Herbata owsiana. Sposób przygotowania i właściwości

Płatki owsiane to źródło witamin, minerałów i błonnika. Stanowią podstawę sycącego śniadania — owsianki. Możemy je też wykorzystać do przygotowania herbaty o prozdrowotnych właściwościach. Sprawdź, jaki wpływ napój owsiany ma na organizm.

Płatki owsiane

Płatki owsiane (123rf)

Przepis na herbatę owsianą

Lista składników:

  • 600 ml wody,
  • 100 g płatków owsianych (z owsa uprawianego bez środków chemicznych i pestycydów),
  • 25 g miodu,
  • laska cynamonu.

Sposób przygotowania:
Wlewamy wodę do garnka i doprowadzamy ją do wrzenia. Dodajemy pozostałe składniki. Gotujemy całość przez ok. pół godziny (od czasu do czasu powinniśmy przemieszać zawartość naczynia) na wolnym ogniu. Po upływie 30 minut przykrywamy garnek i odstawiamy go na bok na godzinę. Następnie odcedzamy płyn i przelewamy go do szklanej butelki.

Herbatę owsianą zaleca się pić 3 razy w ciągu dnia (przed każdym posiłkiem): pierwszą — tuż przed śniadaniem, kolejną na ok. 15 minut przed obiadem i trzecią na kwadrans przed kolacją. Jednorazowo powinniśmy spożyć ok. 240 ml. Kurację stosujemy trzy dni w tygodniu.

Właściwości herbaty owsianej

Napój z płatków owsianych ma pozytywny wpływ na kondycję organizmu:

  • poprawia trawienie, pozwalając organizmowi lepiej wchłaniać substancje odżywcze — ze względu na obecność w składzie płatków owsianych witamin, minerałów, błonnika herbata poprawia pracę jelit i likwiduje ewentualny stan zapalny. Ponadto przyspiesza metabolizm (pożywienie nie zalega w jelitach, dlatego nie powstają duże ilości gazów), pomaga zwalczać niestrawność i wzdęcia.

    Ta ostatnia dolegliwość (objawia się opuchniętym brzuchem) to efekt problemów z zatrzymywaniem płynów i złego (powolnego) przebiegu procesów trawiennych. Herbata owsiankowa działa też moczopędnie, a dzięki wysokiej zawartości sodu i potasu pomaga kontrolować poziom wody w organizmie,

  • obniża poziom stresu i pomaga zwalczać niepokój — kiedy prowadzimy stresujący tryb życia, zwiększa się produkcja kortyzolu (hormonu stresu), a w efekcie w organizmie gromadzą się toksyny. Konsekwencją są też wzdęcia i złe trawienie.

    Płatki owsiane regulują neuroprzekaźniki w organizmie, które są odpowiedzialne za wprowadzanie go w stan relaksu. Dzięki obecnym w ich składzie witaminom i składnikom mineralnym normują też ciśnienie krwi i niwelują stany stresowe,

  • chroni układ sercowo-naczyniowy — płatki owsiane zapobiegają rozwojowi miażdżycy i wystąpieniu zawału serca. To zasługa kwasu linolowego i beta-glukanu (rozpuszczalnego błonnika pokarmowego). Substancje te obniżają stężenie cholesterolu całkowitego i trójglicerydów we krwi, pobudzając organizm do jego wydalania i ograniczając wchłanianie.

Zobacz również: Jakie płatki wybrać?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Desery z płatków owsianych Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Sok z dyni – jesienny eliksir na wzmocnienie Stres, przetrenowanie, a system odpornościowy. Pieczona ciecierzyca Jak schudnąć z brzucha - przyczyny wystającego brzucha, sposoby na płaski brzuch Czy można jeść pieczarki na surowo? Wyjaśniamy Co się dzieje, gdy codziennie jesz mięso? Serki topione do kanapek. Sprawdziliśmy ich skład Właściwości soku z natki pietruszki Oto 3 bardzo dobre powody, aby wybierać orzechy pekan Odkryto nowy smak – węglowodanowy. Przez niego mamy szerszy obwód talii Śniadanie, które poleca jeść lekarz z Harvardu. Tylko 3 składniki Odmiany śliwek i ich zastosowanie 4 pyszne przepisy na omlet owsiany. Bogactwo witaminy B i magnezu Dyniowa FIT tarta Dlaczego warto jeść pomidory każdego dnia? Oto co się stanie, jeśli codziennie będziesz jeść jabłko Owoc kaki (persymona). Dlaczego warto go jeść? Przyprawy, które normalizują poziom cukru we krwi

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Desery z płatków owsianych Właściwości pomelo. Sprawdź, dlaczego warto je jeść Co i o której godzinie najlepiej jeść na śniadanie? Zapytaliśmy o to dietetyka Śniadania od Chodakowskiej na okres jesienno-zimowy. Aż siedem propozycji! Koktajl mleczny z gruszką i cynamonem. Rozgrzeje i wzmocni odporność Tych warzyw nie powinieneś jeść w zimie Mięso strusia – zdrowe, choć niedoceniane. Sprawdziliśmy, jak smakuje