Czy mrożone warzywa na patelnię są zdrowe? Zapytaliśmy dietetyka

Warzywa na patelnię to smaczny i łatwo dostępny produkt. Są dość tanie, już oczyszczone i podzielone na porcje, co skraca czas przygotowywania posiłku. Dzięki temu, że składniki mieszanki zostały zamrożone, możemy cieszyć się smakiem brokułów, fasolki szparagowej czy papryki również poza sezonem. Jednak czy oferowane w sklepach mrożone warzywa na patelnię są zdrowe? Zapytaliśmy o to dietetyka.

Jedzenie warzyw

Jedzenie warzyw (123rf)

Lepsze niż świeże

Mrożone warzywa na patelnię, które możemy nabyć w sklepach, są zdrowe. Zostały poddane procesowi zamrażania (to metoda przechowalnictwa zapobiegająca dużym stratom składników odżywczych w żywności, dzięki niej zachowują one świeżość) kilka godzin po zebraniu, dlatego wciąż wyróżniają się wysoką zawartością witamin, mikroelementów i minerałów. W tej postaci możemy je przechowywać bez wpływu na walory smakowe nawet przez kilka miesięcy.

Mrożenie jest lepsze (zdrowsze) niż marynowanie czy suszenie. Polega na obniżeniu temperatury produktu poniżej punktu krioskopowego (od -18 do -30 stopni Celsjusza), co opóźnia psucie się produktów spożywczych (m.in. zapobiega namnażaniu się mikroorganizmów).

W trakcie mrożenia zawartość soli mineralnych i kwasów organicznych w warzywach nie ulega poważnym zmianom. Jednak na skutek blanszowania, które czasami je poprzedza, tracą one ok. 15 do 20 proc. zawartości witaminy C. Mimo to nie jest to duży uszczerbek. Warto pamiętać, że od momentu zbioru do wstawienia warzyw do sklepu (podczas sortowania, transportu, przechowywanie w magazynach) także dochodzi do strat tej witaminy (ok. 15 proc dziennie).

Rola warzyw w zdrowej diecie

Jeśli warzywa zostały prawidłowo zamrożone, są właściwie przechowywanie i rozmrażane, ich wartość odżywcza jest taka sama jak w przypadku tych świeżych. Co więcej, zimą i jesienią stanowią nawet bardziej wartościową alternatywę dla tych świeżych, które w tym okresie są dostępne na sklepowych półkach.

Potwierdza to Joanna Skałecka, dietetyk i diet coach, znana jako “Trenerka Zdrowej Diety”.

— Jestem zdania, że lepiej jest sięgnąć po mrożone truskawki kaszubskie, niż kupować w środku zimy pięknie wyglądające, “świeże” owoce, które nie dojrzewały w naturalnych warunkach i były długo przechowywane, co znacznie wpłynęło na obniżenie ich wartości odżywczej — tłumaczy ekspert.

Zamiast suplementów

Mrożone warzywa na patelnię jedzone zimą sprawią, że nie będziemy musieli sięgać po suplementy. Witaminy i składniki mineralne w tabletkach nie będą niezbędne. Mrożonki dostarczają organizmowi wielu cennych składników w naturalny sposób, części z nich nie znajdziemy w postaci kapsułek witaminowo-mineralnych. Co więcej, w tej formie składniki odżywcze są lepiej wchłaniane niż ich chemiczne odpowiedniki.

Zobacz również: Dieta wegetariańska - czy warto ją wybrać?

— Jak najbardziej część witamin możemy uzupełnić, spożywając mrożone warzywa. Jednak pamiętajmy, że zima to trudny okres dla naszego organizmu. Czy dodatkowo stosować suplementację w tym okresie? To zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj naszej pracy, stres, aktualny stan zdrowia. Zanim sięgniemy po suplementy, wykonajmy najpierw badania lekarskie i zasięgnijmy opinii lekarza — podpowiada Joanna Skałecka.

Jak wybrać najlepsze warzywa na patelnię?

Obowiązkowym punktem w trakcie zakupów jest lektura listy składników podanej na opakowaniu warzyw na patelnię.

