Czy to pora na pora?

Por należy do roślin z rodziny czosnkowatych. Pochodzi z Azji Mniejszej, gdzie uprawiano już go 4500 lat temu. Do Europy dotarł za pośrednictwem Rzymu. Starożytni wiedzieli już, że por ma nie tylko bardzo oryginalny smak, ale również posiada właściwości lecznicze. Już Hipokrates stosował go w leczeniu gruźlicy, chorób nerek i krwawień z nosa.

Shutterstock

Por jest warzywem o smaku i właściwościach podobnych do cebuli. Jest jednak zdecydowanie łagodniejszy i do tego niskokaloryczny. 100 g pora to tylko 24 kcal.

Warzywo to jest cenione w dietach odchudzających, jak również bardzo pomocne w oczyszczaniu organizmu.

  1. Por stosowany jest przy wszelkiego rodzaju zatruciach: grzybami, nieświeżym pokarmem, a nawet toksynami i ołowiem ze spalin samochodowych.
  2. Jest bogaty w potas, witaminy A, C i K, wapń i kwas foliowy, olejek gorczycowy, które działają oczyszczająco i moczopędnie.
  3. Mangan zwarty w porach, witamina C, witamina B6 i żelazo stabilizują poziom cukru we krwi.
  4. Reguluje poziom cholesterolu we krwi.
  5. Zawartość luteiny i zeaksantyny to kolejny argument dla zdrowia oczu.
  6. Bardzo dobrze wpływa na układ odpornościowy i oddechowy, zalecany w stanach wyczerpania i rekonwalescencji.
  7. Sok ze świeżych porów jest zalecany przy wszelkich dolegliwościach dróg moczowych, kamicy moczowej i dnie moczanowej.
  8. Związek siarki, odpowiadający za zapach i smak pora, wykazuje liczne cenne właściwości, między innymi niszczy szkodliwe bakterie i grzyby w żołądku i jelitach.
  9. Systematyczne jadanie pora wspaniale rozrzedza krew i zapobiega powstawaniu skrzepów. Dieta bogata w pory jest korzystna w dolegliwościach żył, zwłaszcza żylakach.
  10. Medycyna ludowa uważa por za doskonały lek antyseptyczny stosowany do okładania ran. Przy ranach głębszych stosuje się okłady z liści gotowanych w mleku. Ciekawe. Nigdy nie lekceważę doświadczeń medycyny ludowej wypracowanych przez wiele pokoleń. :-)
  11. Por zalecany jest przy schorzeniach jak: otyłość, czyraki, artretyzm, reumatyzm, hemoroidy, wrzody, niestrawność, zaparcia, dolegliwości dróg moczowych.

Ale, ale…

Pora powinny jednak unikać osoby, którym zlecono dietę lekkostrawną oraz cierpiące na choroby wątroby, mające bóle jelitowe i wzdęcia. Powoduje on gazy w dolnym odcinku przewodu pokarmowego. Również dzieciom poniżej lat 3. nie podawajmy pora w większych ilościach jako zasadniczej jarzynki.

Próbowaliście kiedyś podać białą część pora ugotowaną na parze jako jarzynę do obiadu? A zupę-krem z ciecierzycy z porem i ziemniakiem? A pory duszone w maśle?

Iwona Słowińska, dietetyczka serwisu potrafiszschudnac.pl

Źródło: potrafiszschudnac.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Przepisy na zdrowe smoothies z typowo jesiennych produktów Powidła śliwkowe Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym Ciasto gruszkowe Orkiszowy placek ze śliwkami Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki Dietetyczna pizza w 10 minut Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki 6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur

Popularne w tym tygodniu:

Oto co stanie się z twoim ciałem, gdy codziennie będziesz pić siemię lniane Syrop na problemy z tarczycą. Wspomaga utratę wagi Oto co dzieje się z twoim ciałem po zjedzeniu imbiru Przeszedł na wegetarianizm. Jego ciało zmieniło się nie do poznania Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Chcesz żyć dłużej? Postaw na pikantne posiłki – zapewnią zdrowie i długowieczność FIT ciasteczka - bez mąki i cukru Koktajl, który wymiecie pasożyty z jelit. Prosty przepis Właściwości przyprawy dyniowej. Poznaj 7 korzyści, jakie niesie dla twojego zdrowia 4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych Olej rzepakowy nową nadzieją w leczeniu otyłości Sprawdzamy skład zdrowych chipsów. Kupisz je w wielu sklepach