Jaki rower kupić - miejski, szosowy, MTB, trekkingowy? Podpowiadamy
REDAKCJA WP FITNESS • dawno temu • 4 komentarzeJeśli zastanawiasz się, jaki rower kupić, pomyśl tylko, gdzie najczęściej będziesz z niego korzystać. My podpowiemy co dalej. Jaki wybrać rozmiar? Jaki rodzaj? Przeczytaj i nie zwlekaj. Rower to najzdrowszy i najprzyjemniejszy na świecie środek transportu!
Zanim opiszemy różne rodzaje rowerów, skupmy się na rozmiarze. Niezależnie bowiem od tego, na jaki ostatecznie rower się zdecydujesz, ważne, by prawidłowo dobrać jego wielkość.
Jaki rower kupić? — najpierw wybierz rozmiar!
Aby to prawidłowo zrobić, zmierz długość nogi — od krocza do śródstopia. Często można spotkać tabelę rozmiarów rowerów odnoszącą się do wzrostu użytkownika. Ale to spore uproszczenie i może prowadzić do błędnego wyboru wielkości ramy. Każdy z nas ma inne proporcje między tułowiem a długością kończyn. Dlatego ważna jest w tym przypadku właśnie dokładna długość nóg, a nie długość całego ciała.
Po jej zmierzeniu trzeba zastosować specjalne współczynniki. Wynik (długość nogi) mnożymy przez wartości: 0,57 (w przypadku roweru górskiego) lub 0,63 (jeśli wybieramy rower miejski lub trekkingowy), lub też przez 0,67 (w przypadku roweru szosowego). Wynik otrzymamy w centymetrach. Rozmiary ram podawane są jednak zazwyczaj w calach, więc otrzymany wynik należy podzielić przez 2,54 (1 cal to 2,54 cm). W ten sposób otrzymujemy wartość, którą możemy już bezpośrednio sprawdzić w tabeli rozmiarów ram.
Jeśli wynik znajduje się pomiędzy dwoma dostępnymi rozmiarami i nie mamy pewności, który będzie odpowiedni, najlepiej wybrać się do sklepu i przetestować oba modele. Wybór właściwego rozmiaru ramy to bardzo istotna sprawa. Zbyt duża rama wymusza nienaturalną pozycję jazdy i nie pozwala na swobodne oparcie nóg na ziemi. Pozycja rowerzysty na rowerze ze zbyt małą ramą też jest nienaturalna i niezdrowa, może prowadzić do zawadzania kolanami o kierownicę.
Jaki rower kupić do jazdy po mieście?
Jeśli rower traktujesz jako codzienny środek transportu do/z pracy lub planujesz niedługie miejskie przejażdżki, najlepiej sprawdzi się — a jakże inaczej - rower miejski. Charakteryzuje się on stosunkowo dużymi kołami (zazwyczaj 28 cali) i oponach o gładkim bieżniku, odpowiednim do jazdy po utwardzonych nawierzchniach bez większych wybojów. Rowery miejskie mają zazwyczaj giętą kierownicą, a ramę i siodełko ustawioną w sposób pozwalający na wygodną, wyprostowaną pozycję w trakcie jazdy. Ramy najczęściej wykonane są ze stopu aluminium, dzięki czemu są wytrzymałe, sztywne i dość lekkie. Niekiedy można spotkać się z ramami stalowymi, które najlepiej tłumią drgania, ale za to są stosunkowo ciężkie.
Kolejnym istotnym elementem są przerzutki. Na rynku dostępne są rowery miejskie bez przerzutek, ale zdecydowanie lepiej wybrać rower z 3–5 biegami. Trzy przełożenia to komfortowe minimum, pozwalające bez większego wysiłku pokonywać niewielkie wzniesienia. Rowery miejskie często wyposażone są również w przydatne w codziennym użytkowaniu dodatki — bagażnik, błotniki i oświetlenie.
Jaki rower wybrać na długie trasy?
Jeśli jeżdżenie po mieście nie jest tym, co kręci cię najbardziej i zastanawiasz się, jaki rower kupić na wycieczki, przedstawiamy trzy warianty. Który będzie najlepszy dla ciebie, ocenisz po odpowiedzi na pytanie "gdzie będę jeździć?".
Jeśli lubisz jeżdżenie po nieutwardzonych drogach i bezdrożach, górach i pagórkach, wybierz rower MTB. Charakteryzuje się kołami (zazwyczaj 26-calowymi) na szerokich oponach o agresywnym bieżniku, które gwarantują przyczepność nawet w najtrudniejszych warunkach. Rama jest zazwyczaj krótsza niż w rowerze miejskim, wymusza bardziej sportową, pochyloną sylwetkę. Rowery górskie mają zazwyczaj min. 8 biegów. Duża liczba przełożeń to bowiem podstawowa oręż w walce z dużymi wzniesieniami. Ważnym elementem są także hamulce, które powinny być bardzo czułe i niezawodne nawet w uciążliwych, wilgotnych warunkach. Tu najlepiej sprawdzą się hamulce tarczowe. Na takim rowerze poradzisz sobie z jazdą w trudnym terenie, w błocie, po górach, wybojach, po piachu, kamieniach, a nawet w śniegu.
Jeśli długie trasy zamierzasz pokonywać na asfaltach i zależy ci na szybkości, dobrym wyborem będzie rower szosowy. Cechą charakterystyczną tego rodzaju roweru jest niezwykle mały ciężar i wąskie opony o gładkim bieżniku. Dzięki temu na takim rowerze można się rozpędzić na płaskim, asfaltowym odcinku drogi nawet do 50 km/h. Ramy topowych rowerów szosowych wykonane są z karbonu, dzięki czemu właśnie są tak lekkie. Niestety są też przez to mniej wytrzymałe i stosunkowo drogie. Można też oczywiście kupić rower szosowy z ramą aluminiową, dużo tańszą i bardziej wytrzymałą. Rowery szosowe mają zazwyczaj 5–8 przełożeń, więc poradzą sobie nawet z większymi wzniesieniami.
Trzeci wariant to rower trekkingowy, zwany też rowerem turystycznym. To bardzo uniwersalne rozwiązanie, łączące cechy roweru miejskiego z górskim i szosowym. Może służyć zarówno do codziennej jazdy po mieście, jak i do długich wycieczek po naturalnych lub utwardzonych drogach. Charakteryzuje się stosunkowo dużymi kołami (nawet do 29 cali) na oponach o średniej szerokości i terenowym bieżniku. Dzięki temu może rozwijać dość duże prędkości i poradzi sobie w bardzo zróżnicowanym terenie. Rowery trekkingowe mają niezbyt lekką, ale wytrzymałą ramę. Często posiadają też bagażnik (lub bagażniki) do montowania sakw, więc wybrać się można na naprawdę długie wycieczki.
MS
Ten artykuł ma 4 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze