Jak się odchudzać w podeszłym wieku?

By senior mógł schudnąć bez uszczerbku na swoim zdrowiu, musi dostosować się do odpowiedniej diety. W podeszłym wieku trudniej bowiem o szybką utratę kilogramów, co wiąże się z wolniejszą przemianą materii i zmianami w gospodarce hormonalnej u kobiet po menopauzie.

123RF

Dieta dla osób starszych

Jadłospis osób odchudzających się zawsze powinien składać się z posiłków zdrowych i pełnowartościowych. W przypadku seniorów musi zawierać 5 posiłków, by zminimalizować chęć podjadania między nimi.

U osób starszych przeważają procesy kataboliczne, stąd ich dieta powinna uwzględniać większe ilości białka. Nie może zatem zabraknąć w niej ryb morskich (dorsza, morszczuka, łososia norweskiego, tuńczyka), mięsa drobiowego (indyka, kurczaka) oraz białego sera. Równie wysokie jest zapotrzebowanie na błonnik zawarty m.in. w pieczywie graham, żytnim, otrębach, kaszy jęczmiennej i gryczanej, brązowym ryżu oraz makaronach pełnoziarnistych.

W diecie seniora powinno być mniej produktów smażonych i wzdymających, np. kapusty, grochu, ogórków czy fasoli, a więcej produktów zawierających polifenole, które zmniejszają ryzyko rozwoju chorób krążenia i nowotworów.

Produkty bogate w polifenole to:

  • zielona herbata,

  • papryka czerwona,

  • czerwone winogrona,

  • morele,

  • czarna porzeczka,

  • natka pietruszki,

  • brokuły.

Obok diety ważne jest również odpowiednie nawodnienie. Powinno się pić co najmniej 1,5 litra dziennie, co sprzyja utracie wagi, oczyszcza organizm z toksyn i usprawnia pracę układu pokarmowego.

Aktywność fizyczna osób starszych

By dieta mogła spełnić swoją rolę, musi być połączona z regularną aktywnością fizyczną. W przypadku osób po 50. roku życia najlepszy jest spacer, jazda na rowerze, nordic walking, pływanie lub praca w ogrodzie. Co ważne, ćwiczenia fizyczne są bardzo korzystne dla zdrowia: poprawiają samopoczucie, wpływają na poprawę jakości snu, dodają energii, zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia, chronią kości i stawy przed zmianami zwyrodnieniowymi.

Diety osób starszych nieco różnią się od sposobów odchudzania się ludzi przed 50. rokiem życia. Metabolizm seniorów jest wolniejszy i czasem trudno zrzucić zbędne kilogramy. Odpowiednio dobrana dieta oraz regularne ćwiczenia fizyczne z pewnością pomogą w osiągnięciu wymarzonej sylwetki.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Chrom a odchudzanie Znaczenie błonnika w odchudzaniu Schudnij przed ślubem Bezpieczne oszukiwanie na diecie Przekąski, które zmniejszają apetyt Ile kalorii dziennie potrzebujesz? Bezpieczne odchudzanie Pas wyszczuplający – jak działa? Schudnij bez wysiłku Jak poradzić sobie z podjadaniem? Zmniejsz wartość kaloryczną posiłków Na czym polega dieta Kwaśniewskiego? Jak schudnąć bez wyrzeczeń? Od czego zacząć odchudzanie? Jak odchudzić dziecko? Ile kilogramów zrzucić, by bezpiecznie schudnąć? Odchudzająca dieta cud Głodówka na odchudzanie Odchudzam się od Nowego Roku Głodówka a odchudzanie Fazy diety białkowej Diety odchudzające – co powinieneś o nich wiedzieć? Odchudzanie nastolatków Dieta paleo – na czym polega?

Popularne w tym tygodniu:

Schudła 70 kilogramów w ciągu 3 lat. Metamorfoza Agnieszki Pniak Czy owsianka może pomóc schudnąć? Sprawdź dietę owsiankową Mikstura oczyszczająca jelita Jak schudnąć w miesiąc? Poznaj dietę Whole30 Znana blogerka z dysmorfofobią publikuje zaskakującą metamorfozę. "Nie wierzcie w idealne zdjęcia na Instagramie" Przez 6 dni byłam na diecie dr Dąbrowskiej. Oto, co się działo Dlaczego warto jeść zimne ziemniaki? Idealne na dolegliwości pokarmowe i problemy z poziomem cukru we krwi Wrzuciła na Facebooka post ze swoim zdjęciem i obaliła mit Jak poradzić sobie z tłuszczem na brzuchu? Dietetyczna kolacja - najczęstsze błędy, przepisy Choroby, które mogą utrudniać odchudzanie. Znasz je? To, gdzie tłuszcz odkłada się w twoim ciele może świadczyć o poważnych chorobach. Podpowiadamy, jak z nim walczyć