Znaczenie błonnika w odchudzaniu

Błonnik na odchudzanie znajduje się głównie w owocach i warzywach. Warto jeść produkty spożywcze bogate we włókno pokarmowe, ponieważ są niskokaloryczne i zawierają niewielkie ilości tłuszczu. Błonnik hamuje apetyt, a poza tym zapobiega chorobom i dolegliwościom, tj. nowotwory i zaparcia.

123RF

Co to jest błonnik?

Błonnik (inaczej włókno pokarmowe) jest substancją pochodzenia roślinnego, która po spożyciu nie zostaje strawiona przez enzymy przewodu pokarmowego w układzie pokarmowym człowieka. Błonnik pokarmowy ma pozytywny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Aby zaobserwować prozdrowotne właściwości błonnika, należy spożywać go w dawce około 25–30 gramów na dobę.

Współcześnie niedobór błonnika wynika ze złych nawyków żywieniowych i niezdrowego sposobu odżywiania się. Skutki niedoboru błonnika to m.in. problemy z jelitami, dolegliwości ze strony układu pokarmowego, na przykład zaparcia i hemoroidy. Ponadto mogą rozwinąć się kamienie żółciowe, a także otyłość.

10 najlepszych źródeł błonnika
Produkt Ilość błonnika (g/100 g produktu)
Otręby pszenne 42.4
Fasola biała — nasiona suche 15.7
Soja — nasiona suche 15.7
Groch — nasiona suche 15
Figi suszone 12.9
Migdały 12.9
Płatki żytnie 11.6
Morele suszone 10.3
Płatki pszenne 10.1
Śliwki szuszone 9.3

Wyróżnia się kilka rodzajów błonnika. Każdy z nich pełni odmienną funkcję w organizmie człowieka, dlatego należy je przyjmować regularnie. Ze względu na kryterium rozpuszczalności w wodzie wyróżnia się błonnik rozpuszczalny i błonnik nierozpuszczalny. Stopień skuteczności błonnika jest uzależniony od poziomu nawodnienia organizmu, dlatego należy przyjmować co najmniej litr wody każdego dnia.

Błonnik rozpuszczalny w wodzie przeistacza się w żel, który usprawnia usuwanie resztek pokarmowych z jelit. Ten rodzaj włókna pokarmowego stanowi ochronę organizmu przed powstawaniem kamieni żółciowych i rozwojem choroby nowotworowej. Ponadto obniża poziom cholesterolu we krwi. Błonnik pokarmowy to pektyny, które znajdują się w owocach, gumy i śluzy (dodatki do żywności) oraz algi.

Błonnik nierozpuszczalny (hemiceluloza, ligniny, celuloza) pęcznieje na skutek kontaktu z wodą i tworzy masę, która ma korzystny wpływ na funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Ten rodzaj błonnika przeciwdziała zaparciom i eliminuje nadmiar kwasów żółciowych. Źródłem błonnika nierozpuszczalnego są otręby, warzywa i owoce oraz ziarna zbóż.

Źródła błonnika pokarmowego
to przede wszystkim warzywa i owoce, zboża (czyli pieczywo i makarony), migdały i orzechy. Zdrowa dieta powinna zawierać produkty pochodzenia roślinnego, gdyż mięso i produkty mleczne są pozbawione tej substancji.

Zobacz także: Przeciwwskazania do spożywania błonnika

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

Błonnik na odchudzanie

Osoby, które walczą ze zbędnymi kilogramami, powinny spożywać produkty żywnościowe bogate w błonnik, ponieważ wyróżniają się niską kalorycznością i niską zawartością tłuszczu. Gdy jemy produkty z błonnikiem, nasz organizm przyswaja mniejsze ilości tłuszczu. Co więcej, włókno pokarmowe reguluje wchłanianie nie tylko tłuszczów, ale i cukrów.

Błonnik pozwala zapanować nad nadmiernym łaknieniem, ponieważ pęcznieje w żołądku (głównie pektyny), dzięki czemu wywołuje uczucie sytości. Ponadto posiłki, które są bogate we włókno pokarmowe, są bardzie sycące (po ich spożyciu żołądek wolniej się opróżnia).

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Schudnij przed ślubem Schudnij bez wysiłku Zmniejsz wartość kaloryczną posiłków Dieta tasiemcowa – obalamy mity Zdrowe odchudzanie – zasady Wskaźnik BMI – jak go obliczyć? Rozpocznij zdrowo odchudzanie Przyczyny przybierania na wadze Płaski brzuch – ćwiczenia i dieta Odchudzanie drogą do zdrowia Metody bezpiecznego odchudzania Jakie mogą być skutki głodówki? Jak utrzymać wagę po diecie? Jak uzyskać płaski brzuch? Jak szybko i skutecznie schudnąć? Jak skutecznie schudnąć? Jak schudnąć z brzucha? Jak mądrze zrzucić zbędne kilogramy? Dobre nawyki żywieniowe Dekalog osoby odchudzającej się Czym skutkuje nocne podjadanie? Czym jest żywność light? Co warto wiedzieć o przemianie materii?

Popularne w tym tygodniu:

Kawa z awokado, która odchudza i podkręca metabolizm Jak omijanie śniadania może zmienić Twoje życie i ciało? Dieta Intermittent Fasting (IF) w teorii i praktyce Proste ciasto z burakami Odchudzający koktajl z selera Pij miksturę przez 3 tygodnie. W ten sposób oczyścisz jelita i schudniesz 3 kg Chlorella – multiwitamina natury Schudła 15 kilogramów. Metamorfoza Darii Stręk Co podjadać, aby nie przytyć? Produkty, które sprawią, że szybciej schudniesz z boczków Sassy water – odchudzający napój, który przygotujesz w domu Schudła 10 kilogramów w 5 miesięcy. Metamorfoza Elizy Wydrych-Strzeleckiej, autorki bloga Fashionelka Tiramisu dietetyczne