Żyj i pracuj na zdrowie, ergonomia w pracy

W Polsce modne staje się bycie fit. Ale, czy na pewno wiemy, co się kryje za tym określeniem? Co należy robić, aby naprawdę być fit? I czy to wystarczy, aby długo cieszyć się dobrym zdrowiem?

Fit to skrót od trzech angielskich słów: frequency, czyli częstotliwość, intensity, czyli intensywność i time, czyli czas. Wszystkie te określenia dotyczą ćwiczeń fizycznych, które powinny być intensywne i wykonywane często oraz regularnie. Często styl fit jest utożsamiany z dbałością o własne zdrowie, ale tak naprawdę stanowi on tylko jeden z jego elementów. Równie ważne jak regularny wysiłek fizyczny, czyli fit, jest dbanie o zdrowie na co dzień.

Sport to nie wszystko

Z badań przeprowadzonych we wrześniu 2015 roku przez firmę TNS Polska ,,Aktywność sportowa Polaków" wynika, że co trzeci Polak uprawia sport przynajmniej trzy razy w tygodniu. Aktywność fizyczna jest szczególnie potrzebna osobom, których praca wymaga wielogodzinnego siedzenia przy biurku. Spędzanie większości godzin w ciągu dnia w pozycji siedzącej może w przyszłości skutkować bólami i zwyrodnieniami kręgosłupa oraz stawów. Aby tego uniknąć, nie wystarczą same ćwiczenia, choć są one na pewno bardzo ważne. Trzeba zadbać również o to, by stanowisko pracy było zgodne z zasadami ergonomii. A te bardzo szczegółowo określają, czym się kierować przy wyborze na przykład biurka. Taki mebel powinien przede wszystkim mieć duży blat, na którym zmieści się wszystko, czego potrzebujemy. Najlepiej, aby jego powierzchnia była nie mniejsza niż 120 x 80 cm. W większości biur musi na nim stanąć monitor komputera stacjonarnego. Aby nie zajmował niepotrzebnie miejsca, najlepiej postawić go na specjalnej podstawce. Żeby przestrzeń wokół nas była ergonomiczna i nie zagracały jej niepotrzebne przedmioty, warto zaopatrzyć się w specjalną szafkę na klucze.

Wysokie, niskie czy w sam raz

Najważniejsza dla komfortu pracy jest wysokość, na której zamontowano blat biurka – standardowo wynosi ona 72–75 cm, rzadziej 85 cm. To zaledwie kilkanaście centymetrów różnicy, podczas gdy różnica we wzroście tych, którzy przy takim burku mieliby pracować, może wynosić nawet kilkadziesiąt centymetrów. Dla jednych standardowe biurko będzie więc za niskie, dla innych za wysokie. Na szczęście jest na to rozwiązanie – nowoczesne biurko sterowane elektrycznie, w którym wysokość blatu można regulować w zakresie od 640 do 1290 mm. Zmiany położenia dokonuje się przy pomocy pilota lub przycisków na panelu sterowania na blacie lub pod nim. W niektórych modelach użytkownik ma możliwość zapisania osobistych ustawień. Dzięki temu w biurze, w którym w trybie zmianowym lub modnym teraz systemie „hot desk” przy jednym biurku pracuje nawet kilka osób, każda z nich w ciągu kilku sekund dopasuje wysokość mebla do własnych preferencji.

Cicho i szybko

Tak właśnie pracuje mechanizm biurka sterowanego elektrycznie. Dodatkowo biurka firmy AJ Produkty mają funkcję łagodnego startu i szybkiego zatrzymania oraz system antyzgnieceniowy, dzięki któremu mamy pewność, że blat niespodziewanie się nam nie złoży. Biurko idealnie dopasowane do wzrostu pracującej przy nim osoby daje gwarancję, że nawet wielogodzinna praca w pozycji siedzącej nie odbije się negatywnie na jej kręgosłupie. Odpowiednie ustawienie blatu sprawia, że można swobodnie wsunąć pod niego krzesło i wykorzystać w pełni powierzchnię roboczą. Ważna jest również możliwość swobodnego ułożenia nóg, co utrudnia biurko zbyt niskie. Z kolei za wysokie wymusza nieprawidłowe ułożenie rąk, których nie można położyć na blacie swobodnie, jak doradzają lekarze i fizjoterapeuci. Zgodnie z ich zaleceniami, nawet mając mebel najlepiej dobrany do naszego wzrostu, należy co 2–3 godziny zmieniać pozycję z siedzącej na stojącą. Jeśli mamy biurko sterowane elektrycznie, możemy to zrobić, nie przerywając pracy – wystarczy podnieść blat przy pomocy przycisku.

Moda na bycie fit jest zjawiskiem pozytywnym, ale warto połączyć ją z dbałością o własne zdrowie również w pracy. Tylko to daje bowiem gwarancję, że będziemy się cieszyć dobrym samopoczuciem i kondycją przez długie lata.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Co jeść przed i po popołudniowym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Domowe napoje izotoniczne. Przepisy Anny Lewandowskiej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny Co pić po treningu? Oto shaki regeneracyjne polecane przez Annę Lewandowską Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Rozgrzewka z Ewą Chodakowską - rola, ćwiczenia Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Sposób na płaski brzuch w 28 dni – wystarczą cztery minuty dziennie Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 6-minutowy trening Ewy Chodakowskiej na boczki 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Ćwiczenia na pośladki czyli piękny tył domowymi sposobami Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis Płaski brzuch w miesiąc - wyzwanie, zasady, plan treningu Co jeść po treningu – regeneracja, uzupełnienie minerałów, czas, przepisy Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ? Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe, mity