Sok z dyni – jesienny eliksir na wzmocnienie

Ten warzywny napój dawniej zalecano pić przed snem, obecnie zaś ceni się go za bogactwo zawartych w nim witamin i minerałów. Dynia to niekwestionowany symbol jesieni. Wiele osób skupia się jedynie na jej walorach dekoracyjnych, coraz głośniej mówi się jednak o właściwościach prozdrowotnych. A jest ich niemało!

123rf

W dyni skrywa się dużo błonnika, który pobudza trawienie i ułatwia przemianę materii (chociaż w soku jest go już znacznie mniej). Ma ponadto zdolność wiązania toksyn i eliminowania ich z organizmu. A zatem sok z dyni to doskonała propozycja dla tych osób, które potrzebują detoksu.

Sok przygotowany z surowej dyni pozytywnie wpływa na pęcherzyk żółciowy, m.in. zapobiegając kamieniom żółciowym. Warto go pić po kuracji antybiotykowej, w czasie długotrwałego leczenia farmakologicznego lub po chemioterapii. Dzięki włączeniu tego napoju do diety możliwe będzie oczyszczenie wątroby.

1. Właściwości soku z dyni

Sok z dyni jest dobrym źródłem m.in. witamin z grupy B i witaminy C, kwasu foliowego, prowitaminy A, pektyn, składników mineralnych — potasu, cynku, fosforu, wapnia, magnezu i żelaza oraz mono- i disacharydów. Znaczącym składnikiem dyni są związki karotenoidowe, charakteryzujące się właściwościami przeciwutleniającymi i przeciwnowotworowymi.

Sok z dyni to doskonała propozycja dla osób odchudzających się. Jest to bowiem napój niskokaloryczny (w 100 g miąższu jest tylko 30 kcal). A do tego działa oczyszczająco i regenerująco. Powinien znaleźć się w jadłospisie nastolatków, zwłaszcza tych, którzy zmagają się z trądzikiem. Zawarty w dyni cynk poprawi kondycję skóry (dawniej okłady z miąższu dyni stosowano w terapii trudno gojących się ran i owrzodzeń).

Po ten warzywny napój z powodzeniem sięgać mogą również dzieci. Warzywo to można do ich diety wprowadzić już w drugim półroczu życia, nie obciąża bowiem układu pokarmowego niemowlęcia.

O sok z dyni warto wzbogacić jadłospis rocznego malucha. I z pewnością warto to zrobić, bo w ten sposób zaserwujemy mu solidną dawkę wartościowych składników odżywczych.

2. Przepis na sok z dyni

Dynia to warzywo o łagodnym smaku, zatem można je śmiało łączyć z innymi warzywami, a nawet owocami, np. cytrusami.

Zobacz również: Jesienne menu z dynią w roli głównej

Dwuskładnikowy sok można przygotować z połączenia dyni i marchewki lub dyni i jabłka.

Jeśli posiadasz sokowirówkę, zaserwowanie rodzinie soku z dyni będzie dziecinnie proste. Można jednak obejść się również i bez tego sprzętu.

3. Sok z dyni i marchewki

Dynię należy obrać ze skórki i usunąć z jej wnętrza pestki. Oczyszczoną marchewkę i dynię ściera się na tarce o grubych oczkach, wkłada do garnka i zalewa wodą (ok. 250 ml). Warzywa należy przez chwilę gotować, a gdy staną się miękkie, zdjąć z gazu. Po ich wystygnięciu, wystarczy zblendować całość i ewentualnie przetrzeć przez sito.

Dla wzmocnienia smaku dynię można połączyć z cytryną, gruszką, kiwi i przyprawić cynamonem.

Z dyni przygotować można wiele smacznych i zdrowych potraw. Zupa z dyni idealnie rozgrzeje z chłodne dni, pestki tego warzywa stanowią smaczną przekąskę, a placuszki dyniowe idealnie smakują na podwieczorek. By całkowicie wykorzystać bogactwo "pomarańczowej bani", warto pić również przygotowany z niej sok.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Desery z płatków owsianych Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Stres, przetrenowanie, a system odpornościowy. Pieczona ciecierzyca Jak schudnąć z brzucha - przyczyny wystającego brzucha, sposoby na płaski brzuch Czy można jeść pieczarki na surowo? Wyjaśniamy Co się dzieje, gdy codziennie jesz mięso? Serki topione do kanapek. Sprawdziliśmy ich skład Właściwości soku z natki pietruszki Oto 3 bardzo dobre powody, aby wybierać orzechy pekan Odkryto nowy smak – węglowodanowy. Przez niego mamy szerszy obwód talii Śniadanie, które poleca jeść lekarz z Harvardu. Tylko 3 składniki Odmiany śliwek i ich zastosowanie 4 pyszne przepisy na omlet owsiany. Bogactwo witaminy B i magnezu Dyniowa FIT tarta Dlaczego warto jeść pomidory każdego dnia? Oto co się stanie, jeśli codziennie będziesz jeść jabłko Owoc kaki (persymona). Dlaczego warto go jeść? Przyprawy, które normalizują poziom cukru we krwi Kawa rozgrzewająca idealna na jesień i zimę. Przepis Anny Lewandowskiej

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Desery z płatków owsianych Właściwości pomelo. Sprawdź, dlaczego warto je jeść Co i o której godzinie najlepiej jeść na śniadanie? Zapytaliśmy o to dietetyka Śniadania od Chodakowskiej na okres jesienno-zimowy. Aż siedem propozycji! Koktajl mleczny z gruszką i cynamonem. Rozgrzeje i wzmocni odporność Tych warzyw nie powinieneś jeść w zimie Mięso strusia – zdrowe, choć niedoceniane. Sprawdziliśmy, jak smakuje