Specjaliści ostrzegają: picie 2 puszek napojów gazowanych w tygodniu zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę, choroby serca oraz nadciśnienie

Najnowsze badania wykazały, że wypicie zaledwie 2 puszek słodkich, gazowanych napojów w ciągu tygodnia, zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę, nadciśnienie, udar oraz choroby serca. Naukowcy są przekonani, że bardzo wiele zgonów na świecie spowodowanych jest nadmiernym spożywaniem właśnie tych produktów.

Napoje gazowane

Napoje gazowane (123rf)

Po wypiciu jednej puszki (330 ml) znacząco podnosi się ciśnienie krwi. Ponadto zawiera ona około 39 gramów cukru, a to aż o 14 gramów więcej, niż cała dozwolona dzienna porcja. Wypicie więcej niż dwóch puszek w tygodniu, znacznie zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.

Naukowcy dowiedli, że osoby pijące regularnie słodkie napoje gazowane przez około 10 tygodni, mają obniżoną o blisko 17 proc. wrażliwość na insulinę.
Do tych wniosków doszli uczeni ze Stellenbosch University w Republice Południowej Afryki. Aż 36 badań naukowych dotyczących tego tematu, zostało przez nich zrecenzowanych i przedstawionych w formie zbiorczego raportu. Badania dotyczyły osób, które chętnie sięgają po gazowane napoje. Sprawdzano, jaki mają wpływ na ich organizmy.
Szef zespołu badawczego Prof Faadiel Essop powiedział: "Nasz raport pokazał, że regularne ich spożywanie, nawet w niedużych ilościach, prowadzi do pojawienia się zespołu metabolicznego, cukrzycy oraz nadciśnienia."

Co pić podczas odchudzania?

Nie jest tajemnicą, że słodkie, gazowane napoje są jednym z głównych powodów otyłości. Jak twierdzi prof. Essop, mimo tej wiedzy, spożycie tych napojów na całym świecie ciągle rośnie praktycznie w każdym przedziale wiekowym.
Naukowcy mają teraz więcej dowodów na to, że nawet niewielka tygodniowa porcja tych płynów, prowadzi do wzrostu ryzyka pojawienia się zespołu metabolicznego — czyli licznych czynników powodujących otyłość, cukrzycę, miażdżycę oraz choroby sercowo-naczyniowe.
Profesor Essop stwierdził także: "Wzrost spożycia cukru w społeczeństwach na całym świecie, głównie poprzez picie słodkich napojów gazowanych, jest jedną z najistotniejszych globalnych zmian w sferze odżywiania w ostatnich kilku dziesięcioleciach. Jest to powód bardzo wielu zgonów na świecie, gdyż prowadzą do chorób układu krążenia i serca."

"Nasze konkluzje jasno pokazują, że społeczeństwa wymagają edukacji, na temat zgubnych skutków picia słodkich napojów gazowanych" - dodał.
Raport z badań ukazał się w dzienniku naukowym, prowadzonym przez instytucję o nazwie "Endocrine Society". Jest to międzynarodowa organizacja medyczna, zrzeszająca specjalistów endokrynologów, założona w 1916.

Zobacz również: Toksyczne działanie napojów gazowanych

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Substancje, których powinniśmy unikać po 30. roku życia Przepis na koktajl proteinowy Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Jesienna tarta z dyni i tofu Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych 9 rzeczy, których nie powinno się robić przed seksem Daktylowa tarta z kremem kokosowym Brownie z batatem i rodzynkami Pierniczki Fit Home Made Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Pierniczki bez glutenu, bez laktozy i bez jajek Owsianka z jabłkiem i migdałami (bez laktozy) FIT ciasteczka - bez mąki i cukru Fit ciasto z masła orzechowego Placki z płatków owsianych. Prosty przepis Anny Lewandowskiej Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Warzywne i owocowe sałatki poniżej 200 kcal