Legalny doping - co jeść, by zwiększyć wydolność organizmu

Każdy „doping” jest zły? Tak, jeśli mówimy o środkach farmakologicznych. Jest jednak wiele sposobów na dodanie sobie energii w sposób zgodny z naturą, a przy tym legalny i bezpieczny dla zdrowia.

Naturalny doping

Naturalny doping (123RF)

Natura wielokrotnie udowodniła nam, że jest w stanie pokonać przeziębienie, poprawić urodę i zwalczyć pasożyty. Ma zatem działanie prozdrowotne, czego dowiodły również liczne badania naukowe. Po niektóre składniki naturalne warto sięgać również przed ważnymi wydarzeniami sportowymi, w których bierzemy czynny udział. Start w maratonie czy intensywny trening na siłowni? W takich sytuacjach przyda się nam trochę legalnego „dopingu”? Skąd go zatem czerpać?

BIEGANIE DLA KAŻDEGO

Buraczana moc

Idealny dla sportowców jest burak. To warzywo korzeniowe wiele ma cennych składników odżywczych, m.in. kwas foliowy, żelazo, potas, witaminy z grupy B. Jest przy tym tani i ogólnodostępny. Kryje w sobie związki, które powodują rozszerzanie się naczyń krwionośnych (przepływ krwi przez pracujące mięśnie przebiega sprawniej i efektywniej). Azotany, bo o nich mowa, tym samym wpływają na lepsze ukrwienie serca. W organizmie przekształcają się w azotyny, a następnie w tlenek azotu. I to ów tlenek z kolei poprawia funkcje hemodynamiczne.

By dodać sobie energii i siły najlepiej pić świeżo wyciśnięty sok z buraka. Można dodać do niego jabłko, imbir lub cytrynę.

Świeży sok z buraka

Burak powraca do łask, o czym świadczyć może fakt, że w czasie Igrzysk Olimpijskich w Londynie wykupiono sok z buraka w promieniu 10 mil od miasta.

Kofeina

Jej stężenie w moczu zawodnika nie może przekroczyć 12µg/ml (ok. 6 szklanek mocnej kawy). Kofeinę uznaje się za naturalny stymulator. Zwiększa koncentrację i stymuluje wydzielanie adrenaliny. Wpływa również na mięśnie, wydłużając czas ich pracy, zwiększając ich napięcie i siłę skurczu.

Kofeinę znajdziemy nie tylko w kawie, jej inne źródła to:

  • czarna herbata,
  • zielona herbata (by dodała energii, musi być parzona tylko 2–3 minuty),
  • coca-cola,
  • kakao,
  • gorzka czekolada.
Ziarna kakaowca

Ze spożywaniem kofeiny nie należy jednak przesadzać. Przekroczenie jej dziennej dawki do spożycia (400 mg) może doprowadzić do nadmiernej utraty z organizmu wapnia, magnezu i żelaza.

Zioła na zmęczenie

Pokonać zmęczenie, ale i wydolność organizmu pomóc mogą zioła, tj. bazylia święta i cytryniec chiński. Pobudzają, ale i pozytywnie wpływają na pracę mięśni.

Warto też sięgać po guaranę, która zwiększa efektywność organizmu, ale też wpływa na szybszy powrót do formy po intensywnym treningu. A dodatkowo przyspiesza przemianę materii i pozwala na szybsze spalanie kalorii, jest zatem polecana osobom na diecie.

Działanie pobudzające ma również zielona herbata. Jest przy tym bardzo zdrowa i dobra w smaku.

Zmęczenie pozwala pokonać również żeń-szeń (zwiększa wytrzymałość fizyczną i psychiczną organizmu).

Stosowanie dopingu jest prawnie zakazane, a do tego powoduje wiele skutków ubocznych. Wykrycie substancji dopingujących w badaniach sportowców może zniszczyć karierę i zniweczyć lata ciężkiej pracy. Na szczęście i tutaj pomóc może natura, proponując naturalne składniki poprawiające wydolność organizmu i zwiększające jego odporność na wysiłek fizyczny.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Knedelki z ricotty nadziewane sliwkami Płatki jaglane – właściwości, wartości odżywcze, zastosowanie Właściwości migdałów Kalorie w jabłku – charakterystyka owocu, liczba kalorii, porównanie z innymi owocami Odżywianie to podstawa! Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych Co się dzieje w twoim organizmie po wypiciu kawy? Omlet na słono Prosty przepis na dietetyczne brownie Rabarbar- czy warto go jeść ? Batat - warzywo idealne dla sportowca Wegańska wuzetka idealna!

Popularne w tym tygodniu:

Allergoff® − skuteczny neutralizator alergenów kurzu domowego