Sporty, które uzupełnią trening biegacza - pilates, joga, pływanie

Sporty, które mają wpływ na efektywność biegania, to pilates, pływanie i joga. Nie powinno ich zabraknąć w planie treningowym biegacza krótko- i długodystansowego. Jaki wpływ te dyscypliny mają na jakość biegu?

Podziel się:

Sporty, które uzupełnią trening biegacza — wstęp

Udział w biegach krótko- i długodystansowych (5-ciokilometrowych, półmaratonach i maratonach) jest wyzwaniem. Wymaga przygotowań: pracy nad ogólną kondycją fizyczną, techniką biegu, jak również wytrzymałością.

Oprócz systematycznych treningów biegowych, a także odpowiedniej diety, warto uprawiać inne dyscypliny sportu, które pomogą pokonać trasę z dobrym wynikiem, a nawet umożliwią stanąć na podium. Typowy trening biegaczy mogą uzupełnić: pilates, joga i pływanie. Dlaczego? Pilates poprawi postawę ciała w trakcie biegu, joga — zakres ruchów stawów, a pływanie — wytrzymałość mięśni.

Sporty, które uzupełnią trening biegacza — pilates

Pilates ma bardzo dobry wpływ na kondycję każdego sportowca, dlatego jest dedykowany nie tylko biegaczom. Dzięki temu rodzajowi aktywności fizycznej możemy sprawniej poruszać się (za sprawą silniejszych mięśni) i być bardziej skuteczni, a co za tym idzie szybsi. Efekt? Lepsza pozycja w wyścigu. Co ważne, pilates sprawia, że zmęczenie w trakcie biegu przychodzi później niż w przypadku osób, które go nie praktykują.

Zajęcia pilatesu skutkują poprawą postawy ciała. Dlaczego? W trakcie ćwiczeń wzmacniamy mięśnie kręgosłupa, koncentrujemy się na ruchu i zachowaniu odpowiedniej pozycji. To trening, w którego czasie kontrolujemy też ustawienie miednicy. Oprócz tego uczymy się panować nad oddechem (synchronizujemy go z ruchem) i prawidłowej koordynacji poszczególnych ruchów, co nie pozostaje bez znaczenia dla efektywności biegu. Dlaczego jeszcze biegacze powinni uprawiać pilates? Uelastycznia i rozciąga on mięśnie.

Sporty, które uzupełnią trening biegacza — joga

Osoby, które uprawiają jogę, nie robią tego jedynie przez wzgląd na możliwość poprawy ruchomości stawów. Efektem tej dyscypliny sportu jest również rozciągnięcie mięśni, co ma niebywałe znaczenie dla jakości biegu. Z punktu widzenia biegaczy lepsza ruchomość (mobilność) stawów, m.in. biodrowego czy kolanowego, jest jedną z ważniejszych zalet jogi.

W trakcie biegu ważną rolę odgrywa biodro, na którym opiera się ciężar tułowia, i które stanowi łącznik pomiędzy górną a dolną częścią ciała. Jeśli ten staw będzie cechował się niską mobilnością, wówczas technika biegu będzie słaba, a długość kroku nieodpowiednia. Tradycyjne pozycje (asany) jogi zwalczą sztywność stawów i kończyn dolnych oraz umożliwią ich wzmocnienie.

Sporty, które uzupełnią trening biegacza — pływanie

Bez wątpienia pływanie jest jednym ze sportów, które dobrze uzupełniają trening biegacza (niezależnie od wybranego stylu). Możemy zatem pływać w basenie stylem klasycznym, motylkowym, grzbietowym lub kraulem — odbędzie się to z korzyścią dla wytrzymałości mięśni w trakcie biegu. Co więcej, ćwiczenia w wodzie odciążają stawy. Mogą zatem stanowić formę czynnego odpoczynku od typowych treningów biegowych.

Pływanie uczy umiejętności dobrej kontroli oddechu — to kolejna zdolność przydatna w trakcie biegu. W basenie ćwiczymy mięśnie, które biorą udział w tym procesie, jak również zwiększamy pojemność płuc — co z kolei jest niezwykle istotne w przypadku biegaczy długodystansowych. Ponadto uczymy organizm bardziej efektywnego wykorzystywania (zużywania) tlenu.

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Dlaczego nie powinniśmy rezygnować z rozgrzewki? Jak prawidłowo rozpocząć trening? Trening w 15 minut, który zrobisz wszędzie - zasady, ćwiczenia Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut 4 najlepsze sporty dla kobiet Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania