Czym jest efekt jo-jo?

Efektem jo-jo można określić duże wahania masy ciała, które zachodzą w trakcie odchudzania. Mamy z nim do czynienia wtedy, gdy wahania wagi po pięciu miesiącach są większe niż dziesięć procent masy ciała po zakończonej diecie. Najczęstszą przyczyną efektu jo-jo jest zbyt radykalna dieta, na przykład głodówka lub dieta zbyt małej zawartości kalorii, a także brak ćwiczeń.

123RF

Co to jest efekt jo-jo?

Efektem jo-jo nazywa się okresową zmianę wagi ciała, która cechuje się tyciem i chudnięciem w niedługich odstępach czasu. Bardzo wiele osób szybko pragnie pozbyć się nadwagi, szukając prostych rozwiązań. Dlatego sięgają po różnego typu preparaty mające przyspieszyć proces spalania tkanki tłuszczowej lub stosują radykalne diety. Jednak w większości wypadków kończy się to właśnie efektem jo-jo.

Według badań naukowych każda osoba cierpiąca na otyłość przynajmniej raz w życiu podejmowała próbę odchudzenia się. Przeważnie terapie odchudzające opierają się na utracie wagi, jednak w większości przypadków po pewnym czasie waga wraca do poziomu sprzed terapii lub jest wyższa. Jest to zazwyczaj powodem kolejnej terapii odchudzającej.

Dlaczego dochodzi do efektu jo-jo?

Efekt jo-jo jest skutkiem stosowanie zbyt niskokalorycznych diet, które nie są w stanie pokryć zapotrzebowania energetycznego organizmu. Przyczyną tego efektu jest również spożywanie zbyt małej ilości płynów lub stosowanie preparatów odwadniających oraz brak aktywności fizycznej w trakcie i po odchudzaniu.

Efekt jo-jo może wystąpić u każdej osoby niezależnie od wieku i płci. Najczęściej ma on miejsce, gdy w krótkim czasie osoba cierpiąca na nadwagę lub otyła drastycznie schudnie. Problem ten dotyka zwłaszcza osób odchudzających się w sposób nieprzemyślany i niezbilansowany. Radykalna i szybka kuracja może przynieść oczekiwany efekt, ale niestety jest on krótkotrwały.

Jak wskazują najnowsze badania naukowe, waga i ilość naszych komórek tłuszczowych zostaje ustalona w dzieciństwie. W późniejszym okresie, prawidłowo się odżywiając i uprawiając różne formy aktywności fizycznej, można jedynie zmniejszyć ich wielkość. Dlatego w momencie powrotu do nawyków żywieniowych powraca również poprzednia waga ciała. Co gorsza, naukowcy podejrzewają, że w momencie, gdy komórki tłuszczowe osiągną rozmiar krytyczny, ich liczba się powiększa.

Jak pozbyć się kilogramów bez efektu jo-jo?

Jeśli mamy zamiar odchudzać się w sposób skuteczny i trwały, należy przestrzegać kilku ważnych zasad. Przede wszystkim dieta powinna być zbilansowana i zawierać wszystkie najważniejsze artykuły spożywcze, takie jak:

  • produkty zbożowe (ryż, płatki zbożowe, ciemne pieczywo, makaron),

  • chude mięso (cielęcina, drób, wędliny),

  • chude ryby,

  • chude mleko i jogurty,

  • chudy twaróg.

Skuteczna kuracja odchudzająca jest również długotrwała i nie pozwala na osiągniecie spektakularnych efektów w krótkim czasie. Jest to raczej powolny proces zmiany nawyków żywieniowych. Tylko w taki sposób można uniknąć powrotu do poprzedniej wagi. Nie ma uniwersalnego przepisu na zdrową i zbilansowana dietę, tak jak nie ma dwóch osób, które prowadzą identyczny tryb życia. W każdym przypadku powinna być ona opracowana w sposób indywidualny przez profesjonalnego dietetyka.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Pamiętać również należy, że o naszej wadze nie decyduje nie tylko to, co jemy, ale również w jaki sposób funkcjonujemy. Osoby pracujące fizycznie w dużo mniejszym stopniu są zagrożone otyłością lub nadwagą. Osoby, które niewiele się ruszają, powinny zacząć uprawiać jakąś formę aktywności fizycznej. Może to być jazda na rowerze, pływanie lub ćwiczenia fitness. Mogą to być również codzienne marsze po parku. Najważniejsze, by to, co robimy, sprawiało nam przyjemność.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Chrom a odchudzanie Znaczenie błonnika w odchudzaniu Schudnij przed ślubem Bezpieczne oszukiwanie na diecie Przekąski, które zmniejszają apetyt Bezpieczne odchudzanie Schudnij bez wysiłku Zmniejsz wartość kaloryczną posiłków Poznaj zabiegi odchudzające Czy warto stosować środki na odchudzanie? Preparaty odchudzające – jakie wybrać? Czy też popełniasz te błędy żywieniowe? Produkty dobre na odchudzanie Czy suplementy na odchudzanie są skuteczne? Przepisy na domowe herbatki odchudzające Czy kosmetyki wyszczuplające są skuteczne? Przyjemne odchudzanie Czy alergia może mieć wpływ na odchudzanie? Co pomoże ci w odchudzaniu? Rola psychiki w procesie odchudzania Rola regularnych posiłków w odchudzaniu Cała prawda o słodzikach Rola silnej woli w odchudzaniu Cała prawda o diecie Dukana

Popularne w tym tygodniu:

Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym Deser wspomagający odchudzanie Napoje detoksykujące i redukujące masę ciała “Aby schudnąć, trzeba jeść!”. Wywiad z trenerką personalną Sylwią Szostak na temat roli cheat meal w odchudzaniu MASŁO ORZECHOWE na SMUKŁĄ TALIĘ! Poświąteczny detoks — detoksykujące produkty, dieta płynna Szparagi – dlaczego warto jeść je na diecie? Sok z pokrzywy - naturalny detoks Śniadanie białkowo-tłuszczowe. Zalety Zielona herbata. 7 zalet i 7 wad picia tego napoju Zdrowe i dietetyczne desery czekoladowe Koktajl oczyszczający jelito grube na bazie soku z jabłek