Czy to pora na pora?

Por należy do roślin z rodziny czosnkowatych. Pochodzi z Azji Mniejszej, gdzie uprawiano już go 4500 lat temu. Do Europy dotarł za pośrednictwem Rzymu. Starożytni wiedzieli już, że por ma nie tylko bardzo oryginalny smak, ale również posiada właściwości lecznicze. Już Hipokrates stosował go w leczeniu gruźlicy, chorób nerek i krwawień z nosa.

Shutterstock

Por jest warzywem o smaku i właściwościach podobnych do cebuli. Jest jednak zdecydowanie łagodniejszy i do tego niskokaloryczny. 100 g pora to tylko 24 kcal.

Warzywo to jest cenione w dietach odchudzających, jak również bardzo pomocne w oczyszczaniu organizmu.

  1. Por stosowany jest przy wszelkiego rodzaju zatruciach: grzybami, nieświeżym pokarmem, a nawet toksynami i ołowiem ze spalin samochodowych.
  2. Jest bogaty w potas, witaminy A, C i K, wapń i kwas foliowy, olejek gorczycowy, które działają oczyszczająco i moczopędnie.
  3. Mangan zwarty w porach, witamina C, witamina B6 i żelazo stabilizują poziom cukru we krwi.
  4. Reguluje poziom cholesterolu we krwi.
  5. Zawartość luteiny i zeaksantyny to kolejny argument dla zdrowia oczu.
  6. Bardzo dobrze wpływa na układ odpornościowy i oddechowy, zalecany w stanach wyczerpania i rekonwalescencji.
  7. Sok ze świeżych porów jest zalecany przy wszelkich dolegliwościach dróg moczowych, kamicy moczowej i dnie moczanowej.
  8. Związek siarki, odpowiadający za zapach i smak pora, wykazuje liczne cenne właściwości, między innymi niszczy szkodliwe bakterie i grzyby w żołądku i jelitach.
  9. Systematyczne jadanie pora wspaniale rozrzedza krew i zapobiega powstawaniu skrzepów. Dieta bogata w pory jest korzystna w dolegliwościach żył, zwłaszcza żylakach.
  10. Medycyna ludowa uważa por za doskonały lek antyseptyczny stosowany do okładania ran. Przy ranach głębszych stosuje się okłady z liści gotowanych w mleku. Ciekawe. Nigdy nie lekceważę doświadczeń medycyny ludowej wypracowanych przez wiele pokoleń. :-)
  11. Por zalecany jest przy schorzeniach jak: otyłość, czyraki, artretyzm, reumatyzm, hemoroidy, wrzody, niestrawność, zaparcia, dolegliwości dróg moczowych.

Ale, ale…

Pora powinny jednak unikać osoby, którym zlecono dietę lekkostrawną oraz cierpiące na choroby wątroby, mające bóle jelitowe i wzdęcia. Powoduje on gazy w dolnym odcinku przewodu pokarmowego. Również dzieciom poniżej lat 3. nie podawajmy pora w większych ilościach jako zasadniczej jarzynki.

Próbowaliście kiedyś podać białą część pora ugotowaną na parze jako jarzynę do obiadu? A zupę-krem z ciecierzycy z porem i ziemniakiem? A pory duszone w maśle?

Iwona Słowińska, dietetyczka serwisu potrafiszschudnac.pl

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Źródło: potrafiszschudnac.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno Racuszki z jabłkiem Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Domowe batoniki musli (bez pieczenia) Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia