Jakie właściwości prozdrowotne ma pestka awokado? Zapytaliśmy dietetyka

Warto jeść miąższ awokado, ponieważ m.in. obniża poziom cholesterolu w organizmie. Okazuje się, że równie wartościową częścią tego owocu jest pestka. Zawiera ona mnóstwo antyoksydantów, które wzmacniają układ odpornościowy i hamują procesy starzenia się organizmu. Jakie są inne powody, dla których warto ją jeść? Jak można wprowadzić pestkę awokado do menu? Sprawdź, co podpowiada dietetyk. W przeciwieństwie do innych pestek, np. wiśni, ta twarda część awokado jest bezpieczna dla zdrowia i nietoksyczna. Dowiodły tego badania naukowców, których wyniki opublikowano w “Scientific World Journal” w 2013 r. Jest też bogata w zdrowe tłuszcze, kwas foliowy i witaminy z grupy B.

123rf

1. Właściwości pestki awokado

Ta część owocu to prawdziwa bomba antyoksydantów (tu znajduje się 70 proc. przeciwutleniaczy obecnych w całym awokado). Zdaniem ekspertów ten twardy element może zawierać nawet więcej antyoksydantów niż inne warzywa i owoce. Ich obecność w składzie pestki awokado sprawia, że wspiera ona prawidłowe działanie układu immunologicznego, a infekcje się nie rozwijają. Wyrzucając go po spożyciu miąższu, popełniamy więc błąd.
To nie wszystko. Zawarte w niej antyoksydanty sprawiają, że poziom cholesterolu we krwi obniża się, a ciśnienie zostaje zredukowane. Co więcej, te wartościowe substancje powodują, że pestka awokado działa przeciwzapalnie. Te właściwości udowodnili naukowcy z uniwersytetu w Pensylwanii.

Potwierdza to też Dorota Traczyk, dietetyk, prowadząca stronę Dieta sportowca.

- Badania wskazują, że pestka awokado ze względu na obecne w niej związki może wpływać pozytywnie na redukcję hipercholesterolemii i być użyteczna w leczeniu nadciśnienia, stanów zapalnych i cukrzycy - mówi.

— Stwierdzono też, że nasiono tego owocu może mieć działanie owadobójcze, grzybobójcze, przeciwmiażdżycowe i przeciwbakteryjne. Pestka awokado jest ważnym źródłem związków fenolowych, a te mają wpływ na zdrowie — dodaje Dorota Traczyk. Te właściwości ekstraktu z pestki awokado zostały opisane m.in. w tytule “Revista da Sociedade Brasileira de Medicina Tropical” w 2009 r.
Dietetyk podkreśla także obecność w składzie tej części awokado innego składnika — błonnika pokarmowego (zawiera ona go więcej niż płatki owsiane) o pozytywnym wpływie na układ pokarmowy (obniża on też stężenie cholesterolu, a tym samym zapobiega chorobom serca) i sylwetkę.
— Pestka awokado jest bogatym źródłem błonnika rozpuszczalnego, który może wspierać proces odchudzania, ponieważ ma działanie zwiększające uczucie sytości. Nie doszukiwałabym się jednak magicznych zdolności w tym składniku, a w celu redukcji wagi postawiłabym na zbilansowaną dietę redukcyjną — mówi nasz ekspert.

Włączenie do menu pestki awokado dzięki błonnikowi skutkuje też uregulowaniem procesów trawiennych i zmniejszeniem uczucia głodu. Jeżeli borykamy się z problemami ze strony układu pokarmowego (biegunki i zaparcia), również powinniśmy sięgnąć po ten produkt.
Warto go też jeść, aby zadbać o urodę. Przeciwutleniacze chronią skórę przed przedwczesnym starzeniem się. Wspomagają produkcję kolagenu, dzięki czemu zapobiegają powstawaniu zmarszczek. Niszczą także wolne rodniki. Na dodatek w pestce awokado znajdziemy witaminy (A i E), które wzmacniają płytkę paznokci i włosy.

2. Jak jeść pestkę awokado?

— Jeśli zdecydujemy się włączyć pestkę awokado do jadłospisu, musimy ją zasuszyć (w słońcu; potrzeba na to ok. 2–3 dni — przyp. red.), a następnie drobno zetrzeć. W formie proszku może być dodatkiem do jogurtów, musli, ciasteczek, płatków i koktajli. Nie traktujmy jej jako źródła bogatych doznań kulinarnych, a raczej element wzbogacający posiłek o dodatkowe składniki, które wspierają naszą kondycję — radzi Dorota Traczyk, dietetyk.

Możemy też spróbować pokroić pestkę awokado za pomocą ostrego noża. Wcześniej trzeba ją wstawić do piekarnika nagrzanego do 120 stopni Celsjusza na 2 godz. (aż skórka zacznie pękać), a potem pokroić na kawałki. Na koniec musimy użyć blendera. Tak przygotowaną sproszkowaną pestką możemy posypać kanapki albo dodać ją do zupy.

Zobacz również: Cudowne właściwości awokado. Dla zdrowia i urody

3. Pestka awokado a nowotwór

Czy ta część owocu może zapobiec rozwojowi choroby nowotworowej? W 2013 r. naukowcy z Uniwersytetu Antioquia w Kolumbii udowodnili, że pestka awokado (odmiany Hass) wspiera leczenie białaczki (wyniki badań opublikowano w “Pharmaceutical Biology”). W jaki sposób? Ekstrakt z twardej części tego owocu niszczy komórki rakowe, nie uszkadzając przy tym tych zdrowych.

O komentarz na temat roli pestki awokado w chorobie nowotworowej poprosiliśmy też Dorotę Traczyk, dietetyka.

— Jedno ze znalezionych przeze mnie badań (którego wyniki zaprezentowano w 2017 r. na kongresie American Chemical Society) sugeruje, że pestka awokado może mieć działanie prewencyjne wobec wystąpienia chorób nowotworowych. Nie należy jednak traktować jej jako cudownego leku przeciwko rakowi, ale zdać sobie sprawę, że obecne w niej składniki aktywne mogą pozytywnie wpływać na zahamowanie wzrostu komórek nowotworowych — sugeruje nasz ekspert.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Substancje, których powinniśmy unikać po 30. roku życia Przepis na koktajl proteinowy Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Jesienna tarta z dyni i tofu Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych 9 rzeczy, których nie powinno się robić przed seksem Daktylowa tarta z kremem kokosowym Brownie z batatem i rodzynkami Pierniczki Fit Home Made Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Pierniczki bez glutenu, bez laktozy i bez jajek Owsianka z jabłkiem i migdałami (bez laktozy) FIT ciasteczka - bez mąki i cukru Fit ciasto z masła orzechowego Placki z płatków owsianych. Prosty przepis Anny Lewandowskiej Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Warzywne i owocowe sałatki poniżej 200 kcal Wegański sernik z awokado bez pieczenia Sygnały świadczące o tym, że organizm jest przepełniony toksynami Cukrowy detoks. Czy można oczyść organizm w trzy dni? Zapytaliśmy dietetyka

Popularne w tym tygodniu:

Fit ciasto z masła orzechowego Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Daktylowa tarta z kremem kokosowym Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Brownie z batatem i rodzynkami Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Przepis na koktajl proteinowy Domowy budyń waniliowy - bez glutenu Placki z płatków owsianych. Prosty przepis Anny Lewandowskiej