Maj - sezon na botwinkę

Kusi kolorem, zachwyca smakiem – botwinka to zupa typowa dla okresu wiosenno-letniego. Zajadają się nią wszyscy, którzy są spragnieni naturalnych witamin dostarczanych przez młode warzywa. Warto zupę tę włączyć do menu dziecka. A sama roślina może być dodatkiem do wielu soków czy sałatek.

Botwinka

Botwinka (123rf)

Burak — moc zdrowia

Botwinkę przygotowuje się z botwiny, a więc młodych liści i korzeni buraka ćwikłowego. Są one cennym źródłem błonnika.

Zawierają ponadto dużo żelaza i wapnia. To znane od wieków warzywo pobudza apetyt, ale i oczyszcza organizm z toksyn.

Botwinka w diecie dziecka

Botwinkę można podać dziecku, gdy skończy ono 12. miesiąc życia. Botwinę warto wówczas kupić u zaufanego sprzedawcy, najlepiej z gospodarstwa ekologicznego. Nowalijki bowiem często są obficie nawożone, a w przypadku dzieci dobór odpowiednich produktów jest niezwykle ważny. Przed przygotowaniem zupy, młode liście buraka należy dokładnie umyć pod bieżącą wodą.

Botwinka a niedobór żelaza

Botwinka jest lekkostrawna, nie powinna więc powodować dolegliwości ze strony układu trawiennego. Jest przy tym niskokaloryczna i, co najważniejsze – odżywcza. Dostarcza sporą ilość żelaza, stąd poleca się ją dzieciom, które zmagają się z problemem anemii.

Zobacz też: Kolor ma znaczenie. Fioletowe warzywa i owoce w zdrowej diecie

Składniki odżywcze botwinki

Podobnie jak burak, botwinka jest źródłem witaminy C oraz witamin z grupy B. Kryje w sobie ponadto wapń, magnez i sód.

Spora ilość błonnika zapewnia z kolei dobrą pracę jelit i sprzyja prawidłowemu trawieniu. Botwinkę, podobnie jak buraki można jeść na surowo. Smaczny i zdrowy jest również sok z buraka.

Botwina nie tylko w zupie

Choć botwinę znamy przede wszystkim jako składnik zup, możemy zaproponować ją naszej rodzinie w nieco innej formie.

Zobacz również: Wiosenny detoks

To młode warzywo doskonale współgra smakowo ze szpinakiem i czosnkiem, a takie połączenie można z powodzeniem wykorzystać jako farsz do pierogów lub wytrawnych naleśników (a te dzieci uwielbiają!). Botwinkę można również zaserwować na deser, podając ją podduszoną z jabłkami.

Zobacz też: Najzdrowsze zupy świata

Przepis na botwinkę

Tę wiosenną zupę przygotowuje się bardzo szybko. Do wywaru warzywnego należy dodać buraka pokrojonego w kostkę, a gdy ten zmięknie — posiekaną botwinę (łodygi, liście i obrane młode buraczki). Pod koniec gotowania można wlać do garnka zahartowaną wcześniej śmietanę, a następnie doprawić potrawę pieprzem, solą i niewielką ilością soku z cytryny.

Zupę przed podaniem warto posypać natką pietruszki. Do botwinki idealnie pasuje ugotowane na twardo jajko.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Właściwości maślanki Jak wybrać dobry ryż? Co się dzieje z organizmem, gdy spożywasz za dużo soli? Sok pomidorowy - składniki odżywcze, właściwości odchudzające, właściwości upiększające Dlaczego nie należy jeść banana na śniadanie? Gorąca woda – najtańszy lek świata 7 mitów o occie jabłkowym Co pić, żeby mieć płaski brzuch? Bądź trendy z OMEGĄ-3. Bierzemy pod lupę zalety oleju lnianego Dietetyczne ciasto – składniki, dodatki Właściwości orzechów makadamia Uważaj na warzywne chipsy! To prawdziwa bomba kaloryczna Zdrowe wegańskie "monte" 7 pomysłów na przepisy z komosą ryżową - koktajl, "owsianka", sałatki, faszerowane warzywa, burgery, panierka, desery Granat i jego właściwości lecznicze Wegańskie ciasteczka Naukowcy opracowali tabletkę, która pomoże osobom z nietolerancją glutenu Pięć oznak przedawkowania kofeiny

Popularne w tym tygodniu:

Fit ciasto marchewkowe AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Zdrowe wegańskie "monte" Sok pomidorowy - składniki odżywcze, właściwości odchudzające, właściwości upiększające Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej Najlepsze orzechy na utratę wagi Gorąca woda – najtańszy lek świata Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych Rabarbar- czy warto go jeść ? Właściwości maślanki 7 pomysłów na przepisy z komosą ryżową - koktajl, "owsianka", sałatki, faszerowane warzywa, burgery, panierka, desery