Sok z dyni – jesienny eliksir na wzmocnienie

Ten warzywny napój dawniej zalecano pić przed snem, obecnie zaś ceni się go za bogactwo zawartych w nim witamin i minerałów. Dynia to niekwestionowany symbol jesieni. Wiele osób skupia się jedynie na jej walorach dekoracyjnych, coraz głośniej mówi się jednak o właściwościach prozdrowotnych. A jest ich niemało!

123rf

W dyni skrywa się dużo błonnika, który pobudza trawienie i ułatwia przemianę materii (chociaż w soku jest go już znacznie mniej). Ma ponadto zdolność wiązania toksyn i eliminowania ich z organizmu. A zatem sok z dyni to doskonała propozycja dla tych osób, które potrzebują detoksu.

Sok przygotowany z surowej dyni pozytywnie wpływa na pęcherzyk żółciowy, m.in. zapobiegając kamieniom żółciowym. Warto go pić po kuracji antybiotykowej, w czasie długotrwałego leczenia farmakologicznego lub po chemioterapii. Dzięki włączeniu tego napoju do diety możliwe będzie oczyszczenie wątroby.

1. Właściwości soku z dyni

Sok z dyni jest dobrym źródłem m.in. witamin z grupy B i witaminy C, kwasu foliowego, prowitaminy A, pektyn, składników mineralnych — potasu, cynku, fosforu, wapnia, magnezu i żelaza oraz mono- i disacharydów. Znaczącym składnikiem dyni są związki karotenoidowe, charakteryzujące się właściwościami przeciwutleniającymi i przeciwnowotworowymi.

Sok z dyni to doskonała propozycja dla osób odchudzających się. Jest to bowiem napój niskokaloryczny (w 100 g miąższu jest tylko 30 kcal). A do tego działa oczyszczająco i regenerująco. Powinien znaleźć się w jadłospisie nastolatków, zwłaszcza tych, którzy zmagają się z trądzikiem. Zawarty w dyni cynk poprawi kondycję skóry (dawniej okłady z miąższu dyni stosowano w terapii trudno gojących się ran i owrzodzeń).

Po ten warzywny napój z powodzeniem sięgać mogą również dzieci. Warzywo to można do ich diety wprowadzić już w drugim półroczu życia, nie obciąża bowiem układu pokarmowego niemowlęcia.

O sok z dyni warto wzbogacić jadłospis rocznego malucha. I z pewnością warto to zrobić, bo w ten sposób zaserwujemy mu solidną dawkę wartościowych składników odżywczych.

2. Przepis na sok z dyni

Dynia to warzywo o łagodnym smaku, zatem można je śmiało łączyć z innymi warzywami, a nawet owocami, np. cytrusami.

Zobacz również: Jesienne menu z dynią w roli głównej

Dwuskładnikowy sok można przygotować z połączenia dyni i marchewki lub dyni i jabłka.

Jeśli posiadasz sokowirówkę, zaserwowanie rodzinie soku z dyni będzie dziecinnie proste. Można jednak obejść się również i bez tego sprzętu.

3. Sok z dyni i marchewki

Dynię należy obrać ze skórki i usunąć z jej wnętrza pestki. Oczyszczoną marchewkę i dynię ściera się na tarce o grubych oczkach, wkłada do garnka i zalewa wodą (ok. 250 ml). Warzywa należy przez chwilę gotować, a gdy staną się miękkie, zdjąć z gazu. Po ich wystygnięciu, wystarczy zblendować całość i ewentualnie przetrzeć przez sito.

Dla wzmocnienia smaku dynię można połączyć z cytryną, gruszką, kiwi i przyprawić cynamonem.

Z dyni przygotować można wiele smacznych i zdrowych potraw. Zupa z dyni idealnie rozgrzeje z chłodne dni, pestki tego warzywa stanowią smaczną przekąskę, a placuszki dyniowe idealnie smakują na podwieczorek. By całkowicie wykorzystać bogactwo "pomarańczowej bani", warto pić również przygotowany z niej sok.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Substancje, których powinniśmy unikać po 30. roku życia Przepis na koktajl proteinowy Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Jesienna tarta z dyni i tofu Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych 9 rzeczy, których nie powinno się robić przed seksem Daktylowa tarta z kremem kokosowym Brownie z batatem i rodzynkami Pierniczki Fit Home Made Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Pierniczki bez glutenu, bez laktozy i bez jajek Owsianka z jabłkiem i migdałami (bez laktozy) FIT ciasteczka - bez mąki i cukru Fit ciasto z masła orzechowego Placki z płatków owsianych. Prosty przepis Anny Lewandowskiej Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Warzywne i owocowe sałatki poniżej 200 kcal