— Aby ocenić, czy dana mieszanka jest zdrowa, musimy sprawdzić na etykiecie jej skład. Jeśli są to jedynie warzywa plus (ewentualnie) przyprawy, to taki produkt możemy uznać za zdrowy. Niestety, w sklepowych zamrażarkach znajdziemy również warzywa na patelnię, które powinniśmy omijać szerokim łukiem. Są to produkty, które w swoim składzie zawierają utwardzony tłuszcz roślinny, czyli bardzo niebezpieczny dla naszego zdrowia tłuszcz trans — mówi Joanna Skałecka.

W sklepach dostępne są mrożone warzywa na patelnię nie tylko z gotową mieszanką przypraw, ale też z dodatkiem sosów. Dietetyk radzi, aby zrezygnować ich zakupu.

— Wybierając mrożone warzywa, unikajmy tych z zawartością sosów. Często zawierają one dodatki, których nie powinniśmy jeść, takie jak syrop glukozowo-fruktozowy, utwardzone oleje, barwniki czy aromaty. W prosty sposób możemy samodzielnie przygotować sos w domu — podpowiada.

Zielone warzywa i owoce, które sprzyjają utracie wagi

Jak przygotowywać warzywa na patelnię, by zachowały wartości i wygląd?

Przygotowanie mrożonych warzyw na patelnię do spożycia nie jest ani czaso-, ani pracochłonne. Możemy je usmażyć, dodając ulubione przyprawy — świeże lub suszone. Nie musimy ich wcześniej rozmrażać.

— Aby zachować jak najwięcej właściwości odżywczych, mrożone warzywa należy wrzucić na rozgrzaną patelnię zaraz po wyjęciu z zamrażarki — instruuje Joanna Skałecka, dietetyk.

Dlaczego? Odpowiednio przeprowadzony proces rozmrażania pozwala na zachowanie witamin i barwy produktu. W przypadku warzyw przeznaczonych do obróbki cieplnej należy to robić szybko, już w trakcie przygotowania potrawy. Jeśli były wcześniej blanszowane, czas smażenia powinien zostać skrócony. Tylko wtedy zachowają wartości odżywcze i kolor.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Desery z płatków owsianych Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Kilka sygnałów świadczących o tym, że pijesz za mało wody Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Batony Anny Lewandowskiej kontra batony Ewy Chodakowskiej. Które są zdrowsze? Mięso strusia – zdrowe, choć niedoceniane. Sprawdziliśmy, jak smakuje Specjaliści ostrzegają: picie 2 puszek napojów gazowanych w tygodniu zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę, choroby serca oraz nadciśnienie Sok z dyni – jesienny eliksir na wzmocnienie Czujesz, że musisz zjeść coś słonego? To prawdopodobnie tzw. głód soli. Wiemy, co go powoduje Co i o której godzinie najlepiej jeść na śniadanie? Zapytaliśmy o to dietetyka Herbata owsiana. Sposób przygotowania i właściwości Stres, przetrenowanie, a system odpornościowy. Pieczona ciecierzyca Jak schudnąć z brzucha - przyczyny wystającego brzucha, sposoby na płaski brzuch Czy można jeść pieczarki na surowo? Wyjaśniamy Co się dzieje, gdy codziennie jesz mięso? Serki topione do kanapek. Sprawdziliśmy ich skład Właściwości soku z natki pietruszki Oto 3 bardzo dobre powody, aby wybierać orzechy pekan Odkryto nowy smak – węglowodanowy. Przez niego mamy szerszy obwód talii Śniadanie, które poleca jeść lekarz z Harvardu. Tylko 3 składniki

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Desery z płatków owsianych Właściwości pomelo. Sprawdź, dlaczego warto je jeść Co i o której godzinie najlepiej jeść na śniadanie? Zapytaliśmy o to dietetyka Śniadania od Chodakowskiej na okres jesienno-zimowy. Aż siedem propozycji! Koktajl mleczny z gruszką i cynamonem. Rozgrzeje i wzmocni odporność Tych warzyw nie powinieneś jeść w zimie Mięso strusia – zdrowe, choć niedoceniane. Sprawdziliśmy, jak smakuje