Odkryto nowy smak – węglowodanowy. Przez niego mamy szerszy obwód talii

Słodki, słony, kwaśny, gorzki, umami i tłusty. Oto smaki, które do tej pory odkryli naukowcy. Teraz okazało się, że do grona dotychczasowej szóstki dołącza siódmy smak – węglowodanowy. To dzięki niemu tak kochamy chleb, kasze i ziemniaki. Ale uwaga! To dzięki niemu też mamy w pasie więcej centymetrów niż pozostali.

Odkryto nowy smak - węglowodanowy

Odkryto nowy smak - węglowodanowy (123rf)

Dlaczego kochamy węglowodany?

Wyobrażasz sobie śniadanie bez chleba lub obiad bez ziemniaków albo makaronu? Jeśli nie, prawdopodobnie jesteś bardziej wrażliwy niż inni na nowo odkryty przez naukowców smak węglowodanowy. Tego dowiedli australijscy naukowcy z prof. Russellem Keastem na czele. Co ciekawe, ta sama grupa badaczy stoi za odkryciem smaku umami, czyli trudnego do zidentyfikowania smaku, który poczujemy w kawiorze, mięsie, parmezanie czy ketchupie.

Nowy smak jest dużo łatwiejszy do zidentyfikowania. Australijscy badacze przeanalizowali skład i wpływ na nasze organizmy występującej w ziemniakach, chlebie czy makaronie maltodekstryny i oligofruktozy. To substancje zaliczane do grupy węglowodanów i cukrów. Pierwsze badania pokazały, że to dzięki nim każdy człowiek jest w stanie wyczuć smak węglowodanów w ustach.

Wyniki opublikowane w "Journal of Nutrition" opierały się na przebadaniu grupy 34 osób. Badano ich pod względem wrażliwości na smak węglowodanów, obwodu ich talii oraz ilości energii dostarczanej organizmowi. Okazało się, że osoby, które jadły duże ilości węglowodanów, łatwiej wyczuwały charakterystyczny smak. Miały też niestety szerszy obwód w pasie niż ci, dla których węglowodanowy smak był dużo trudniejszy do zidentyfikowania.

Co ciekawe, ta sama grupa naukowców odkryła, że osoby wrażliwe na smak umami są w stanie zaspokoić potrzebę jego czucia znacznie mniejszą porcją produktów, w których ten smak jest odczuwany. Inaczej jest w przypadku smaku węglowodanowego. Osoby, które odczuwają go intensywniej niż inni potrzebują znacznie większej jego dawki. Bardzo trudno jest im oprzeć się kolejnej porcji ziemniaków czy kromce chleba i zaspokoić poczucie sytości.

Polskie stoły uginają się od węglowodanów, które spożywamy każdego dnia. Często pojawiają się w każdym posiłku i, co gorsza, stanowią jego większą część. Mało kto zdaje sobie sprawę, że powinny być one jedynie dodatkiem do posiłku, a nie stanowić jego większości. Być może dlatego już ponad połowa Polaków ma problem z nadwagą i otyłością.

Zobacz również: Jak ograniczyć węglowodany w diecie?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Desery z płatków owsianych Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Pieczona ciecierzyca Jak schudnąć z brzucha - przyczyny wystającego brzucha, sposoby na płaski brzuch Śniadanie, które poleca jeść lekarz z Harvardu. Tylko 3 składniki Odmiany śliwek i ich zastosowanie 4 pyszne przepisy na omlet owsiany. Bogactwo witaminy B i magnezu Dyniowa FIT tarta Dlaczego warto jeść pomidory każdego dnia? Oto co się stanie, jeśli codziennie będziesz jeść jabłko Owoc kaki (persymona). Dlaczego warto go jeść? Przyprawy, które normalizują poziom cukru we krwi Kawa rozgrzewająca idealna na jesień i zimę. Przepis Anny Lewandowskiej Serotonina na depresję, dobry sen oraz pamięć. Jakie produkty ją zawierają oraz co warto wiedzieć o tym związku chemicznym? Spożywasz "białą śmierć" często nie mając o tym pojęcia W dwa tygodnie możesz schudnąć 10 kilogramów. Dieta dla wytrwałych Co się stanie z twoim ciałem, jeśli codziennie będziesz jeść olej kokosowy? Czarna herbata pomaga schudnąć Jak poprawić krążenie? Dietetyczny sernik – składniki, dietetyczne przepisy

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Desery z płatków owsianych Właściwości pomelo. Sprawdź, dlaczego warto je jeść Co i o której godzinie najlepiej jeść na śniadanie? Zapytaliśmy o to dietetyka Śniadania od Chodakowskiej na okres jesienno-zimowy. Aż siedem propozycji! Koktajl mleczny z gruszką i cynamonem. Rozgrzeje i wzmocni odporność Tych warzyw nie powinieneś jeść w zimie Mięso strusia – zdrowe, choć niedoceniane. Sprawdziliśmy, jak smakuje