Co zrobić, gdy zimą przychodzi ochota na tłuste potrawy?

W lato jest nam gorąco i chcemy się ochłodzić, sięgamy więc po zimną wodę mineralną, dodajemy kostki lodu do napojów, jemy dużo sałatek z surowych warzyw, ogórków, rzodkiewek itd. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy z naszych wyborów i podświadomie sięgamy np. po nabiał, który ma działanie ochładzające.

Shutterstock

Gdy zbliża się zima, nasze smaki się zmieniają. Mamy mniejszą ochotę na nabiał, zimne jedzenie prosto z lodówki, zmniejsza się ochota na wodę mineralną, wolimy ciepłe zupy, sięgamy częściej po mięsa i tłuszcze, chce nam się śledzi, bigosu itd. Mamy też ochotę jeść więcej. Wszystko to dlatego, że jest nam chłodno i chcemy się ogrzać.

Czy faktycznie musimy jeść w zimę więcej, żeby było nam ciepło?

Odpowiedź brzmi: NIE. Zamiast zwiększać ilość pożywienia, możemy zmienić składniki posiłków lub sposób ich przygotowania.

Po pierwsze — Nie wychodź z domu bez śniadania!

Nie można wychodzić z domu na czczo, ponieważ posiłek przetwarzany jest na ciepło. Nie powinno się chodzić po mrozie z pustym żołądkiem, gdyż musimy mieć energię na ogrzanie się.


Po drugie — Stosuj rozgrzewające produkty i metody przygotowywania posiłków

  1. Jak najczęściej jedz potrawy gotowane, duszone, pieczone i zastąp wodę mineralną ciepłymi naparami ziołowymi lub przegotowaną wodą z cytryną, imbirem, sokiem malinowym.
  2. Używaj ogrzewających zbóż i nasion takich jak owies, orkisz, komosa ryżowa (quinoa), nasiona słonecznika, orzechy włoskie, koper włoski, anyż, kminek, a także stosuj ryż, kukurydzę, kaszę gryczaną.
  3. Jedz ogrzewające warzywa i owoce: pietruszka, ziele gorczycy, dynia, słodkie ziemniaki, kapusta włoska, cebula, por, szczypiorek, czosnek, skórka pomarańczowa, daktyle.
  4. Posilaj się rozgrzewającymi produktami nabiałowymi (np. masło).
  5. Spożywaj rozgrzewające produkty zwierzęce: sardele, małże, pstrągi, kurczaki, wołowina, jagnięcina.
  6. Pij rozgrzewające herbatki: herbata z cytryną i miodem, herbata malinowa z domowym sokiem z owoców, herbata korzenna z dodatkiem goździków, laski cynamonu oraz korzenia imbiru.

Gdy wychodzisz z domu na dłużej, warto zabrać ze sobą termos z ciepłym piciem.


Po trzecie — Dodawaj do posiłków rozgrzewające przyprawy

Imbir

  • rozgrzewa, poprawia krążenie, chroni przed infekcjami
  • pasuje do: potraw słodkich i pikantnych, do zup, pieczonej wieprzowiny, dziczyzny, baraniny, a także do ryżu, jaj, jak i deserów

chilli

  • oczyszcza drogi oddechowe, łagodzi przekrwienie, silnie rozgrzewa
  • pasuje do: dań z fasoli, soczewicy, drobiu, mięs

pieprz czarny

  • poprawia trawienie, łagodzi nudności, wzdęcia i niestrawności, działa dezynfekująco i lekko przeczyszczająco
  • pasuje do: niemal każdej potrawy. Komponuje się z daniami mięsnymi, idealnie pasuje do ryb, zup, sosów

pieprz cayenne

  • doskonale rozgrzewa, oczyszcza organizm z toksyn, obniża poziom cholesterolu, pomocny przy chorobach reumatycznych, uśmierza ból
  • pasuje do: sosów, mięs oraz dań warzywnych, a ja uwielbiam papkę z tartego jabłka z pieprzem cayenne

Należy jednak zachować umiar w stosowaniu tej ostrej przyprawy, gdyż w nadmiarze powoduje podrażnienie przewodu pokarmowego i błon śluzowych.

kminek

  • wspomaga trawienie, działa leczniczo przy dolegliwościach żołądkowych i ze strony wątroby
  • pasuje do: pieczywa, serów, kapusty kiszonej i alkoholi (wódka, likiery)

majeranek

  • poprawia przemianę materii, działa wiatropędnie, doskonale zastępuje sól
  • pasuje do: dań mięsnych, ciężkich zup, np. grochowej

kurkuma

  • przyspiesza gojenie się ran, działa kojąco na niestrawność żołądka, niszczy wirusy, grzyby i bakterie, działa ochronnie na wątrobę, zawiera antyoksydanty niszczące wolne rodniki!
  • pasuje do: gotowanych jaj, majonezów, omletów, serów, sałatek rybnych, stosowana jest także jako barwnik do dań np. do masła, sałatek, ryżu.

Marta Radomska, Instruktor Nordic Walking serwisu potrafiszschudnac.pl

Źródło: potrafiszschudnac.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przepisy na zdrowe smoothies z typowo jesiennych produktów Powidła śliwkowe Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym Ciasto gruszkowe Orkiszowy placek ze śliwkami Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki Dietetyczna pizza w 10 minut Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki 6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Desery z płatków owsianych Właściwości pomelo. Sprawdź, dlaczego warto je jeść Co i o której godzinie najlepiej jeść na śniadanie? Zapytaliśmy o to dietetyka Fit przepisy – charakterystyka, przykładowe dania Śniadania od Chodakowskiej na okres jesienno-zimowy. Aż siedem propozycji!