Herbata owsiana. Sposób przygotowania i właściwości

Płatki owsiane to źródło witamin, minerałów i błonnika. Stanowią podstawę sycącego śniadania — owsianki. Możemy je też wykorzystać do przygotowania herbaty o prozdrowotnych właściwościach. Sprawdź, jaki wpływ napój owsiany ma na organizm.

Płatki owsiane

Płatki owsiane (123rf)

Przepis na herbatę owsianą

Lista składników:

  • 600 ml wody,
  • 100 g płatków owsianych (z owsa uprawianego bez środków chemicznych i pestycydów),
  • 25 g miodu,
  • laska cynamonu.

Sposób przygotowania:
Wlewamy wodę do garnka i doprowadzamy ją do wrzenia. Dodajemy pozostałe składniki. Gotujemy całość przez ok. pół godziny (od czasu do czasu powinniśmy przemieszać zawartość naczynia) na wolnym ogniu. Po upływie 30 minut przykrywamy garnek i odstawiamy go na bok na godzinę. Następnie odcedzamy płyn i przelewamy go do szklanej butelki.

Herbatę owsianą zaleca się pić 3 razy w ciągu dnia (przed każdym posiłkiem): pierwszą — tuż przed śniadaniem, kolejną na ok. 15 minut przed obiadem i trzecią na kwadrans przed kolacją. Jednorazowo powinniśmy spożyć ok. 240 ml. Kurację stosujemy trzy dni w tygodniu.

Właściwości herbaty owsianej

Napój z płatków owsianych ma pozytywny wpływ na kondycję organizmu:

  • poprawia trawienie, pozwalając organizmowi lepiej wchłaniać substancje odżywcze — ze względu na obecność w składzie płatków owsianych witamin, minerałów, błonnika herbata poprawia pracę jelit i likwiduje ewentualny stan zapalny. Ponadto przyspiesza metabolizm (pożywienie nie zalega w jelitach, dlatego nie powstają duże ilości gazów), pomaga zwalczać niestrawność i wzdęcia.

    Ta ostatnia dolegliwość (objawia się opuchniętym brzuchem) to efekt problemów z zatrzymywaniem płynów i złego (powolnego) przebiegu procesów trawiennych. Herbata owsiankowa działa też moczopędnie, a dzięki wysokiej zawartości sodu i potasu pomaga kontrolować poziom wody w organizmie,

  • obniża poziom stresu i pomaga zwalczać niepokój — kiedy prowadzimy stresujący tryb życia, zwiększa się produkcja kortyzolu (hormonu stresu), a w efekcie w organizmie gromadzą się toksyny. Konsekwencją są też wzdęcia i złe trawienie.

    Płatki owsiane regulują neuroprzekaźniki w organizmie, które są odpowiedzialne za wprowadzanie go w stan relaksu. Dzięki obecnym w ich składzie witaminom i składnikom mineralnym normują też ciśnienie krwi i niwelują stany stresowe,

  • chroni układ sercowo-naczyniowy — płatki owsiane zapobiegają rozwojowi miażdżycy i wystąpieniu zawału serca. To zasługa kwasu linolowego i beta-glukanu (rozpuszczalnego błonnika pokarmowego). Substancje te obniżają stężenie cholesterolu całkowitego i trójglicerydów we krwi, pobudzając organizm do jego wydalania i ograniczając wchłanianie.

Zobacz również: Jakie płatki wybrać?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Substancje, których powinniśmy unikać po 30. roku życia Przepis na koktajl proteinowy Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Jesienna tarta z dyni i tofu Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych 9 rzeczy, których nie powinno się robić przed seksem Daktylowa tarta z kremem kokosowym Brownie z batatem i rodzynkami Pierniczki Fit Home Made Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Pierniczki bez glutenu, bez laktozy i bez jajek Owsianka z jabłkiem i migdałami (bez laktozy) FIT ciasteczka - bez mąki i cukru Fit ciasto z masła orzechowego Placki z płatków owsianych. Prosty przepis Anny Lewandowskiej Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Warzywne i owocowe sałatki poniżej 200 kcal