Przyczyny przybierania na wadze

Chyba każdy z nas ma czasem ochotę, aby po obfitym obiedzie sięgnąć po coś słodkiego lub słonego. Czasem podczas przeglądania stron internetowych podjadamy paluszki, by po jakimś czasie stwierdzić, że zjedliśmy całą paczkę. Takie działania sprzyjają spożywaniu większej ilości kalorii i prowadzą do otyłości. Warto wiedzieć, że za nadmiar kalorii odpowiadają różne czynniki. Mogą być nimi: rozmiar opakowania produktów spożywczych, rozmiar talerza, z którego spożywamy posiłek, różnorodność jedzenia itd. Są to błędy żywieniowe, które sabotują zdrowe odchudzanie. Wystarczy jednak sobie je uświadomić, a uzyskanie szczupłej sylwetki i późniejsze jej utrzymanie będzie dużo łatwiejsze. Trzeba tylko odrobinę zmienić nasze przyzwyczajenia, aby uniknąć większych problemów z nadwagą lub otyłością.

123RF

Dlaczego się objadamy?

Bardzo często objadamy się z prozaicznej przyczyny. Jedzenie sprawia nam ogromną przyjemność i dlatego nie przerywamy posiłku, kiedy czujemy, że jesteśmy syci. Jemy wszystko do końca. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż najczęściej potrawa pięknie pachnie, cudownie smakuje i kusi swoim wyglądem. Jemy więc więcej, niż potrzebujemy. Czasem wystarczy sam zapach, aby pojawił się impuls i abyśmy skusili się na coś, czego nie chcieliśmy jeść, gdyż nawet nie czuliśmy głodu.

Uniknięcie takich pokus nie jest proste. To właśnie te pokusy odpowiadają za to, że bardzo szybko porzucamy zdrowe odchudzanie. Dlatego konieczne jest zaakceptowanie faktu, że wszędzie jest pyszne jedzenie. Każda gazeta ma kącik kulinarny, z telewizji atakują nas reklamy jedzenia, w centrach handlowych atakują nas reklamy restauracji i hostessy proponujące darmowy poczęstunek. Z każdej strony jesteśmy narażeni na pokusy.

Aby skutecznie radzić sobie z tym, że jedzenie obecne jest na każdym kroku, powinniśmy wyrobić w sobie dobre nawyki żywieniowe. Musimy też rozsądnie podejść do pokus. Nie należy zupełnie odmawiać sobie smacznych i kalorycznych potraw oraz przekąsek. Lepiej je ograniczyć. Nawet dietetycy są zgodni i twierdzą, że raz na jakiś czas można pozwolić sobie na zjedzenie czegoś bardzo kalorycznego, ale rzadko i w małych ilościach. Jeśli często podjadamy, warto trzymać słodycze i przekąski w zamykanych szafkach. Dzięki temu będą się znajdowały poza zasięgiem naszego wzroku i łatwiej będzie ograniczyć ich spożycie. Jeśli nie możemy obejść się bez przekąsek, to lepiej, kiedy w widocznym miejscu dostępne będą zdrowe i niskokaloryczne, takie jak marchewka, seler naciowy itd.

Jakie błędy żywieniowe popełniamy?

Sporo osób odchudzających się przyznaje, że bardzo często zdarzało lub zdarza się im jeść w trakcie oglądania telewizji, czytania książek lub surfowania po internecie. W takich sytuacjach nie zwracamy uwagi na posiłek i zjadamy więcej niż zwykle, gdyż przegapiamy moment, w którym organizm jest już najedzony i syty. Nie czujemy też dokładnie smaku dania, gdyż rozpraszają nas inne czynniki. To sprawia, że niemal niezauważalnie przybieramy na wadze.

Nie należy też dojadać resztek po dziecku – a postępuje tak wiele mam. Sprawia to, że ich organizm otrzymuje dodatkowe i zbędne kalorie, które zmieniają się w tłuszcz. Warto pamiętać, że nawet niewielka ilość nadprogramowych kalorii dziennie może się po pewnym czasie zmienić w kilogramy tłuszczu.

Nie należy także korzystać z dużych talerzy, gdyż na mniejszych porcja jedzenia będzie wydawała się znacznie bardziej obfita. Posiłki należy celebrować, czyli jeść bardzo wolno i delektować się każdym kęsem. Osoby, które jedzą bardzo szybko, spożywają więcej pokarmu.

Duża ilość kalorii w diecie wynika także z polityki producentów żywności. Pod płaszczykiem promocji oferują oni większe opakowania produktów spożywczych. Finansowo jest to opłacalne. Natomiast, jeśli chodzi o naszą wagę, to niestety nie. Jedząc z dużego opakowania, spożywamy więcej jedzenia. Dlatego lepiej kupić mniejsze opakowanie lub kiedy kupimy duże opakowanie jakiegoś produktu, należy podzielić go na mniejsze porcje. W ten sposób będziemy kontrolowali to, co jemy.

Zadziwiający dla niektórych może być fakt, że różnorodność potraw może być wadą. Warto wiedzieć, że im większy mamy wybór dań, tym większa jest pokusa, aby spróbować ich wszystkich. To nie jest racjonalne ani zdrowe odżywanie. Także zdrowe odchudzanie jest najczęściej torpedowane właśnie przez takie sytuacje. Dlatego, kiedy będziemy w miejscu, gdzie jedzenie serwowane jest w postaci bufetu, musimy zachować umiar. Najlepiej wziąć niewielki talerzyk, na którym nie zmieści się dużo jedzenia i wybierać niskokaloryczne potrawy.

Każdy z nas czasem popełnia błędy żywieniowe. Jednak, jeśli chcemy pozbyć się nadprogramowych kilogramów i utrzymać niską wagę, warto ograniczyć przekąski między posiłkami do minimum. Nie jest to tak trudne, jak może się wydawać.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Płaski brzuch – ćwiczenia i dieta Odchudzanie drogą do zdrowia Metody bezpiecznego odchudzania Jakie mogą być skutki głodówki? Jak utrzymać wagę po diecie? Jak uzyskać płaski brzuch? Jak szybko i skutecznie schudnąć? Jak skutecznie schudnąć? Jak schudnąć z brzucha? Jak mądrze zrzucić zbędne kilogramy? Dobre nawyki żywieniowe Dekalog osoby odchudzającej się Czym skutkuje nocne podjadanie? Czym jest żywność light? Co warto wiedzieć o przemianie materii?

Popularne w tym tygodniu:

Schudła 70 kilogramów w ciągu 3 lat. Metamorfoza Agnieszki Pniak Czy owsianka może pomóc schudnąć? Sprawdź dietę owsiankową Mikstura oczyszczająca jelita Jak schudnąć w miesiąc? Poznaj dietę Whole30 Znana blogerka z dysmorfofobią publikuje zaskakującą metamorfozę. "Nie wierzcie w idealne zdjęcia na Instagramie" Przez 6 dni byłam na diecie dr Dąbrowskiej. Oto, co się działo Dlaczego warto jeść zimne ziemniaki? Idealne na dolegliwości pokarmowe i problemy z poziomem cukru we krwi Wrzuciła na Facebooka post ze swoim zdjęciem i obaliła mit Jak poradzić sobie z tłuszczem na brzuchu? Dietetyczna kolacja - najczęstsze błędy, przepisy Choroby, które mogą utrudniać odchudzanie. Znasz je? To, gdzie tłuszcz odkłada się w twoim ciele może świadczyć o poważnych chorobach. Podpowiadamy, jak z nim walczyć