaty. Sekret tkwi w diecie! Najlepiej wiedzą o tym Kenijczycy, którzy od dawna są na czele maratonów średnio oraz długodystansowych. Sprawdźmy, co jedzą.

Jak oni to robią?

Zarówno biegacze pochodzący z Kenii jak i z Etiopii od lat są badani i analizowani pod kątem swoich niesamowitych wyników jakie osiągają w sferze biegania. Badano ich geny, fizjologię, dietę, boimechanikę etc.

Stwierdzono, że ludzie czarnoskórzy są lepiej predysponowani biologicznie do biegania – ich ścięgno Achillesa jest o 10 cm dłuższe. Wiele maratonów udowodniło jednak, że nie jest tak do końca. Zdaniem mieszkańców Afryki tym, co pomaga osiągnąć sukces jest motywacja czyli chęć wyrwania się z biedy oraz dieta.

NAJSKUTECZNIEJSZE DIETY

Dieta Kenijczyków

Dieta tych wytrawnych maratończyków składa się przede wszystkim z węglowodanów i cukru. Bardzo mało w niej białka i tłuszczu zwłaszcza w sezonie kiedy przygotowują się do startu w maratonie.

Węglowodany w ich diecie pochodzą przede wszystkim z kasz i kukurydzy. W ich diecie znajdziesz również słodkie ziemniaki vazi, chleb tostowy, duże ilości kurczaka, którego uwielbiają, owoce takie jak banany, papaja czy mango. Herbata, którą piją, musi być przyrządzona z mlekiem i do tego bardzo słodka – niektórzy biegacze mogą posłodzić ją nawet 10 łyżeczkami cukru.

W diecie mistrzów biegania ważną rolę odgrywa również żelazo. Aby uzupełnić jego braki w menu pojawia się sukuma czyli ciemnozielona kapusta oraz liście dyni, a także czerwone mięso. Ich ulubionym napojem zaraz po słodkiej herbacie z mlekiem jest uji czyli zsiadłe mleko. Na talerzach pojawiają się również często maharagwe – duża fasola oraz zielone pomarańcze.

W menu mieszkańców Afryki znajdziesz również ryż, mąkę z białej kukurydzy i oczywiście tradycyjne danie o nazwie ugali. To nic innego jak mąka kukurydziana ugotowana z mlekiem lub wodą na bardzo gęstą papkę. Podczas gotowania nabiera tak sztywnej konsystencji, że podczas podawania można kroić ją nożem. Prosta potrawa, niestety bez smaku.

Sekret diety Kenijczyków

To co przeważa w diecie Kenijczyków, to przede wszystkim żywność naturalna, nieprzetworzona. Nie znajdziesz w niej słodkich ciastek, jedzenia typu fast-food, gazowanych napojów i soli.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Wszystkie dania przyrządzają własnoręcznie i przede wszystkim korzystają z lokalnych produktów. W wielu przypadkach – zwłaszcza wśród amatorów, dyktują warunki ekonomiczne, ale nawet mistrzowie świata nie rezygnują ze swojego tradycyjnego menu.

Dieta Kenijczyków w Polsce

Niestety w Polsce nie wszystkie produkty, które spożywają Kenijczycy są dostępne. Na szczęście wiele z nich możesz już zamówić przez internet. Istnieją również polskie zamienniki, które z łatwością dostaniesz w każdym supermarkecie.

Słodkie ziemniaki vizi zamień na bataty, maharagwe zastąpisz fasolą Jaś, sukumę – szpinakiem, a liście dyni – kapustą.

Warto wypróbować!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Wegańskie ciasteczka Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Fantazja fasolowa Szybkie naleśniki bez mąki Jakie węglowodany jeść na diecie? Jakie ryby jeść podczas odchudzania? Migdały – idealne orzechy dla osób na diecie Dlaczego warto jeść jajka na diecie? Mocno wędzony pasztet z kaszą jaglaną, kiszoną kapustą i grzybami

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia