Dlaczego nie należy łączyć słodkich napojów i posiłków bogatych w białko?

Łączenie napojów słodzonych cukrem z posiłkiem o wysokiej zawartości białka (np. wołowina lub tuńczyk) może mieć negatywny wpływ na równowagę energetyczną. Według badania opublikowanego w "BMC Nutrition" takie połączenie może zmienić preferencje żywieniowe i powoduje, że organizm odkłada więcej tłuszczu.

123rf

Dr Shanon Casperson, główna autorka badania przeprowadzonego przez Grand Forks Human Nutrition Research Center, powiedziała, że około jedna trzecia z dodatkowych kalorii dostarczanych z napojów słodzonych cukrem została odłożona.

Ponadto w badaniu okazało się, że metabolizm tłuszczu spowolnił, a na strawienie posiłku zużyta została mniejsza ilość energii. W ten sposób zmniejszona wydajność metaboliczna może sprawić, że organizm magazynuje więcej tłuszczu, a my skarżymy się na fałdki, "boczki" i "oponkę".

Naukowcy odkryli również, że wypicie napojów słodzonych cukrem zmniejszało spalanie tłuszczu średnio o 8 proc. Jeśli był spożywany w czasie posiłku z 15 proc. zawartością białka, spalanie tłuszczu zmniejszyło się o ok. 7,2 g. Jeżeli taki napój został wypity w czasie posiłku o zawartości 30 proc. białka, spalania zmniejszało się o 12,6 g.

Ponadto, choć wypicie takiego napoju zwiększało ilość energii zużytej do metabolizowania posiłku, to jednak nie równoważyło to ilości kalorii dostarczonych z napojem.

Dr Casperson powiedziała, że wraz ze swoim zespołem była zaskoczona wpływem napojów słodzonych cukrem na metabolizm, gdy zostały one połączone z posiłkami o większej zawartości białka. Okazało się również, że ta kombinacja zwiększała apetyt badanych na pikantne i słone produkty do 4 godzin po posiłku.

Naukowcy zaprosili do badania 27 dorosłych osób o prawidłowej masie ciała (13 mężczyzn, 14 kobiet), którzy mieli średnio 23 lata. Uczestnicy odbyli dwie 24-godzinne wizyty w ramach badania. Podczas jednej z nich po całonocnym poście otrzymali dwa posiłki o zawartości 15 proc. białka (śniadanie i lunch), a w czasie kolejnej dwa posiłki o zawartości 30 proc. białka.

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

Wzrost ilości białka był równoważony mniejszą ilością węglowodanów w posiłku. Wszystkie posiłki składały się z tych samych produktów i zapewniały 17 g tłuszczu i 500 kcal. Uczestnicy spożywali słodzone cukrem napoje z jednym z posiłkiem i napoje bez cukru z drugim posiłkiem.

Naukowcy w badaniu wykorzystali kalorymetr, pomieszczenie o powierzchni 25 m³ mierzące ruch, tlen, dwutlenek węgla, temperaturę i ciśnienie, aby ocenić, jak zmiany w diecie wpływają na zużycie energii i przyswajanie składników odżywczych przez organizm.

Dzięki temu mogli ocenić ile gramów węglowodanów, białka i tłuszczu zużywali i ile kalorii spalili w każdej minucie. Uczestnicy badania przebywali w pomieszczeniu w czasie każdej wizyty.

Dr Casperson powiedziała, że ich odkrycia sugerują, że wypicie napoju słodzonego cukrem podczas posiłku wpływa na obie strony równania bilansu energetycznego. Oznacza to, że nie sprawiły, że uczestnicy czuli się bardziej najedzeni i jednocześnie dodatkowe kalorie pochodzące z napoju nie zostały spalone.

Choć odkrycia naukowców wyjaśniają w pewnym stopniu rolę napojów słodzonych cukrem w nadwadze i rozwoju otyłości, to jednak badanie ma pewne ograniczenia.

Naukowcy zaznaczają, że zmiany w diecie były analizowane przez krótki czas i należy być ostrożnym w wyciąganiu wniosków. Konieczne jest przeprowadzenie dalszych testów. Ponadto eksperci podkreślają, że wyniki mogą być inne w przypadku osób z nadwagą lub otyłych.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Przepisy na zdrowe desery bez cukru Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Co się dzieje, gdy pijemy wodę na pusty żołądek? Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Zjadłeś to przed seksem? Będziesz tego żałować Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Przepis na „witaminowego shota” Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Co się stanie z twoim ciałem, gdy zrezygnujesz z nabiału? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Racuszki z jabłkiem Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Woda – nie uwierzysz, że pijąc wodę, szybciej schudniesz! Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy 6 zdrowych składników do koktajli, których jeszcze nie próbowałaś

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia