Zdrowa sałatka z makaronem – jakie składniki powinny się w niej znaleźć?

Sałatka z makaronem króluje na naszych stołach przy najróżniejszych okazjach. Jej kaloryczne składniki nie sprzyjają jednak zachowaniu smukłej sylwetki. Nie oznacza to jednak, że należy zrezygnować z tego przysmaku. Podpowiadamy, w jaki sposób przyrządzić makaronową sałatkę w wersji fit.

Makaron spaghetti

Makaron spaghetti (123rf)

Postaw na pełnoziarnisty makaron

Wykorzystanie pełnoziarnistego makaronu to doskonały sposób, by odchudzić swoje menu. Niska zawartość kalorii to nie jedyny atut tego produktu – pełne ziarna dostarczają naszemu organizmowi cennego błonnika, który usprawnia zachodzące w naszym organizmie procesy trawienne, usprawnia perystaltykę jelit i przyspiesza efekty odchudzania. Nie oznacza to oczywiście, że możemy jeść zawierające go przysmaki bez ograniczeń. Serwowanie zdrowych, jednak zbyt dużych porcji posiłków nie wpłynie pozytywnie ani na naszą sylwetkę, ani na samopoczucie.

Makaron sam w sobie nie jest tuczący, a wręcz przeciwnie – 100 g (szklanka) ugotowanego makaronu ma jedynie 110 kcal. To sosy i dodatki powodują, że kaloryczność potraw z makaronem zwiększa się wielokrotnie. Unikajmy tłustych sosów i śmietany. Zamiast tego dodajmy do makaronu warzywa, zioła i ewentualnie chude mięso.

Dodaj odpowiednie warzywa

Obniżenie kaloryczności sałatki poprzez wykorzystanie zdrowego makaronu to nie wszystko, co możemy zrobić, aby przygotować posiłek, który nie zagraża naszej sylwetce. Nieodzownym składnikiem dietetycznej sałatki są oczywiście warzywa, które za sprawą zawartych w nich składników pozytywnie wpłyną na masę mięśniową. Bez ograniczeń możemy dodawać oliwki, paprykę, marchew, brokuły, pomidory, kalafior czy ogórki. Po połączeniu z pysznym makaronem przekonają się do nich nawet najbardziej zatwardziali wrogowie wszystkiego, co zielone.

Zobacz też: Makaron bez kalorii?

Przypraw ziołami

Jak wzbogacić smak sałatki, nie zwiększając jednocześnie liczby zawartych w niej kalorii? To proste! Wystarczy wykorzystać zioła, za sprawą których nawet najprostsza potrawa może stać się niezwykle smaczna i aromatyczna. Z makaronem idealnie komponuje się świeża natka pietruszki, bazylia i mięta. Zawierają one spore ilości witamin i minerałów, dzięki czemu danie będzie nie tylko pyszne, ale i zdrowe.

Uważaj na wysokokaloryczne dodatki

Chociaż wydaje się, że sałatka makaronowa bez kukurydzy, fasoli czy żółtego sera to nie to samo, dwa razy zastanówmy się, zanim te tuczące składniki zajmą czołowe miejsce w naszym przepisie. Nie musimy całkowicie z nich rezygnować. Wystarczy po prostu dodać ich mniej niż zazwyczaj – starczą dwie łyżki na porcję.

Zobacz też: Przepis na majonez z serka wiejskiego

Wybierz właściwy dressing

Aby wysiłek włożony w przygotowanie zdrowej sałatki makaronowej nie poszedł na marne, warto zrezygnować z tuczącego majonezu i śmietany. Zamiast nich użyjmy np. niskotłuszczowego jogurtu lub sosu winegret. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnych kalorii, a przy okazji nie stłumimy smaku ziół i warzyw. Jeżeli zależy nam, aby jedynie delikatnie podkreślić ich smak, dodajmy 2 łyżeczki dressingu na porcję.

Pamiętajmy jednak, że nie wszystkie tłuszcze są dla nas szkodliwe. Dodatek oliwy z oliwek, oleju lnianego czy oleju z orzechów sprawi, że sałatka stanie się bardzo dobrym źródłem NNKT, czyli niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej Desery z płatków owsianych Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Przepisy na zdrowe smoothies z typowo jesiennych produktów Powidła śliwkowe Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Ciasto gruszkowe Orkiszowy placek ze śliwkami Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal 3 napary oczyszczające nerki — z mniszka lekarskiego, ze skrzypu polnego, z pietruszki Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Desery z płatków owsianych Właściwości pomelo. Sprawdź, dlaczego warto je jeść Co i o której godzinie najlepiej jeść na śniadanie? Zapytaliśmy o to dietetyka Fit przepisy – charakterystyka, przykładowe dania Śniadania od Chodakowskiej na okres jesienno-zimowy. Aż siedem propozycji!